Visbestand 250l bak

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Visbestand 250l bak

Bericht door Aaron »

Dag iedereen!

Zoals de titel al zegt, heb ik wat advies/tips nodig voor het bestand voor in mijn bak.

De bak heeft een inhoud van +/- 250l en is 120x60x40.
Momenteel zit er al een labeo tricolor en 3 sumatranen in (de bak is nog aan het indraaien).

Over enkele weken komt er een waaierhandgarnaal en een flinke school (15 à 20) sumatranen bij.

Nu is mijn vraag; wat mag hier zeker niet/wel bij?

Graag zou ik ook wat leven op de bodem hebben, wat garnalen of kleine kreeftjes. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door Linda »

Wat heb je op de bodem qua bedekking?

Als het zand is kunnen er corydoras bij.

Eventueel kunnen botia's ook. Daar zijn verschillende soorten van dus je zou dan even moeten kijken welke passen qua gedrag en grootte. Ik ben niet zo thuis in botia's verder. Ze zijn wel leuk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door Aaron »

Heb spijtig genoeg een grindbodem! Ik wou eerst voor een zandbodem gaan, maar ik viel achterover toen ik de prijzen zag :D Ook op aanraden van de lfs een grindbodem gelegd ivm de planten.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door amber98 »

Beter geen garnalen of kreeftjes, de garnalen zullen duur voer worden en de kreeftjes gaan je visjes in 2 stukken knippen.

Ik denk dat je al redelijk beperkt bent met opties door de sumatranen. Ik zou hier eigenlijk niks meer bij zetten. Je kan overigens wel de gewone sumatraan combineren met de albino of groene varianten. Het is dezelfde vis, alleen andere kleur en dan lijkt het misschien wat drukker in de bak. ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door Linda »

Zand is hartstikke goedkoop joh!

Een zak van 25 Kilo kost €7 ofzo bij Wildkamp 😅

Botia's dan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door Aaron »

Oke dan spijtig genoeg geen garnalen of kreeftjes :/

En in de lfs lagen er zakken van 5kg voor wel €20, daarom heb ik voor grind gekozen.

Dacht dat wel alle soorten Barbus hierbij mogen, klopt dit?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door Linda »

😮 is dat zand van goud ofzo??

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door amber98 »

Barbussoorten onder elkaar kan enorm botsen, zeker doordat je het wil combineren met sumatranen. Dat zal dus een risico worden. Het kan goed gaan, maar meestal niet. Sumatranen zijn geen lieverdjes ;)

Het zwarte zand wat ik heb (hornbach) vinden de meeste mensen erg duur en dat is maar 8,95 per 5 kg!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door Aaron »

Hmm... dan ben ik redelijk beperkt in opties :/

Dan wat verschillende soorten sumatranen.
Zou eventueel nog een paar waaierhandgarnalen wel gaan?

En 8.95 is prijzig maar nog te doen! Maar nu is het te laat, er ligt een laag fijn grind :D

Indien ik voor veel schuilplaatsen zorg en dan een goed grote groep vuurgarnalen, zou dat niet kunnen?

Groeten

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door amber98 »

Waaierhandgarnalen zal denk ik wel kunnen, vuurgarnalen niet. Ondanks veel verstopplekjes zullen ze direct gegeten worden als ze zich laten zien. Sumatranen zijn rovertjes. Inderdaad als je liever verschillende kleuren wil, kun je mijn eerder voorgestelde idee doen. De groene sumatraan ziet er heel anders uit dan de gewone en de albino wijkt ook weer wat af. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door Aaron »

Dank voor de reactie Amber!
Fijn om te horen dat waaierhandgarnalen wel een optie zijn! Zou echt graag wat leven op de bodem willen hebben. En liefst geen vissen dan.

Spijtig dat er zo weinig mogelijkheden zijn in combinatie met de sumatranen....

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door amber98 »

Dit is eigenlijk ook wel de reden dat sumatranen eigenlijk altijd afgeraden worden.. overigens ook de bicolor, dit is een soort die net als de sumatranen agressief kan worden en niet goed gecombineerd kan worden. Het blijft altijd een risico met deze vissen..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door Aaron »

Mhh zeer spijtig, vind het echt ongelofelijk stom dat de verkoper mij dit heeft verkocht, hij moet toch echt beter weten....

PS: heb ook even een ander topic geopend zodat ik wat meer reacties binnenkrijg, hopelijk met mensen die wel vaker met sumatranen hebben gewerkt

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door amber98 »

De verkoper weet zeker beter, maar weet ook dat veel beginners de vissen willen en hij ze niet kwijt raakt met de waarheid.

Ik heb je onderwerp verwijderd aangezien deze over hetzelfde gaat en mensen wel meelezen met dit Onderwerp, alleen niet veel reageren. Dit komt voornamelijk omdat er bij mijn weten maar heel weinig mensen zijn met ervaring (zowel van sumatranen als labeo bicolor). ;) op deze manier blijft het overzichtelijker, aangezien het nog steeds over dezelfde bak gaat.

Sumatranen zijn vissen die niet met territoriale vissen samen kunnen, geen vissen die op hun rust gesteld zijn en geen lange vinnen of sprieten hebben. Er valt dan al heel wat af en de vissen die overblijven, kunnen niet in de bak doordat je grind hebt ipv zand.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand 250l bak

Bericht door Aaron »

Oké geen probleem dat je het onderwerp verwijderd hebt.

En geeft een zandbodem geen problemen met planten? Dan kan je toch bijna niets planten? Alleen enkele speciale soorten of ze opbinden op hout en stenen?
Dat ik namelijk ook één van de redenen waarom ik een grind met voedingsbodem heb.

Groeten

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”