Visbestand 55l bak

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Aaron »

Muppet1987 schreef: 24 apr 2018 11:01 Ik dacht dat de Julii al klein was....er zijn nóg kleinere dus!
Aaah nu zie ik het :D is ook een erg mooi exemplaar!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Aaron »

amber98 schreef: 24 apr 2018 10:10 Een van de 2 is geen gerichte bodemzwemmer. Ik meen dat het de Pygmaeus is welke je vaker in de middenlaag ziet zwemmen.
Dan ben ik eerder geneigd om voor de habrosus te gaan, want indien ik nog een middenzone vis neem, zal het redelijk druk & rommelig worden. Of kijken jullie hier anders tegenaan?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Erik1974 »

Dan kan je er voor gaan zou ik zeggen :) Leuke visjes hoor, maar dat vind ik ook van de pygmaeus.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Aaron »

Okey top! Dank voor de reacties Erik! Nu nog eens zien waar ik ze kan krijgen :o

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Aaron »

@Erik1974 Even nog een kort vraagje ;) wat bedoel je met dat de habrosus gevoelig zijn?
Want ik denk er misschien aan om ze online te bestellen aangezien ik de kans klein acht dat ik er ergens dichtbij ga vinden

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Erik1974 »

Ik had er na een paar weken van de 10 nog maar 5 over, nu was de bak waar ze toen in zaten verre van stabiel, maar ik had met deze visjes wel veel uitval, maar als de waardes stabiel zijn (wat bij jou wel het geval zal zijn) zal het uiteraard beter gaan.

Je weet dat je vissen niet in het zakje moet laten zitten zodra je het zakje openmaakt? Dus eerst op temperatuur laten komen in het aquarium in gesloten zak, dan de zak openmaken en de vissen meteen in de bak loslaten (zonder het water uit het zakje).

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Aaron »

Oei, dat is zeer spijtig. En mijn waardes zijn inderdaad al wel geruime tijd stabiel :)

Van het op temperatuur komen weet ik inderdaad, maar indien de visjes maar een korte tijd in het zakje hebben gezeten, dan doe ik telkens een beetje aquariumwater bij in het zakje.

Indien de vissen verzonden worden, en dus lange tijd in het zakje zaten, weet ik dat je het op de manier die jij uitlegt moet doen ;)

Misschien is jou manier beter om altijd te doen? Ik zou het niet weten :roll:

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Erik1974 »

Beter is om ze meteen uit het zakje te halen, scheelt ook stress nl. Sinds ik dat doe ben ik geen nieuwe vis meer kwijtgeraakt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Aaron »

Okee, ik volg vanaf nu jouw methode ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door amber98 »

Hier ook nooit uitval gehad met de methode die Erik noemt. Zit er een aquariumzaak in de buurt? Zoja dan kun je eerst proberen of ze de vissen daar kunnen bestellen voor je. Het risico met zelf bestellen, is dat je niet ziet of de vissen ziek zijn of van slechte kwaliteit. Je krijgt garantie op een dood aangekomen vis, maar niet op de zieke. (Als er een vis dood is bij aankomst, direct foto maken van de vis nog in het zakje en meteen doorsturen)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Tim »

Erik1974 schreef: 24 apr 2018 13:10 Je weet dat je vissen niet in het zakje moet laten zitten zodra je het zakje openmaakt? Dus eerst op temperatuur laten komen in het aquarium in gesloten zak, dan de zak openmaken en de vissen meteen in de bak loslaten (zonder het water uit het zakje).
Ben ik niet helemaal mee eens. wel dat de vissen zo snel mogelijk uit het zakje moeten en dat je het water van het transport niet in je eigen aquarium moet gooien.

Maar vissen moeten niet specifiek aan het water temperatuur wennen maar ook de samen stelling. het beste is dus eerst het transport zakje van de vis in je aqurium hangen met de lampen uit voor de temperatuur verschil. na 15min temperatuur wennen kan je het beste het zakje open maken en zo snel mogelijk en voorzichtig alles in een bak/emmer legen. zo kan je rustig wat eigen water van je aquarium om de 5 min toevoegen om de vis over te laten wennen aan je eigen water waardes. dit doe ik altijd zo met veel succes.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Erik1974 »

Dat water uit het zakje gaat het nu juist om, dat moet je dus niet gebruiken. De vis kan niet in een paar minuten en zelfs niet in een paar uur wennen aan andere waterwaardes, dat duurt veel langer. Vandaar dat het meteen in de bak doen het beste is.
Zie ook voor meer uitleg o.a. deze video van Rachel O'leary. (maar er zijn nog meer video's te vinden met uitleg waarom het water in het zakje niet goed is).
https://www.youtube.com/watch?v=aDq7IRwcASQ

Uiteraard als de vis maar 15 minuten in een zakje heeft gezeten omdat de winkel vlakbij is heeft het bepertk nut, maar het overwennen met om de paar minuten water toevoegen is niet nodig omdat het niet langzaam genoeg gaat. Je zou dan een paar dagen en misschien zelfs wel langer moeten druppelen. Dat je succes hebt is mooi en ook logisch, het is alleen niet nodig ;).

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Aaron »

amber98 schreef: 24 apr 2018 13:47 Hier ook nooit uitval gehad met de methode die Erik noemt. Zit er een aquariumzaak in de buurt? Zoja dan kun je eerst proberen of ze de vissen daar kunnen bestellen voor je. Het risico met zelf bestellen, is dat je niet ziet of de vissen ziek zijn of van slechte kwaliteit. Je krijgt garantie op een dood aangekomen vis, maar niet op de zieke. (Als er een vis dood is bij aankomst, direct foto maken van de vis nog in het zakje en meteen doorsturen)
Oke dit ga ik zeker eens bekijken! Dank voor de tip!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door Aaron »

Zelfs de kenners verschillen soms van mening ;) ben benieuwd naar de argumenten van beide meningen :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 55l bak

Bericht door amber98 »

Als vissen langer in de zakjes hebben gezeten, word het water uit de zakjes meteen dodelijk zodra het zakje open gaat (als er zuurstof bij komt). Voor de waterwaardes duurt het inderdaad veel langer voordat vissen eraan gewend zijn. Zo lang de vissen in het kleine zakje zitten en het niet pikkedonker is, zullen de vissen stresshormonen afgeven aan het water. Dit is ook een reden dat dit water niet in de bak mag. Hoe langer ze in de zak zitten, hoe stressvoller. Bij reisjes van 15 minuten is overwennen van temperatuur niet eens belangrijk, het verschil is klein genoeg om de vissen direct over te zetten. ;) garnalen doe ik hier ook direct in de bak, geen enkel probleem. Hoewel veel mensen er ook bij blijven dat garnalen met de druppelmethode moeten overwennen.

Mocht je meer meningen of argumenten horen van verschillende mensen, mag je uiteraard een onderwerp hierover openen ;)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”