juwel primo 110 led

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mario1980
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:40

juwel primo 110 led

Bericht door Mario1980 »

Hallo,

Had in gedachten mijn aquarium te voorzien van volgende bewoners.
- een schooltje rasboras borapentis
- een koppeltje goerami's
- vuurgarnalen

Nu lijkt me de uitstroom van de filter ( Juwel ecoflow 500) wat te sterk voor die goerami's.
Zijn er soms andere vissen die in koppel of harem erbij zouden passen i.p.v. goerami's? Wel rekening houdend met de vuurgarnalen. Dat er eens een garnaaltje word weggesnoept hoort erbij zolang er genoeg over blijven.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: juwel primo 110 led

Bericht door OlliePindakaas »

Omtrent de filterpomp: Draai de uitstroom gerust direct naar een ruit, en/of zet er robuustere planten ervoor, zoals wat Vallisernias.
Achtergrond: Het is altijd een zoekend geknoei om een geschikte filterpomp te nemen. Enerzijds is een zo groot mogelijke filtervolume aan te raden, anderzijds mag de pomp/waterstroom niet te sterk zijn. Wanneer de uitstroom iets te sterk is, zou je er ook gerust wat robuustere planten voor kunnen plaatsen, en/of de uitstroom direct richten een ruit; beide gaan toch niet kapot door een dergelijke uitstroom. Bij een reeds ingebouwde zoals deze (???), zal vooral de uitstroom te krachtig zijn.

Omtrent de vissen: Hoewel je kunt gaan voor enkele ander klein blijvende visjes, zou ik eerder het schooltje R. Borapentis uitbreiden naar wat past in deze bak. Spijtig zijn er veel en verschillende vuistregels in omloop. Zelf gebruik ik "1cm vis per 2,5l aquarium water", maar daar is de rest van de bak ook op ingezet: Zowel filterpomp, beplanting én vissoort (micro/macro = <5cm per vis).

Waar denk jij zelf eventueel aan?
Laatst gewijzigd door OlliePindakaas op 29 dec 2018 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mario1980
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:40

Re: juwel primo 110 led

Bericht door Mario1980 »

Alvast bedankt voor uw reactie Ollipindakaas,

Over de uitstroom heb ik al geprobeerd die naar het raam te richten. Het blijft wat te sterk naar mijn idee. Ook heb ik vallisneria spiralis er dichtbij staan en het lijkt alsof de stroming de plant stuk blaast ( stukjes komen los te hangen van de bladeren. Misschien kan het ook komen doordat die pas een maand is geplaatst bij de opstart). Heb nu de stroomuitlaat wat omhoog gezet. Het lijkt rustiger te stromen maar het wateroppervlak is nu verstoort. Naar wat ik al heb gelezen zou dat niet goed zijn voor het co2 gehalte gezien ik enkel met een voedingsbodem werk.

Over de vissen heb ik er zelf ook al aan gedacht om enkel de vuurgarnalen met rasboras borapentis te plaatsen. Had graag een trekpleister gehad voor erbij maar buiten goerami's vind ik niets dat erbij kan zonder gevaar dat alle garnalen zouden verdwijnen.
Zal beginnen met de rasboras en de vuurgarnalen. Misschien dat als alles goed zit en de planten wat sterker en groter zijn geworden dat ik dan toch nog kijk voor een koppeltje goerami's.

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: juwel primo 110 led

Bericht door OlliePindakaas »

Omtrent de Vallisnerias, deze kunnen soms moeite hebben met het aanpassen naar een andere bak. Niemand weet echt waarom, al denk ik aan de geleidbaarheid; een waarde die vooral kwekers bijhouden. Bon, jouw vallisnerias moeten gewoon ff wennen aan jouw bak. Eventueel kan het handig zijn, om wat technische info te krijgen over jouw bak. Dus welke producten jij per periode in jouw bak doet, net als welke waterwaardes. Opnieuw, de meningen verschillen over hoe belangrijk het is om de waardes te meten en bij te houden. Persoonlijk: Meten is iets weten...

Omtrent de uitstroom, deze mag gerust wat naar boven staan. Soms wordt er zelfs geadviseerd dat de uitstroom net niet boven het wateroppervlak komt; anders gaat het oa. te veel geluid maken. Hoewel meer beweging in het oppervlaktewater de uitwisseling* van bepaalde stoffen versterkt, zou een voedingsbodem direct daar niet echt iets mee te maken hebben. Althans, een dergelijke directe koppeling heb ik nog niet gelezen. Ergens zie ik wel een indirecte koppeling. Namelijk met een voedingsbodem groeien verscheidende planten sneller, zodat er ook sneller een tekort aan CO2 ontstaat. Echter draait het dan om de aanwezigheid van bouw- en voedings-stoffen. Of dat gedoseerd wordt met een voedingsbodem en/of bemestingsvloeistoffen, dat maakt op zich weinig uit.
*Uitwisseling en Co2: Wanneer er meer Co2 in het water zit, dan in de lucht boven het water, dan 'stroomt' de Co2 weg uit het water, naar de lucht boven het water. Dit werkt ook bij O2/Zuurstof en soortgelijke stoffen. Een beetje zoals de wolken wegglijden van hoge naar lage drukgebieden.

Omtrent de vissen, dan adviseer ik om minstens vanaf week 4 na opstart eerst een mooi schooltje (+12 st.) Rasboras te nemen. Pas weer 4 weken later een groepje garnalen te nemen. Tijdens die wachtperiode van 4 weken kan het aquarium zich terug stabiliseren, waarin de gezonde bacterie kolonies de extra overlast aan vuil kunnen wegwerken. In een zekere zin herhaald de 'opstart cyclus' zich dus, nadat het vissen-bestand is veranderd. Ergens ook wanneer het plantenbestand veranderd, maar dat heeft een beduidende mindere inpakt.
Wél heb ik nog géén ervaring met garnalen, dus wellicht vertel ik daarmee onzin.

Bon, hopelijk niet al te veel uitgebreide info. Persoonlijk heb ik liever ook de info waarom, dan enkel de info om te handelen...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mario1980
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:40

Re: juwel primo 110 led

Bericht door Mario1980 »

Dank u wel. Omtrent de vallisnerias hoef ik me dus geen zorgen te maken. Dat komt met wat tijd wel in orde want heb al een paar uitlopers gezien. Eens die wat tijd hebben gekregen te groeien zal het met sterkte van de uitstroom ook wel goed komen.

Bij het opstarten heb ik eigenlijk gewoon voedingsbodem op de plaats waar de planten moesten komen gedaan. Donker zand over de rest van de bodem verdeeld en de voedingsboden wat bedekt. Mijn kienhout geplaatst (dat al een zestal maand in een ton met deksel gevuld met regenwater). De plantjes op hun plaats gezet en via de filterbehuizing gevuld met 1/4 leidingwater en 3/4 osmosewater. Maandag een waterwissel doorgevoerd van 30% en toen voor de eerste maal de voorgeschreven dosis aquasafe van tetra ( enkel bij het leidingwater) toegevoegd en de aanbevolen hoeveelheid plantamin van tetra.

De waterwaardes gisteren waren:( gebaseerd op jbl quicktest)
NO2: 10
NO3: 0
GH : tussen 7 en 14 ( bij eerdere druppeltest was het 9)
KH : 6
PH : tussen 6,4 en 6,8
CL2: 0

Omtrent de vissen, na de feestdagen begin ik met de eerste erin te plaatsen. Daar twijfel ik nog wat over of ik die eerst zou steken of eerst de garnalen. Die garnalen heb ik in een aquarium van 60L ( die volledig gereinigd moet worden en heropgestart) samen met 5 boraras maculatus. Die hoef ik niet meer te halen in de winkel. Het is voor mij ook niet zo makkelijk aan de winkel te geraken vandaar de twijfel.
Volgens mijn ervaringen zijn het nogal gemakkelijke diertjes om te houden. Als de waterwaardes goed zijn beginnen die vanzelf te paaien. Heb met 20 begonnen een jaar en half geleden en kan die momenteel niet eens meer tellen. Ze zijn minstens vertienvoudigd. Maar die zijn dan gevoeliger voor wisselingen van de waterwaarden en raad men aan de opstart voor een garnalenaquarium een 6 a 8 weken te laten indraaien.

Zeker niet te veel uitgebreide info. Is beter wat meer info dan weten hoe je iets moet oplossen maar de oorzaak ervan niet weten.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: juwel primo 110 led

Bericht door Muppet1987 »

Het schijnt dat je het beste eerst garnalen kunt plaatsen. Geef ze de tijd (zo’n 4 weken, of liever als ze de eerste jongen hebben gekregen?) om voldoende schuilplaatsen te vinden. Als de eerste ‘echte’ vissen geplaatst worden, worden je garnalen niet allemaal in één keer opgegeten. Dit advies kreeg ik geloof ik van Erik, correct me if I’m wrong....

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: juwel primo 110 led

Bericht door amber98 »

Let erop dat je bij een standaard juwel filter je garnalen zal zien verdwijnen in het filter en ook de kleine visjes nog wel eens door het rooster passen (makkelijkste opgelost door een pantykous over het rooster te plaatsen) een extra opzetstuk bevestigen aan de uitstroom heeft bij mij goed geholpen. Let erop dat de meeste planten vloeibare voeding nodig hebben. ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: juwel primo 110 led

Bericht door Erik1974 »

Dat advies van de garnalen kan goed van mij afgekomen zijn. Echter hebben we het hier over hele kleine vissen. De garnalen zullen net zo groot zijn, als je bij deze vissen de garnalen later bij zet lijkt het me sterk dat ze opgegeten worden. Bij grotere vissen blijft mijn advies van kracht. Eerst garnalen en dan pas vissen.

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: juwel primo 110 led

Bericht door OlliePindakaas »

amber98 schreef: 28 dec 2018 20:37Let erop dat de meeste planten vloeibare voeding nodig hebben. ;)
Mensen die juist voedings-bodems en/of -korrels verkopen (beide aan de voeten/wortels van de planten) zijn van mening dat de voedingsspul ook oplost en zo in het waterkolom/gedeelte terecht komt. Verkoopspraatje?
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: juwel primo 110 led

Bericht door amber98 »

De voedingsbodem ligt niet vrij waardoor deze naar mijn idee nooit voldoende stoffen kan afgeven in het water gedurende een langere tijd én ook nog eens in de juiste verbinding zodat planten deze op kunnen nemen. Over het algemeen zul je zien dat moerasplanten zoals cryptocoryne en echinodorus soorten wel voldoende hebben aan voeding via de wortels. (Bijv voedingsbodem of kleibolletjes) veel echte waterplanten nemen alleen voedingstoffen op via het water, sommige hebben niet eens echt wortels zoals bijv waterpret ;) ook veel ervaren aquascapers geven een vloeibare voedingsbron (vaak EI methode) buiten de voedingsbodem die ze gebruiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mario1980
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:40

Re: juwel primo 110 led

Bericht door Mario1980 »

Alvast dank aan iedereen voor jullie reactie.

Inderdaad Muppet1987, heb ook al ergens gelezen. Maar Erik1974 heeft ook een punt. Het zijn visjes met kleine mondjes. Een volwassen garnaal past nooit in hun bekje. Dat jonge garnalen wel eens worden opgegeten en hun eitjes ben ik zeker. Zie ik ook gebeuren in mijn 60L aquarium.

Wat het rooster van het filter betreft, Dank u amber98 om me er nog eens op te wijzen.Heb ook al ergens gelezen dat met een pantykous op te lossen. Wel de bruine en geen zwarte gebruiken, omdat daar bepaalde stoffen zouden inzitten dat slecht is voor waterdieren volgens wat ik heb gelezen.Zal voor de uitstroom nog eens zoeken naar zo een opzetstuk.

Wat vloeibare voeding voor de planten betreft deze heb ik eergisteren erbij gedaan. Dat is die plantamin waar ik het gisteren over had. Het is inderdaad zo dat de meeste planten voeding opnemen via het water. Ik denk die fout gemaakt bij die van 60L en het enige dat over blijft is mos (cladophora aegagropila) dat hem heeft verspreid over de achterwand en bodem, en eendenkroos. Daarom dat ik deze keer wel vloeibare plantenvoeding toedien.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: juwel primo 110 led

Bericht door Muppet1987 »

Das waar Erik, zo ver had ik nog niet nagedacht...;-)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mario1980
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:40

Re: juwel primo 110 led

Bericht door Mario1980 »

Even een update.

Gisteren de eerste bewoners overgezet uit mijn 60L aquarium. Het zijn er een 40tal vuurgarnalen samen met de 5 rasboras maculatus. De filterinlaat heb ik beveiligd door middel van een stuk grove filterspons ( iets dikker gemaakt dan de breedte van de filterhouder) met een stuk van een visnetje over gespannen. Zowel aan de bovenste inlaat als die aan de zijkant waar het meeste water word opgezogen. Werkt blijkbaar perfect. Heb al kleinere garnalen erover zien lopen zonder problemen om terug weg te geraken. Heb gisteren ook gezien dat er een zwangere garnaal tussenzit en tot mijn verbazing deze morgen gemerkt dat er zelfs een paar heel jonge meegekomen zijn ( max 1 cm). Wat mij betreft een geslaagde overbrenging. Geen dodelijke slachtoffers, er zijn er al terug aan het verschalen.
De grootste zorg was de sterkte van de filteruitlaat. Helemaal niet nodig geweest nu blijkt. De visjes zoeken zelf de stroming op en gaan er zelfs doorheen. Is nu wel nog even afwachten maar het ziet er naar uit dat het een geslaagde verhuis is.
Hier een recente foto erbij. Moet wel even worden vergroot om de eerste bewoners te kunnen zien.
Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: juwel primo 110 led

Bericht door tobyderks »

Fijn dat alles goed is gegaan!
Leuk begin zo😁

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mario1980
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:40

Re: juwel primo 110 led

Bericht door Mario1980 »

Inderdaad. Had niet verwacht dat het zo goed ging verlopen. Maakt het enkel nog leuker en meer zin om de hobby voort te zetten. Ben al benieuwd wat er nog allemaal bij te leren valt en welke ervaringen er nog moeten komen.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”