Voorpret en twijfels

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Alles wat eruit ziet als de beaufortia, dus ook sewellia en gastromyzon soorten, zijn hillstreamers.

Heb je al gekeken naar de echte scholenvissen voor de middenlaag? Denk aan rasboras soorten, hyphessobrycon amandae of paracheirodon simulans.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Ik heb tot nu toe vnl gegoogled op tropische aquariumvis, afbeeldingen aangeklikt en daarbij op diverse foto's geklikt van vissen die me wel aanspraken.
En een beetje gekeken bij veldhuis op de site.
Ik ben wat betreft echt netjes aquarium samenstellen een n00b, heb ooit een tropisch bakje gehad maar mikte gewoon dat wat ik leuk vond bij elkaar.
Nu wil ik het beter doen, ga me dus zeker even inlezen in de soorten die je noemt. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Van de genoemde soorten spreken me de boraras brigittae en boraras maculata het meest aan met de brigittae als favoriet, de blauwe neon (neon tetra?) is ook zeker een optie.
De hyphessobrycon amandae sprak me niet zo aan, te eenkleurig. ;)

Het zijn wel echt microvisjes, oogt de bak dan niet te 'leeg'?
Of past er ook een sierlijke/kleurrijke grotere vis bij als blikvanger?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

De simulans is geen neon tetra ;) ze hebben minder rood, zijn smaller gebouwd en hebben veel leuker gedrag (neons zijn best saai). De simulans is nog redelijk groot, bij mij zijn ze helaas erg schuw geworden na een tijdje (onbekende reden) maar als ik van een afstand kijk, is het best mooi om een grote school van ze in mijn bak te hebben. (300L) de rasboras zijn kleiner, maar een grote school kan een mooi geheel geven. ;) als je bereid bent de guppen op te geven, een van de genoemde scholenvissen te kiezen, drijfplanten toe te voegen en je stroming te beperken vind je één betta man misschien een mooie toevoeging? Dus bijv.

1x betta man (verschillende vin- en kleurvarianten mogelijk)
20x p. Simulans
OF
25x b. Briggitae of b. Maculata
15x corydoras Pygmaeus

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

De betta had ik niet op de lijst omdat het vreselijke klerelijers zouden zijn naar een hoop andere vissen.
Maar sta daar zeker voor open. ;)
Ik denk dat ik dan voor de brigittae, pygmaeus en betta zou gaan.

Ik zette bij mijn oude bakkies de uitstroom vh filter altijd op het glas omdat ik anders weleens vissen had die rondgeslingerd werden, ik weet niet of dat de juiste manier is of dat het beter op een andere manier kan?

Ben nu aan het neuzen op de site van bovis trouwens, die zit hier een paar km verderop (klein half uurtje reistijd met fiets of ov) maar wat een k*tsite is dat, loopt vast enzo.
Maar wel handig om een indicatie te krijgen van de kosten alleen al wb vissen. :P

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Een betta hoort met rustige andere vissen gehouden te worden die niet in zijn vinnen gaan bijten. Dan zijn ze super braaf :) alleen nooit soortgenoten bij elkaar zetten, ook geen man met vrouwtjes. De stroming in de bovenlaag moet echt minimaal zijn, bijna stil staan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

En hoe krijg ik dat het beste voor elkaar?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Je kan wat spelen met de uitstroom, ik merk hier dat het veel verschil maakt. er zullen nog wel andere manieren zijn, maar daar weet ik niet veel vanaf.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Gewoon uitproberen dus. ;)

Het valt me op dat er enorme prijsverschillen zijn bij diverse zaken, de een rekent 99ct voor een Borarars brigittae, de ander €2,55, de een rekent max €11,99 voor een betta, de ander €64,50 (die laatste was een koi betta meen ik).
Ik heb wb de betta bij beide zaken waar ik gisteravond vergeleek even de duurste in het winkelmandje gekiept, maar het totale verschil is een kleine €100,- voor een compleet visbestand. :shock:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Bij betta's zijn er veel kweekvormen zoals ik al zei, vissen die richting showkwaliteit gaan zijn direct een stuk duurder. Het belangrijkste bij een betta is dat je er op let dat er geen scheuren of stukken uit de vinnen zijn, dit wijst namelijk op vinrot (let wel op bij crowntails is dit moeilijker te zien)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Scheelt alvast dat ik de crowntail niet zo mooi vind. ;)
De goedkope betta zijn gewoon gezond enzo toch, dus als ik uitga van ong €20,- voor een betta zit ik safe?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Meestal krijg je een gewone veiltail al vanaf 5 euro. Gezond heeft niks te maken met de prijs. Een veilteil van 5 euro kan gezond zijn, terwijl een vis van 70 euro misschien vinrot meedraagt of andersom. Veilteils hebben lange vinnen, maar geen speciale vinvorm. Ook zijn ze vaak maar in een paar kleuren te koop. Hier bij de winkels krijg ik ook verschillende gekleurde halfmoons voor 15 euro, prijzen zijn dus erg verschillend en zeggen alleen iets over showkwaliteit. ;) de halfmoon is een soort die zijn vinnen op kan zetten als een halve maan. Koop ook niet de grootste betta, je kan beter een jonge man kopen aangezien ze niet erg oud worden. (Vaak te zien aan een niet volgroeid lichaam maar wel al lange vinnen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Bedankt voor de informatie, tegen de tijd dat de betta in de bak komt kan ik er zeker wat mee. :duim:

Voor de 80l denk ik dat ik jouw voorgestelde bestand pak van 15 pygmaeus, 25 brigittae en 1 betta.
Mocht het mogelijk zijn wil ik er nog garnalen en een slakkensoort bij, zo niet dan hou ik het op het genoemde bestand.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Slakken kan zeker. Voor garnalen kun je denk aan japonica, vuurgarnalen ed wil een betta wel eens als voer aanzien

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Japonica ga ik me even over inlezen. ;)

Mocht ik nadat de betta overlijdt een andere soort willen, wat zou dan geschikt zijn voor naast de pygmaeus en brigittae?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”