m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Ilse »

Kan iemand me vertellen of een koppel m. altispinosa samen gaat met een koppel diamantgouramis en een groepje dwergklauwkikkers (deze laatste evt te vervangen voor corydoras omdat ik heb begrepen dat je deze liever niet combineert met de kikkertjes), in een 180l aquarium?

De samenstelling staat nog niet vast, maar hiernaast had ik in gedachten een school simulans en 1 ancistrus dolichopterus en/of 1 synodontus eupterus.

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Linda »

Dat moet wel kunnen hoor.
Ik heb zelf ook diamanten samen gehouden met cichliden.

Dwergklauwkikkers kunnen ook, maar ze zijn wel lastig te voeren. Ze zijn bijna blind en eten met name rode muggenlarven. En met te snelle bijvissen krijgen ze misschien te weinig te eten.
Ik heb ze zelf gehad maar was er geen fan van.. corydorassen zijn dan leuker m.i.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Erik1974 »

Altispinosa blijven op de bodem, ze komen zelden hoger dan het midden dus dat gaat wel goed, zowel de gourami's als de alti's zijn alleen territoriaal als er een nestje is. De alti's zijn naar elkaar toe wel territoriaal trouwens. Alleen of je een koppel krijgt met alleen een man en een vrouw is de vraag, het moet wel klikken nl.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Ilse »

Linda schreef: 08 nov 2018 07:32 Dat moet wel kunnen hoor.
Ik heb zelf ook diamanten samen gehouden met cichliden.

Dwergklauwkikkers kunnen ook, maar ze zijn wel lastig te voeren. Ze zijn bijna blind en eten met name rode muggenlarven. En met te snelle bijvissen krijgen ze misschien te weinig te eten.
Ik heb ze zelf gehad maar was er geen fan van.. corydorassen zijn dan leuker m.i.
Ja de kikkers twijfel ik ook nog een beetje over, misschien dat ik er toch corydorassen voor in de plaats neem, samen met een aantal ancistrussen of enkel een groepje ancistrussen met 1 synodontus. Tenminste, gaat een groepje vrouwelijke ancistrussen goed denk je? Of kun je ze echt beter solitair houden ongeacht het geslacht.. ik heb een aantal hele mooie filmpjes gezien van groepjes ancistrussen, waardoor ze me erg leuk lijken namelijk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Ilse »

Erik1974 schreef: 08 nov 2018 08:57 Altispinosa blijven op de bodem, ze komen zelden hoger dan het midden dus dat gaat wel goed, zowel de gourami's als de alti's zijn alleen territoriaal als er een nestje is. De alti's zijn naar elkaar toe wel territoriaal trouwens. Alleen of je een koppel krijgt met alleen een man en een vrouw is de vraag, het moet wel klikken nl.
Ja om die reden vroeg ik me ook af hoeveel alti's ik het beste kan nemen. Is het slim om er maar 2 aan te schaffen of liever een stuk of 4 a 5 zodat ze koppels kunnen vormen? Of is daar te weinig ruimte voor? (Geldt dit van het koppel vormen trouwens niet ook voor de gourami? Of gaat het daarbij vaak wel goed als je gewoon 1m 1v aanschaft?)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Erik1974 »

Ik heb in mijn Rio 240 6 stuks (2 mannen en 4 vrouwen), maar dat is echt het maximum voor mijn bak. Je zou het met 1 man en 3 vrouwen kunnen doen, maar zorg dan wel voor veel beschutting op de bodem in de vorm van planten en hout en stenen zodat ze ieder een eigen stukje kunnen claimen. Je kan even in mijn topic van de Rio kijken hoe het bij mij is (in mijn onderschrift staat de link). Ze moeten uit elkaars zicht kunnen komen, dus je moet dan voor 4 aparte hoeken in de bak zorgen vanwaar ze elkaar niet rechtstreeks kunnen zien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Ilse »

Ah, bedankt! Ik ga kijken.

Geldt dit niet voor de diamantgourami? Kan ik daar het beste 1m 1v van aanschaffen?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Erik1974 »

Ik zou zowiezo niet meer dan 2 diamantgourami's in een meterbak willen doen, dus dat is makkelijk ;) Linda heeft er heel lang 2 in haar bak en die doen het prima, bij Toby ging het wat minder (maar nu wel goed geloof ik, hij heeft 1 van de 2 omgeruild voor een wat sterker exemplaar), vissen hebben een eigen karakter en sommige kunnen wel met elkaar overweg en anderen weer niet. Het zijn net mensen.....:)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Ilse »

Nee inderdaad.. nou dan puzzel ik weer even verder, bedankt! :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door amber98 »

Bij ancistrussen kan er vaak wel voor een koppel gekozen worden, maar in een meterbak zou ik niet kiezen voor een groep, ook vrouwen zijn territoriaal. Een koppel krijgt vrij snel jongen, die makkelijk overleven. Ik zou de synodontis achterwege laten ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Ilse »

Oke, dus 2 vrouwelijke ancistrussen kan ook goed? (Ik hoef hier geen jongen van). De synodontis had ik inderdaad al een beetje aan me voorbij laten gaan. ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door amber98 »

Nee liever alleen een koppel (man en vrouw) of je moet verder niks op de bodem zetten, maar dan zit je al direct met de altispinosa die ook territorums heeft. Voor een 1m bak zou ik het bij 1 ancistrus houden ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Ilse »

Helemaal goed, dan heb ik dat ook duidelijk. :duim:

Zijn de volgende vissen rustig genoeg om er als school bij te houden?
Chinese danio (sluier)
Molly
Kegelvlekbarbeel
Prachtbarbeel
Fantoomzalm varianten
Rode rio varianten

De groene sumatraan is niet mogelijk toch? Ivm vinnenbijten

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door amber98 »

Groene sumatraan liever achterwegen laten inderdaad ;)
Chinese danios zijn erg druk, net als mollys. Daarbij komt dat mollys niet 100% zoetwater zijn, maar zich wel makkelijk voortplanten. Linda heeft heel lang plezier gehad van kegelvlekken bij onder andere diamantgouramis. Dit vind ik zelf de rustigste keuze voor in het bestand (er zijn nog genoeg opties over als je gaat kijken naar tetra en zalm soortjes)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: m. altispinosa met diamantgouramis en dwergklauwkikkers?

Bericht door Ilse »

Zijn tetra soorten ook makkelijk te houden/sterke vissen?

Als je het over zalmen hebt, welke soorten zouden dan een keus kunnen zijn? Vallen fantoomzalmen hier ook onder?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”