Advies gevraagd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Advies gevraagd

Bericht door Aaron »

Dag iedereen,

Vandaag m'n eerste bericht op dit forum geplaatst en meteen had ik door dat ik iets moest veranderen aan mijn visbestand...

Momenteel heb ik zitten:
-plectostomus
-siamese algeneter
-waaierhand garnaal
-labeo bicolor
-2x balloon molly
-3x sumatraan
-betta (man)
-regenboogzalm

Dit allemaal dankzij verkeerd advies van een lokale dierenwinkel.. maar dat ter zijde.

Hoe pak ik dit probleem het best aan?
Heb een bak van 60x30x30 dus ongeveer een 55l.

Heb momenteel wel een aquarium van 120cm op het oog, wat ik wel zou willen aanschaffen om dit probleem op te lossen.
Ik zou dan mijn huidig aquarium dan houden en een 2e zetten.

Ik hoop dat dit een goede oplossing is, een 2e bak aanschaffen en dan de vissen hieronder verdelen. En dan natuurlijk wat vissen bijkopen ;) maar dat niet zonder jullie advies!

Met vriendelijke groeten,
Aaron Trekels

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Advies gevraagd

Bericht door Linda »

Goed van je dat je wat met ons advies doet!

Helaas zijn de vissen ook wanneer je een andere bak aanschaft niet allemaal compatibel.

Wat misschien wel leuk is, en Amber heeft hetzelfde idee, is in je 120cm je labeo te huisvesten samen met een flinke school sumatranen. Daar kun je dan ook de waaierhandgarnalen bijzetten.

De Betta zou je in je 60 cm kunnen doen met wat leuke visjes op de bodem zoals corydoras of kuhlii's.

De regenboogzalmen (M. Praecox of boesemani?) Moeten in een school en worden best groot. Dus die kunnen eigenlijk niet in de 60 cm blijven. Verder zijn Praecox erg vatbaar voor vissen TBC en dat wil je NIET in je bak krijgen......

Maar dan zou je voor de rest een ander thuis moeten vinden of ze terugbrengen naar de winkel al dan niet met geld retour..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Advies gevraagd

Bericht door Aaron »

Update!!

Morgen komt er en nieuw (2ehands) 120cm aquarium!!

En zeker dat ik jullie advies volg. Jullie hebben bakken meer ervaring als ik! En wil ook het beste voor mn vissen.

Dus labeo, met de waaierhand garnaal en wat extra sumatranen in de grote bak.
Kunnen hier dan de pleco en siamese algeneter niet bij? En de mollys ook niet?

Of kunnen de mollys niet blijven bij de betta in de kleine bak?

De betta laat ik sowieso zitten in de kleine bak. En de regenboogzalm is geen van de 2 die je opnoemt, zal proberen de juiste naam te achterhalen.

Ben even geleden al naar de winkel terug geweest, maar de uitbater vertelde me dat de vissen zich aanpassen aan hun omgeving. Dikke ..... dus :/ anders was dit eerder gebeurt.

Nogmaals dank voor de reactie

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Advies gevraagd

Bericht door Linda »

Ben even geleden al naar de winkel terug geweest, maar de uitbater vertelde me dat de vissen zich aanpassen aan hun omgeving. Dikke ..... dus :/ anders was dit eerder gebeurt.
Hier wordt ik echt zo pissig van :evil:
Dat dat excuus nog steeds de wereld in geholpen wordt door lui die alleen maar geld willen verdienen :nope:

Pffff adem in....

Punt met de molly's is dat ze vrij druk zijn. Bijna geen één vis is blij met drukke vissen als molly's, platy's guppy's...Alles met een Y's :lol:
Ik denk dat de molly's in de 120 niet gelukkig zullen worden tussen de sumatranen en de labeo en de betta wordt niet gelukkig van de molly's in de 60...

En die siamees.....Dat gaat ZEER waarschijnlijk botsen met de labeo. En als ik tussen die twee moest kiezen dan zeker de Labeo. Siamezen zijn niet leuk..Ze zijn niet lief, ze zijn verschrikkelijk. Ik heb ze de schubben van mijn vissen af zien trekken met gestresste en dode vissen tot gevolg..Ik heb ze zieke weerloze sluierstaarten (ik weet het..Hoe fout kan een bestand zijn..) zien treiteren en aanvallen..En dat was nog maar drie weken geleden..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Advies gevraagd

Bericht door Aaron »

Wederom bedankt voor je advies!
Met de Mollys ga ik nog even wachten wat ik ga doen.

Inderdaad klikt het totaal niet met de labeo en de siamees, de labeo wordt vaak achtervolgd door hem. Maar ik dacht dat dit om te 'spelen' was.

Nu is de vraag hoe ik er vanaf raak :/ wil ook niemand opzadelen met zo een vis..

Maar hem houden staat ook niet op de planning!

En nog een extra vraagje: is er ergens een topic over de opstart van het aquarium? Vind namelijk niet direct iets terug.
Weet wel dat ik een week of 3/4 moet wachten eer de vissen erin mogen. Maar zou ik ze nog zolang in mijn huidige bak houden?
Moeilijke kwestie :/

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Advies gevraagd

Bericht door Linda »

Ik zou de siamees terugbrengen naar de winkel... :kwnie:

Je kunt proberen hoe het gaat met de molly's in de 120. Als het echt niet gaat kun je ze altijd nog weg doen.
En nog een extra vraagje: is er ergens een topic over de opstart van het aquarium? Vind namelijk niet direct iets terug.
Weet wel dat ik een week of 3/4 moet wachten eer de vissen erin mogen. Maar zou ik ze nog zolang in mijn huidige bak houden?
Moeilijke kwestie :/
Heb je onze zoekmachine al geprobeerd?
Wat zou je allemaal willen weten over het opstarten?
Zolang je 120 aan het opstarten is moet je ze inderdaad maar even in de 60 laten. De vissen die je toch niet houdt (kuch kuch siamees) kun je terugbrengen naar de winkel.
Ik ben trouwens nu wel erg nieuwsgierig naar je regenboogzalmen??

Zijn het soms iriatherina werneri??

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Advies gevraagd

Bericht door Aaron »

Ik denk niet dat de verkoper dat oké gaat vinden. Heb er al een kleine aanvaring mee gehad...

En dat is inderdaad waar, eerst de mollys proberen in de 120.

En voor de opstart, welke stappen ik zeker moet volgen of dingen die ik helemaal niet mag doen.
Twijfel ook hard over de bodembedekking. Zand of grind, grind lijkt me het makkelijkst.

En voor de zalm: morgenvroeg, het eerste wat ik doe, is ee' foto maken! Want vind hem niet meteen terug

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Advies gevraagd

Bericht door Linda »

En voor de zalm: morgenvroeg, het eerste wat ik doe, is ee' foto maken! Want vind hem niet meteen terug
Haha daar hou ik je aan :D

Hmmmmmmm Jammer van die winkel hoor...Marktplaats dan misschien?
Soms willen andere winkels ze ook wel aannemen maar dan krijg je er niets voor terug. (Al is dat ook niet het belangrijkste nu..) ff bellen naar een andere winkel.

Voor de opstart vragen kun je hierzo een topic openen https://aquafora.nl/viewforum.php?f=7
Zo houden we alles overzichtelijk. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Advies gevraagd

Bericht door Aaron »

Das geen enkel probleem! Morgenvroeg heb je er een!

En denk inderdaad dat Marktplaats de beste optie is, naar een winkel terugbrengen gaat misschien ook. Geld hoef ik er niet voor terug eigenlijk. Dat is maar bijzaak momenteel ;)

En bedankt, zal ik morgen even doen!

Groeten!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Advies gevraagd

Bericht door amber98 »

Niet iedereen volgt adviezen op helaas. Blij dat jij het wel doet!
Inderdaad zoals Linda aangaf, was ik ook van plan om een experiment op te zetten en 3 zeer agressief betitelde vissen in mijn rio 300 te houden. Echter ben ik van dit idee afgestapt. Na verschillende jonge labeos in de winkel te hebben gezien en een aantal keren de volwassen exemplaren op school te hebben bestudeerd, ga ik toch liever voor andere vissen. (Ooit komt er een labeo of frenatus bij Mij, maar niet in deze bak met de huidige vissen) ik vind 150cm toch een mooiere maat voor dat idee.

Je kan het proberen, wel met de volgende eisen die ik van plan was:
- heel veel hout/halve kokosnoten en stenen om territoriums en schuilplekken te bieden voor de labeo
- veel planten voor meer zichtbrekingen
- drijfplanten en gedempt licht.
- zandbodem
- volproppen met diepvries voer

Op deze manier zal de labeo zich veilig voelen en minder snel agressief reageren. Daar dan 25 sumatranen bij als middenschool. Een bovenlaag vis kun je beter weg laten. Mijn theorie was dat sumatranen in een grote groep niet agressief zijn (dit is waar) en de labeo zich ook rustiger zal houden door de schuilplekker. Echter hebben labeo's eigen karakters en zodra de vis volgroeid is (15cm) kom je er pas achter of de vis een agressief of relaxt individu is. Mocht je een agressievere hebben, word die door de sumatranen wel weer op zijn plek gezet. Ze bijten namelijk van zich af. ;) ik geef GEEN garantie dat het goed gaat, het zou een experiment worden en dagelijkse observatie is aan te bevelen.

Je hebt dan een bak van 120cm met als visbestand:
25x sumatraan
1x labeo bicolor
1x waaierhand garnaal
Als dit goed gaat en de labeo houd zich rustig, zou je 1 ancistrus kunnen toevoegen. ;)


En wat nu?
Ondanks dat het aquarium niet ingedraaid is, kun je het beste deze al direct vol zetten met planten, hout en wat stenen. Vergeet ook niet direct plantenvoeding vanaf dag 1. Je kan dan het beste kiezen om de 3 sumatranen en de labeo al in de grote bak te zetten. Het zijn maar 4 vissen en op zoveel liters, valt dat wel mee. Het beste kun je dan 1x per 2 dagen voeren de eerste 2 weken. Daarna kun je naar dagelijks over. En doe 2x per week 25% procent water wisselen, 4 weken lang. Daarna kun je over naar 1x per week. Voeg vervolgens niet direct vissen toe, wacht ongeveer een maand en vul dan de school sumatranen volledig aan. ;)

Met de 60cm:
Het beste kun je alles behalve de betta op marktplaats zetten. Meestal zijn er wel liefhebbers te vinden voor zulke vissen. Geef in de advertentie aan dat de vissen een groot (minimaal 120cm liever groter) aquarium nodig hebben. Aangezien je grind hebt, zijn corydoras geen optie. Een groep pangio kuhlii kan wel voor de bodem. Als middenlaag vis kun je denken aan rasboras soorten of hyphessobrycon amandae ;) hou er rekening mee dat bettas ook drijfplanten wensen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Advies gevraagd

Bericht door Aaron »

Vandaag probeer ik het voor een 3e keer en hoop ik dat m'n bericht wel gepost wordt...

Dus bij deze eindelijk de foto van m'n regenboogzalm

Afbeelding

Afbeelding


Momenteel staat mn 120bak al te draaien!
Planten en bodembedekking zijn voor morgen.

Dus schat dat vrijdag de labeo en de sumatranen erin mogen.

Ben wel al filtermateriaal gaan halen.
Uit de lfs heb ik sponzen, 2x juwel nitrax & hs aqua Carbon active.

Nu over dit laatste heb ik een vraagje:
Er zitten 2 porties in, samen met 2zakjes. Moet ik deze alle 2 gebruiken of is er een 2de toegevoegd voor binnenkort?
Alvast dank!

En hoe hoog zou het water moeten staan bij de filterbak? Hoeveel cm boven de overloop bedoel ik dan.

Nogmaals, ik hoop dat deze keer het bericht wel gepost

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Advies gevraagd

Bericht door tobyderks »

Ik zou helemaal geen koolstof gebruikenaangezien dit om de zoveel tijd moet worden vervangen en ook nog eens je plantenvoeding uit je water filtert. 😉

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Advies gevraagd

Bericht door Linda »

Hmmmmmm.. Het lijkt wel op een Melanotaenia soort....

Edit: hij (zij?) lijkt op deze.. https://m.liveaquaria.com/product/1052/?pcatid=1052

Of een dame uit de pseudomugil soorten...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Advies gevraagd

Bericht door amber98 »

Beter inderdaad geen actieve koolstof en ook de nitrax kun je beter niet gebruiken. Sponzen en wat keramische pijpjes of Chirax werken perfect ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Advies gevraagd

Bericht door Aaron »

Oke dus enkele de sponzen/watten en keramische pijpjes is voldoende?

en ter vervanging van de pijpjes evt de ciramax.

Is het actieve kool en nitrax niet nodig voor het verwijderen van nitriet en nitraat?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”