Visbestand 180 Liter aquarium

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door ApistoPeter »

Hey hey,

Ik heb een vraag over mijn lijstje met vissen voor mijn aankomende 180 liter aquarium. Deze is 101x41x50cm.
Momenteel heb ik de volgende vissen:

- Pangio Kuhlii x 6
- Apistogramma Cacatuoides Double Red x 4 (1 mannetje + 3 vrouwtjes)

Ik wil er nu nog een scholenvisje van ongeveer 15-20 vissen erbij doen. Gezien de temperaturen van de vissen die ik al heb gekozen zo rond de 25 graden mag zijn en het hardheid van mijn water hier in Gouda zo tussen de 7 en 7.5 ligt, vind ik het erg lastig een schoolvisje te vinden. Een algeneter gaat denk ik dan niet meer passen dus hopen dat ik daar niet veel last van krijg met vloeibare plantenvoeding en in een later stadium een co2 systeem. Of is een algeneter nog te doen met een school?

Heeft er iemand een tip voor een mooi gekleurd scholenvisje? De bodem wordt trouwens sansibar white sand met een slimline grijs/roodbruine achterwand.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door amber98 »

Ik denk dat 6x pangio kuhlii en 4x a. Cacatoides teveek voor de bodemlaag is. Ik denk dat je in 100cm beter voor een koppel met 6x pangio kan kiezen of een keuze maken tussen beide soorten. ;)

Wat vind je van paracheirodon simulans (doen het hier erg goed op 25 graden) of zoek je een andere vorm/kleur visjes?

"Algeneters" hoef je niet te kopen voor het weghouden van algen. Ze eten namelijk nooit alle algen op. De meeste vissen die algeneter worden genoemd, zijn niet eens herbivoor (planteneter). Je hoeft je dus niet druk te maken dat deze misschien gaat ontbreken uit het visbestand. Koop ze alleen wanneer je ze mooi vind of voor hun gedrag. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door ApistoPeter »

Ah ik wist niet dat je de Apisto's ook als koppel kunt houden. Ik dacht alleen in de vorm van een harem. En dat het bodem/middenvissen zijn. Toch niet goed genoeg mijn huiswerk gedaan ^^. Ik vind ze allebei onwijs gaaf dus als het kan zou ik ze graag allebei in de bak willen. De Kuhlii's helpen bovendien te voorkomen dat het zand dichtslibt.

Dus 6 Kuhlii's en een koppel Apisto's kan in dat geval dus wel?

Wat betreft de paracheirodon simulans ben ik toch liever opzoek naar een andere soort ^^. Waar ik zelf naar keek was iets van een Rasbora of Danio. Alleen degene die ik vond waren of voor heel zacht water of voor wat kouder water =/.In ieder geval een leuk gevormd actief visje dat in een school van 15-20 kan. Tetra's vind ik zo standaard (schiet me niet af om de opmerking haha).
De algeneter laat ik dan achterwege ^^. Ik vind mijn huidige Ancistrus in 1 bak al genoeg aggressie. Een vrij aggressief mannetje als het om eten aankomt. Beukt alles aan de kant haha.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door amber98 »

Cacatoides wordt vaak als harem gehouden, helemaal niet gek dat je dat dacht Dus! Alleen zal er altijd een koppel gevormd worden waardoor de andere 2 vrouwen weggejaagd worden en dit met de pangios kan gaan botsen. (De vrouwen hebben nergens meer om naartoe te vluchten) tegelijkertijd komt het ook wel eens boor dat bij een koppel de vrouw teveel achterna gezeten wordt. Daarom word een harem aangehouden. Het is een beetje afwachten wat het karakter van de individuele vissen gaat worden, in de ene situatie is een koppel beter dan een harem en soms is 1m 3v teveel. Wel zou je eventueel voor safe kunnen kiezen met 1m 2v, op voorwaarde dat er veel schuilplekken worden gemaakt

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 16 apr 2018 22:46 Cacatoides wordt vaak als harem gehouden, helemaal niet gek dat je dat dacht Dus! Alleen zal er altijd een koppel gevormd worden waardoor de andere 2 vrouwen weggejaagd worden en dit met de pangios kan gaan botsen. (De vrouwen hebben nergens meer om naartoe te vluchten) tegelijkertijd komt het ook wel eens boor dat bij een koppel de vrouw teveel achterna gezeten wordt. Daarom word een harem aangehouden. Het is een beetje afwachten wat het karakter van de individuele vissen gaat worden, in de ene situatie is een koppel beter dan een harem en soms is 1m 3v teveel. Wel zou je eventueel voor safe kunnen kiezen met 1m 2v, op voorwaarde dat er veel schuilplekken worden gemaakt

Hmm ja dat zijn allebei geen wenselijke situaties i.v.m stress voor de vissen. De laatste optie die je aandraagt klinkt dan wel beter.
Wat ik zoiezo op mijn lijstje heb staan zijn schuilplekken. Geen idee of dit er dan genoeg zijn. Wat ik heb is:

- Superfish Cave 3 (Bron afbeelding: www.beest.nl):Afbeelding
- Cocosnootarmband met Javamos (Bron afbeelding: www.jarathana.nl): Afbeelding
- 3Gaats cocosnoot met Javamos (Bron afbeelding: www.heevis.nl): Afbeelding

- En ik wil nog wat hout erin zetten met gelijmde Flame Moss. Alleen dit hout wil ik in de winkel bekijken gezien dit op een site lastig is natuurlijk.

Qua planten beschutting gaat dit erin:
- Vallisneria Spiralis (om de vrij grote juwel ecco 600 pomp wat te verbergen i.p.v met een stuk achterwand)
- Sagitteria Subulata x4 (om als tapijtje te laten groeien in de voorgrond of om het hout heen)
- Flame Moss in Cup x2 (om op het hout te lijmen)
- Pogostemon Erectus In-Vitro (voor langs de achterwand)
- Limnobium laevigatum (om wat schaduw van bovenaf te maken voor de Apisto's en Kuhlii's)

Wat vind je hiervan? Is dit voldoende of zeg je er moet meer in?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door Erik1974 »

Wat belangrijk is, is om met hout en planten zoveel mogelijk zichtlijnen te breken zodat de vissen elkaar niet continu kunnen zien. Dit kan je met veel hout en planten bereiken (met hout is het eenvoudiger). Kijk anders eens in mijn foto topic (link in mijn onderschrift) van mijn Rio 240, daar wonen 6 altispinosa in 1 bak. Die legholen zijn geen schuilplaatsen, die worden gebruikt om eieren in af te zetten. Schuilen doen vissen onder en tussen planten en hout.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door ApistoPeter »

Erik1974 schreef: 17 apr 2018 08:06 Wat belangrijk is, is om met hout en planten zoveel mogelijk zichtlijnen te breken zodat de vissen elkaar niet continu kunnen zien. Dit kan je met veel hout en planten bereiken (met hout is het eenvoudiger). Kijk anders eens in mijn foto topic (link in mijn onderschrift) van mijn Rio 240, daar wonen 6 altispinosa in 1 bak. Die legholen zijn geen schuilplaatsen, die worden gebruikt om eieren in af te zetten. Schuilen doen vissen onder en tussen planten en hout.

Gaaf aquarium! :) Ik zie helaas niet de fotos van je andere bak want die werken niet maar je Rio 240 ziet er goed uit.
Ik zal de cocosnoten e.d. dan gewoon houden en erin doen voor als ze eieren willen afzetten en anders zoiezo voor die Kuhlii's als beschutting/schaduw.

Wat hout betreft wil ik er inderdaad wel een flink stuk indoen dat ook omhoog steekt. Misschien 2 stukken van kleiner formaat. Lastig te zeggen, dat moet ik gewoon in de winkel bekijken hoe ze eruit zien en wat uizoeken. Ik denk alleen dat ik qua planten wat te kort schiet dan of? Misschien een middelgrote Anubias soort rond het hout?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door amber98 »

Spiderwood heeft veel takken en op die takken kun je veel planten (bijvoorbeeld anubias) binden wat er voor zorgt dat dit echt zichtlijnen gaat breken. De holletjes kunnen ze overigens altijd gebruiken om territoriums te maken. Hier heb ik met lavastenen grotjes gemaakt. Misschien ook een idee voor jou?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 17 apr 2018 09:29 Spiderwood heeft veel takken en op die takken kun je veel planten (bijvoorbeeld anubias) binden wat er voor zorgt dat dit echt zichtlijnen gaat breken. De holletjes kunnen ze overigens altijd gebruiken om territoriums te maken. Hier heb ik met lavastenen grotjes gemaakt. Misschien ook een idee voor jou?

Ooo beide klinken goed! Alleen een vraagje. Welke Anubias plant raad je aan voor een dergelijke opstelling dan? Qua vastbinden ervan ben ik echt een leek dus dat zal ik even moeten youtuben. En die grotjes is misschien een leuker en natuurlijker idee dan die grot van Superfish.

Update: Lijm je die lavastenen dan aan elkaar ofzo in een grot idee of hoe doe jij dat?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door amber98 »

Ik heb zelf veel Anubias nana soorten, deze zijn niet al te groot, maar wel in verschillende kleur en vormvarianten. Je kan ze opbinden met wat garen of plakken met seconde lijm van bison. Hoe dat werkt, zie je eigenlijk vanzelf wel. ;) gewoon de wortelstok aan het hout vastmaken zo dat ze zich vast kunnen gaan pakken en groeien.

Ik heb de lavastenen niet vast gelijmd. In de winkel heb ik gekeken welke stenen stevig op elkaar vast konden staan dmv vorm. Ik heb ze in de bak dus ook gewoon opgestapeld of tegen elkaar gezet. (Soort gleuven vinden de cichliden hier ook leuk) ik zal straks even proberen foto's te maken specifiek van de stenen hier.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 17 apr 2018 10:13 Ik heb zelf veel Anubias nana soorten, deze zijn niet al te groot, maar wel in verschillende kleur en vormvarianten. Je kan ze opbinden met wat garen of plakken met seconde lijm van bison. Hoe dat werkt, zie je eigenlijk vanzelf wel. ;) gewoon de wortelstok aan het hout vastmaken zo dat ze zich vast kunnen gaan pakken en groeien.

Ik heb de lavastenen niet vast gelijmd. In de winkel heb ik gekeken welke stenen stevig op elkaar vast konden staan dmv vorm. Ik heb ze in de bak dus ook gewoon opgestapeld of tegen elkaar gezet. (Soort gleuven vinden de cichliden hier ook leuk) ik zal straks even proberen foto's te maken specifiek van de stenen hier.

Cool, dan ga ik is naar die Anubias kijken! Ik heb nog een nieuwe tube plantenlijm van Dupla en een rol dun visdraad wat ik ook gebruik om mijn drijfplanten op een bepaalde plek te houden. Dus dat moet dan wel goed komen ^^.

Ik ga zo naar de winkel om wat hout te bekijken dus dan ook maar meteen naar lavastenen. Ben benieuwd naar de foto's! ^^

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door ApistoPeter »

Trouwens, helemaal het onderwerp schoolvis vergeten.
Iemand raadde mij een aantal schoolvissen aan namelijk
- Desmopuntius Pentazona
- Pristella Maxaris
- Hyphessobrycon Amandae
- Axelrodia Riesei

Van deze soorten vind ik Desmopuntius Pentazona en Pristella Maxaris het leukste.
Bovendien zei hij dat er een oppervlakte vis bij kan zelfs. Hij stelde de Epiplatys Annulatus voor.

Geen idee wat je/jullie ervan vinden. Ik heb mijn twijfels gezien de andere vissen in het bestand.
Laatst gewijzigd door ApistoPeter op 17 apr 2018 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door amber98 »

Hou er trouwens wel rekening mee dat spiderwood in moet wateren, de eerste tijd drijft het (of je moet een een steen op leggen)

Ik denk dat je de pristella maxillaris bedoeld? Beide vissen kunnen bij de rest van de vissen. Overigens zijn de overige soorten ook geschikt. Kies wel maar 1 scholenvis, dit oogt veel rustiger en is prettiger voor de vissen aangezien ze met meer soortgenoten gehouden kunnen worden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 17 apr 2018 11:33 Hou er trouwens wel rekening mee dat spiderwood in moet wateren, de eerste tijd drijft het (of je moet een een steen op leggen)

Ik denk dat je de pristella maxillaris bedoeld? Beide vissen kunnen bij de rest van de vissen. Overigens zijn de overige soorten ook geschikt. Kies wel maar 1 scholenvis, dit oogt veel rustiger en is prettiger voor de vissen aangezien ze met meer soortgenoten gehouden kunnen worden.

Ah ik kan dan altijd nog die lavastenen op het hout leggen tot het ingewaterd is en dan de stenen gebruiken voor de grot! ^^

Awesome dan kan ik dus toch een school van Desmopuntius Pentazona hebben. En daar kunnen ook gewoon een stuk van 15 in?

Ik had een update gedaan in mijn post maar toen had je al gereageerd haha. "Bovendien zei hij dat er een oppervlakte vis bij kan zelfs. Hij stelde de Epiplatys Annulatus voor." Wat vind jij daar van?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 180 Liter aquarium

Bericht door amber98 »

Epiplatys annulatus zijn erg zwak bij verkeerde waterwaardes. Als ik jou was, zou ik het voor deze bakmaat houden bij:
15x desmopuntius pentazona
6x pangio kuhlii
3x apistogramma cacatoides (1m 2v)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”