Nieuw 100 cm aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Ik begreep later dat je Corys beter niet bij dwergklauwkikkers kunt zetten omdat de laatste niet kunnen zien en Corys ze kunnen verwonden. Geen id of het echt zo is. Die kikkertjes maken het ook niet heel makkelijk misschien. Als ik ze weg zou laten, zou ik er misschien wel Corys en een koppel m. altispinosus bij kunnen plaatsen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Heb ik zelf nog niks van gehoord, maar kan natuurlijk altijd. Iemand anders kan je vast wel vertellen of altispinosa te combineren in met de diamanten, het moet wel bij corydoras kunnen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Oke, dankjewel voor het meedenken iig!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Ik denk er nu toch aan om te beginnen met een sluierstaart aquarium en dan dus enkel 3 sluierstaarten in een 100 cm breed aquarium. Amber, volgens mij adviseer jij om in dat geval een extern filter te gebruiken. Welke zou een goede zijn in dit geval? Dus voor een 180L aquarium ongeveer? En zijn er nog andere speciale dingen om rekening mee te houden? Ik weet dat er weinig planten in moeten ivm het omwoelen en de zwemruimte die nodig is, maar dat wat snelgroeiende knabbelbare planten gewenst zijn. Mag er een enkel stuk hout of wat gladde grote keien bij in? En is zand beter dan grind? Maakt de kleur van de bodem veel uit? En moet er nog een luchtpompje bij in? En ohja zou 20 graden een goede vaste temperatuur zijn?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Het externe filter moet behoorlijk veel vervuiling aankunnen, maar niet te sterk zijn. Ik heb helaas niet veel kennis van externe filters. Qua planten kun je alleen een paar bosjes waterpest erin doen (loodjes, potjes en steenwol verwijderen) en wat drijfplanten met korte wortels (bijvoorbeeld salvinia natans). Doe geen moeite om de planten vast te zetten, 2minuten later drijven ze toch weer.. :) Het kan best dat je de waterpest regelmatig moet vervangen ivm opeten. Als je gaat voor een bodem, altijd voor fijn filterzand gaan en maar een minimale hoeveelheid gebruiken voor deze bak (net de bodem bedekken, geen dikker laagje). Kleur is niet belangrijk. Meeste mensen doen er geen zand in, aangezien het dan vaak troebel is (goudvissen woelen altijd) Liever geen hout, dit neemt plaats in en kan gevaarlijk zijn aangezien sluiers geen goede zwemmers zijn. Je kan enkele afgeronde(!) grotere stenen erin doen. Niet te veel/groot om meer ruimte te besparen maar niet te klein omdat ze het dan inslikken. Luchtpompje is niet direct nodig, maar je kan het altijd toevoegen als je het graag wil. Het zorgt voor wat meer beweging aan de wateroppervlakte. (=meer uitwisseling van CO2 en O2) goudvissen zijn gewend om een koeler periode en een warme periode te hebben, in de zomer mag het best richting de 30 steigen. In de winter is tussen 16-20 graden prima.

Als voer kan ik je overigens Hikari zinkende korrels aanbevelen. ;) 3 sluierstaarten is voor dit aquarium de max, hou rekening met een flinke wekelijkse waterwissel

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Super bedankt voor je reactie en tips! Daar kan ik goed verder mee. Zou de originele pomp in de rio 180 ook voldoende kunnen zijn? Hier zit de eccoflow 600 in.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Nee, deze is niet voldoende voor sluierstaarten. Of je moet kiezen voor 2 vissen ipv 3. Hou er rekening mee dat je bij de aanschaf van een nieuwe juwel bak het filter niet eruit mag halen, anders verloopt de volledige garantie. (Ook breuk ed)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Oh jeetje.. hoe zou dat dan op te lossen zijn? Een kale bak kopen met een ander soort filter? En dan vooral.. welke is wèl geschikt? :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Je kan de filterbehuizing erin laten, heb je alleen een grote zwarte kast erin die niet mooi uitziet. Of je kan kijken voor andere merken zonder interne filters (misschien kun je er dan ook wat litertjes bijspronkelen) ;) van wat ik lees zou een cristalprofi e901 bijvoorbeeld een goede keuze zijn voor 180L sluierbak

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Goblin »

Ik zou het interne filter er uit halen voor een extern filter. Deze zijn wat sterker en veel makkelijker om schoon te maken. Mijn ervaring met een intern filter is dat ze niet heel goed door stromen en er altijd vuil in blijft zitten. En ze nemen redelijk wat ruimte in wat niet mooi lijkt, zoals Amber al zei.
Zelf heb ik een cristalprofi e1501 aangeschaft voor mijn Vision 260. Lekker stil, makkelijk in onderhoud en ook nog eens zuinig met de energie. Zeker een aan te raden merk. De e901 zou volstaan voor een aquarium met de afmetingen die jij wil. De eccoflow die er bij hoort circuleert 600l/h, de e901 900l/h. Een tikkeltje sterker dus. Is trouwens ook een sproeiarm voor te krijgen voor een euro of 15 mocht de stroming te sterk zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

En is het een beetje te doen om zo'n filter uit het aquarium te halen? Of kun je ook voor minder geld goede "kale" aquaria krijgen, met enkel een klep, al dan niet met verlichting?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Je kan ook eens op marktplaats kijken. Eheim en aquatlantis hebben bijvoorbeeld geen intern filter erin zitten, maar zijn wat duurder.

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Goblin »

Je kan ook kijken voor een kale bak op marktplaats of de Facebook marktplaats die ze tegenwoordig hebben.

Een intern filter er uit halen is een beetje priegelen maar niet al te moeilijk. Ik kon mijn voorlichting los wrikken met een geodriehoek. Deze zat wel met een overmaat aan kit vast, had hem er zelf in geplakt dus het iets moeilijker gemaakt dan nodig. Resten kit kunnen makkelijk verwijderd worden met een verf mesje of Stanley mes. Heel voorzichtig schrapen en op de vingers letten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Misschien dat zoiets een goede deal zou zijn? :)

Juwel aquarium met Dimbaar licht en Greenline E1501 pomp!
€ 150,00
http://link.marktplaats.nl/m1343567263? ... ialbuttons

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Goblin »

Lijkt mij een redelijke deal. Mooie prijs.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”