Rio 300, ideeën?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Halfsnavelbekjes gaan bij mij in de bak verdwijnen denk Ik, aangezien ze totaal geen kleur hebben en maar klein zijn.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Linda »

Mja, die kans bestaat...

Ik denk dat Bijlzalmpjes geen probleem zou moeten zijn.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Erik1974 »

Aangezien je aan sumatranen denkt:

Deze zijn ook mooi:
Desmopuntius hexazona
Desmopuntius pentazona
Puntigrus partipentazona
desmopuntius rhomboocellatus

Vooral de pentazona is erg mooi!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Het gaat mij om de groene sumatranen, de opties die jij noemt zijn helaas allemaal soorten die lijken op de gewone variant en deze vind ik minder mooi. Wel bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

De uitstroom is nu veranderd, direct is de stroming aan de oppervlakte een stuk minder maar tegelijkertijd ook in de bak. Even afwachten of ik nu geen dead spots krijg. Ook heb ik de verwarming op het laagste gezet om te kijken hoe laag deze kan zijn met de kamertemperatuur en de lampen. Ik heb heel wat gegoogeld en heb andere vissen gevonden die me ook wel trekken en in de winter een lage temperatuur wensen:

- Als oppervlakte vis een groep epiplatys dageti
- Als nieuwe middenschool misschien barbus oligolepis (als ik ze ergens kan vinden)
- voor de bodem een labeo bicolor of frenatus erbij

De bicolor vind ik mooier, maar de frenatus zou rustiger zijn qua karakter, even in de winkel de frenatus bekijken binnenkort. Wat zijn jullie meningen over deze vissen? De vissen die er nu inzitten kunnen de koudere temperaturen ook aan dus dat is geen probleem. (Zitten nu zelfs wat te warm)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Erik1974 »

Mooie vissen! Ik weet van de dageti dat ze best pittig zijn, en op oudere leeftijd erg aggressief naar elkaar en andere vissen kunnen worden. Maar dat is ook alles wat ik weet, ik heb ze niet gehouden om die reden en ben toen voor de annulatus gegaan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Ik heb heel wat ervaringen gelezen gister en vandaag, het zou reuze meevallen met agressie als je plek hebt voor minimaal 3 mannen met meer vrouwen. Het eerste wat ik inderdaad las was dat ze onverdraagzaam worden naar andere vissen zodra ze volwassen worden, maar net als bij sumatranen is dit blijkbaar een onterechte beschrijving. Het kan natuurlijk altijd fout gaan, maar ben nog geen negatieve ervaring tegen gekomen bij mensen die ze op de juiste manier huisvesten. ;) het is te hopen dat ze ook braaf zijn bij mij als ik ze daadwerkelijk ga kopen.

De annulatus heb ik ook aan gedacht, maar ze lijken me wat klein voor in 300L of denk je dat dit wel meevalt?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Linda »

Annulatus kan toch beter in een speciaalbak naar ik begrepen heb..🤔
Ze schijnen wel wat eisen te hebben aan de waterwaarden.

Verder lijkt het me een heel interessant bestand Amber!
Ik hoop dat het niet te druk wordt om naar te kijken. Qua gedrag bedoel ik dan. Ik kijk zelf liever naar wat rustiger vissen.

Sumatranen zijn redelijk actief toch?
Labeo houdt van jagen (geen idee of de frenatus liever is.. Maar de bicolor is zeer zeker mooier 😁)
Ik heb er ook één gehad..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Sumatranen zijn actief en kunnen nogal agressief worden, hoewel het mee zou vallen als ze met genoeg soortgenoten zijn. De oligolepis (eiland of sumatrabarbeel) zou wat rustiger zijn qua agressie maar tegelijkertijd wel actieve jagers met eten. Hetzelfde als de dageti, redelijk rustig maar toch rovertjes. Hoewel ik rustige vissen ook leuk vind, heb ik geen tijd meer om uren voor de bak te kijken ernaar. Ik merk dat ik het rovers gedrag van de g. Ternetzi erg leuk vind om te zien. Als een soort korte show, wat me erg tegen valt bij de p. Simulans. Aangezien ik het graag opnieuw wil proberen met de bicolor (of evt frenatus) denk ik dat dit goed past met vissen die zich wel durven te verdedigen, maar niet direct agressief zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Suggesties over eventuele andere oppervlakte vissen zijn welkom! Het liefst vissen die vrijwel altijd te vinden zijn in de bovenlaag. Aangezien ik verwacht dat de dageti heel misschien een kleine simulans naar binnen zal werken, wil ik graag andere opties bekijken ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Linda »

Ik zou dan toch eens de halfsnavelbekjes overwegen. Ze zijn er ook in albinovorm die vallen al een stuk meer op.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Helaas, halfsnavelbekjes komen hier de bak niet in. Ik vind ze niet speciaal genoeg, dan kies ik er liever voor om geen oppervlakte vissen te nemen. ;) gouramis, bettas en vlindervissen zijn op hun rust gesteld dus die kan ik niet erin zetten als ik ga voor de bicolor en oligolepis ga. Ik denk dat bijlzalmen ook te stress gevoelig zijn

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Linda »

Sja dan houdt het inderdaad op qua oppervlakte vissen. Is op zich ook geen ramp.

Maar heb je ook een specifieke reden dat je ze niet wilt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Ik vind ze gewoon niet mooi en met de planning om meer drijfplanten toe te gaan voegen, ga ik ze waarschijnlijk bijna niet zien. Ik kies er dan liever voor om ze weg te laten, zodat ik meer ruimte heb voor de andere vissen ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Linda »

Ah, goeie reden 😉

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”