Nieuw 100 cm aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Controleer wel de kitranden, aangezien deze dus opnieuw gekit is. Is wel lekker een maatje groter ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Als je een filterbehuizing uit het aquarium gepeuterd hebt, waar ook het verwarmingselement in zit, kun je deze laatste dan wel los in de bak terug plaatsen? Zijn hier zuignappen voor te krijgen bv? En maakt het uit hoe en waar je deze plaatst?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Normaal moet voor het verwarmingselement wel een houder met zuignappen te vinden zijn. Voor goudvissen heb je echter helemaal geen verwarming nodig ;) (tenzij het bij jou thuis jaar rond koud is)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Nee idd.. maar ik heb intussen mijn wensen alweer moeten bijstellen omdat vriendlief het niet eens was met de bak formaten die ik in mijn hoofd had (icm de beschikbare ruimte in de woonkamer). :roll: :) Het wordt een 80 cm aquarium, dus geen sluierstaarten of diamanten. Maar genoeg leuks blijft over.. daar zal ik jullie later misschien nog even mee bestoken. ;)

Is het trouwens erg als het aquarium vlak naast de tv staat? Het beeldscherm zou in dat geval verder naar voren staan dan de voorruit van de bak, dus geen "licht flitsen" richting de bak. Enkel het geluid misschien? Hij staat bij ons nooit hard overigens..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Oke.. de bak staat klaar om ingedraaid te worden één dezer dagen. Tijd om me nu bezig te gaan houden met de viskeuze.. :vis: Iemand nog tips wat betreft hoeveelheid/m/v en het soort voer per vissoort? De bak is een 80 cm geworden (125l) waar o.a. drijfplanten in komen, zwart zand etc.

1 betta man
15 of 20 simulans
2 of 3 altispinosa (1m/?v)
10 corydoras (?m/?v) en maakt het soort nog uit? Ik dacht aan een albino variant.
1 ancistrus

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

20 simulans gaat met gemak als de bak stabiel is (minimaal 3 weken ingedraaid)

Van de corydoras is de albino bijna altijd de aneus die behoorlijk groot word. Ik zelf vind de corydoras panda veel fijner in 80cm, zeker aangezien jij er altispinosas en een ancistrus bij gaat zetten hou je niet zo veel plek over voor een school grote corydoras. Ik zou kiezen voor 8 pandas. Hoewel ik niet veel kennis en ervaring heb met de altispinosa, zou ik gaan voor een koppel, zodat ze ruimte hebben om bij elkaar weg te komen (veel schuilplekken maken dus) :) is het een juwel bak? Zoja probeer dan de uitstroom van het filter zo te plaatsen dat er bijna geen stroming in de bovenste laag Is zodat de betta niet op de bodem gaat hangen (vaak heb je hier een extra uitstroomstukje voor nodig) dus samengevat:

1 betta man
20 simulans
2 altispinosa
8 corydoras panda (als je ze mooi vind)
1 ancistrus (let op dat je echt een ancistrus koopt)

Qua voeding geef ik hier veel diepvries. Anders vind ik het fijn om tropische korrels te gebruiken. Je kan ook vlokken gebruiken, soms zijn korrels te groot voor simulans. Verder voer ik af en toe de corydoras met hikari tabletjes (oranje verpakking met Botias en corydoras erop) maar deze eten ook mee met het gewone voer. Daarbuiten kun je de ancistrus bij voeren met bijv hikari tabletten voor plecos of regelmatig een stuk komkommer op een vork. (Mijne heeft dagelijks nodig anders vreet ie aan de planten)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Oké duidelijk! En wat ik nog vergeten was te vragen.. maakt het veel uit welke vis ik als eerste in de bak doe en welke als laatst bijvoorbeeld? De volgorde dus eigenlijk, met dit bestand.

En hoe vaak voeren (per voersoort) is het beste?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Ik voer momenteel om de dag. (Op de ancistrus dus na) Het beste kun je beginnen met kleine aantallen en dan steeds een weekje ofzo wachten voor je een andere soort toevoegd. Aangezien sommige vissen duurder zijn of wat moeilijk te vervangen (zoals die ene super mooie betta) zou ik kiezen om te beginnen met de 8 corydoras panda. Als de waterwaardes stabiel blijven, 1 week later een ancistrus toevoegen. Blijft alles stabiel? 1 liever 2 weken later de school simulans bijvoegen. Daarna kun je de betta en de altispinosa tegelijk toevoegen zodat er neutraal gebied is, met hopelijk tegen die tijd voldoende dichte beplanting (ook drijfplanten) en schuilplekken. Je kan er nooit te lang over doen, je kan wel te snel gaan wat soms nare gevolgen heeft. Dus neem vooral de tijd en hou alles goed in de gaten ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Super bedankt. 😊 het is de rio 125 idd. Ik dacht er nog over de oxyplus o2 diffusor aan de uitstroom te zetten. Is dat wat denk je? Of alleen een extra uitstroom stukje.

De panda vind ik niet de allermooiste :roll: De venezuela black vind ik wel erg mooi, die blijft ook vrij klein zoals ik het lees. Een beetje prijzig alleen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

En hij staat aan! :D

Afbeelding

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Erik1974 »

Mooi!, staat al lekker vol, als dat goed gaat groeien wordt het nog beter!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Ziet erg goed uit! Hoeveel zand heb je uiteindelijk gebruikt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Thanx allebei 🤗

20 kg uiteindelijk en ik kon er nog aardig mee ophogen naar achteren toe, zeker niet te weinig dus.

Afbeelding

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Erik1974 »

Ben benieuwd hoe lang dat zo blijft liggen met cory's en altispinosa's....

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Ziet er erg mooi uit zeg!

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”