Welke vissen in een 30L/60L

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nelleke1998
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017 11:40

Welke vissen in een 30L/60L

Bericht door Nelleke1998 »

Hallo iedereen!

Ik heb een 60x30x30 cm bakje en een 30x30x30 cm bakje leegstaan. Nu is het ding dat ik op een studentenkamer woon en ik dus niet echt tijd heb om met vissen te gaan kweken, overigens wil ik dat ook niet. Daarbij moet ik ook zeker niet een groter aquarium nemen. Ik heb tot nu toe zelf zitten denken aan Cynops Orientalis salamandertjes, Apistogramma Borelli cichliden of Triturus dobrogicus salamandertjes en dan uiteraard in het 60cm bakje, maar dan zit ik met mijn dilemma van kweken en dat de Apistogramma toch niet heel makkelijk is met waterwaarden... Hebben jullie nog ideeën wat ik in welke bak zou kunnen zetten? Ik sta open voor alles zoals kreeftjes, garnalen, zoetwater, tropisch etc.. Ik heb de meer dan zat ervaring met vissen, amfibieën en reptielen.

Dankuwel!
Nelleke Dinnessen

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke vissen in een 30L/60L

Bericht door amber98 »

Er zijn best veel mogelijkheden. In de 30x30x30 kunnen prima garnalen of een dwergkreeft. 30x30x30 is ook groot genoeg voor 1 betta man. Deze eet echter wel garnalen soms en kan niet samen met een dwergkreeft. Daartussen zou je dus keuze moeten maken. In 30x30x30 zou ook een koppel dario dario moeten kunnen, echter is het merendeel mannelijk wat te koop is momenteel (ookal zegt de verkoper vrouw) en heb je de kans dat ze enkel levendvoer pakken. Soms heb je het geluk dat ze volledig op diepvries kunnen. Er zijn dus al verschillende opties voor het kleine bakje.

De 60x30x30 geeft je veel meer opties. Apistogramma borelli is minder lastig wat betreft waterwaardes dan de meeste andere apistogramma's. Echter vind ik zelf de bak er te klein voor. Ik zie ze liever in 80cm. Het is wel mogelijk om een volledig bestand er in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een kleine corydorassoort op de bodem, in het midden een microrasborassoort of kleine tetra-achtigen (hyphessobrycon amandae, paracheirodon innesi, paracheirodon simulans) en boven in een betta man of koppel honinggouramis.

Als je iets anders wil dan vissen en je veel extra ruimte creëert door ook in de hoogte te werken, zou je zelfs in de 60x30x30 2 pijlgifkikkertjes kunnen houden. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nelleke1998
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017 11:40

Re: Welke vissen in een 30L/60L

Bericht door Nelleke1998 »

Oja die dario's zijn idd wel grappig! Is het niet beter voor beta's om ze in een koppel of trio te houden? Is het niet mogelijk om een vuurgarnaal samen met vissen te houden als er voldoende schuilplekken zijn en mits het geen roofvissen zijn. Nu zou iedere vis wel een klein vuurgarnaaltje lusten...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nelleke1998
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017 11:40

Re: Welke vissen in een 30L/60L

Bericht door Nelleke1998 »

Pijlgifkikkers heb ik idd ook gehad en daarnaast de hyla cinerea maar die wekken je zo leuk 's ochtends ... :/

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Welke vissen in een 30L/60L

Bericht door tobyderks »

Er zijn ook wat leuke krabbensoorten die je zou kunnen houden.

Krabben die volledig in het water leven:
Thai micro krabben (Limnopilos naiyanetri)

Pom pom krabben (ptychognathus barbatus, ik weet echter niet of die in nl verkrijgbaar zijn)

Panterkrab (Parathelphusa pantherina, deze kan dan alleen in de 60cm, er wordt hier en daar gezegd dat ze soms toch ook even het water uit willen maar anderen zeggen dat ze dit niet nodig hebben)

Krabben die een paludarium nodig hebben:
Vampierkrabben (geosesarma sp. Deze zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar en hier is het meest bekend over)

Zout/brak water krabben:
Mangrove krabben (sesarma bidens)

Krabben zijn wel schuwe dieren die zich veel verstoppen, maar ik dacht ik opper het idee gewoon😁. Thai micro krabben zou je samen kunnen houden met garnalen en rasbora's, geen grotere vissen want dan worden ze erg duur voer... vampierkrabben zou je samen kunnen houden met gifkikkers, veel mensen hebben daar goede ervaringen mee, maar een krab kan makkelijk een gifkikker opeten als ie zou willen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke vissen in een 30L/60L

Bericht door amber98 »

Bettas doen het veel beter alleen. In het wild leven ze ook grotendeels solitair (ook de vrouwen zijn territoriaal) ik heb hier 2 vrouwen 1 man gehad in 80cm, maar helaas hebben de vrouwen na anderhalf jaar een einde gemaakt aan het leven van de man.

Garnalen kun je bij alle visopties die ik noemde plaatsen, echter zullen voornamelijk de betta of gouramis ook een volwassen dier naar binnen kunnen krijgen. Andere vissen zullen enkel de babies eten. Met voldoende schuilplekken en een lange kweekperiode (De dus echte garnaleneters pas toevoegen als de garnalen een paar keer hebben gekweekt zodat je een flinke groep hebt) is dit gewoon mogelijk. Garnalen zijn niet belastend voor het water en erg goede opruimers!

Een speciaalbak voor een kogelvisje is misschien ook een optie. Linda kan je hier wel meer over vertellen. Echter vallen garnalen dan af.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nelleke1998
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017 11:40

Re: Welke vissen in een 30L/60L

Bericht door Nelleke1998 »

Oja krabben kunnen natuurlijk ook. Van de beta wist ik nog niet maar wel goed om te weten. Al met al veel om over na te denken...

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Welke vissen in een 30L/60L

Bericht door Linda »

Over een corinotetraodon travancoricus (dwergkogelvis) kan ik je inderdaad nog wel wat vertellen mocht je dat willen 😉
Errug leuke visjes als je ervan houdt. Zou goed in jouw 30 cm kunnen maar wel solitair.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”