Rio 300, ideeën?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Hallo allemaal,

Gezien de topics over visbestanden ben ik me er van bewust geworden dat er wel een en ander aan mijn visbestand veranderd kan worden, maar wat? Ik heb lang niks erbij gekocht, op Harry de ancistrus na, vanwege ziektes e.d. Nu begint het bij mij toch ook weer te kriebelen om mijn bak weer eens met wat vissen aan te vullen. De laatste overleden vissen waren oud en niet ziek. Veel vissen zie ik niet meer in mijn bak. Hoewel ik de meeste opties wel ken, hoor ik graag jullie ideeën. Misschien noemen jullie vissen waar ik nog niet aan gedacht had.

Meer info over de bak:
Juwel rio 300L met intern filter die erg krachtig stroomt. 120cm lang en ongeveer 55cm hoog (waterpeil). Ik heb salvinia natans als drijfplant, waarschijnlijk ga ik kikkerbeet toevoegen, vanwege de wortels.

Vissen die ik al heb (aantallen zijn soms geschat):
8x gymnocorymbus ternetzi
24x paracheirodon simulans
3/4x paracheirodon axelrodi
8x corydoras panda
6x corydoras paleatus
1x corydoras delphax
1x ancistrus sp red (man)

Ik wil in ieder geval géén corydoras toevoegen, ik heb nu 3 soorten die als 1 soort scholen en welke ik allemaal niet wil uitbreiden. Hoewel ik de g. Ternetzi geweldig vind, ben ik er na 10 jaar wel op uitgekeken. Die breidt ik dus ook niet meer uit. Ik twijfel of ik de p. Simulans wil uitbreiden in de hoop ze minder schuw te maken. Tegelijkertijd, als ze schuw blijven heb ik dadelijk voor niks zoveel vissen.. de p. Axelrodi schoolt prima samen met hun neefjes, maar ook die breidt ik niet meer uit na de ervaring die ik met ze heb (zwak). Ik heb veel soorten door elkaar, maar vind het niet storend.

Waar ben ik echt naar opzoek?
Een scholenvis voor de middenlaag die de rest t.z.t. zal vervangen en iets voor de bovenlaag. Het liefst vissen die tegen wat stroming kunnen, of tips om de stroming te beperken met 2 linkerhanden. :) Evt een blikvanger.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Muppet1987 »

Pff....als jíj al geen idee hebt...😳😱 vuurneon?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Ideeën genoeg hoor, maar zoveel keuze en waarschijnlijk vergeet ik hele mooie visjes. Vuurneons zie ik liever in een bak met wat donkerder water, beetje bruin en dat heb ik niet. Geldt overigens ook voor de citroentetra, prachtige beestjes, maar die gaan zich niet thuis voelen in mijn bak. Daar is het veel te "Hollands" voor. Hoewel ik al kan verklappen dat daar ooit verandering in gaat komen in mijn bak ;) wanneer ik alles zelf mag beslissen, zullen we maar zeggen.

Oja voor als Linda wil reageren: nee er komen geen fantoomzalmpjes in. :) Ondanks dat ik ze mooi en interessant vind, lijken ze toch teveel op de g. Ternetzi en zoals ik al aangaf, heb ik het daar even mee gehad (soms moet je ze even niet meer hebben om ze terug te willen en weer volledig te kunnen waarderen) iets wat me wel nog steeds trekt bij de ternetzi en wat ik graag in nieuwe visjes terug zou willen zien: "agressieve" eters. Hoewel het natuurlijk geen piranha's zijn, is het een show om naar te kijken tijdens het voeren. Iets wat echt ontbreekt bij de corys en de simulans. Die pakken het wel als het langskomt, maar vliegen er niet op af en scheuren al helemaal geen grote stukken uit elkaar.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Linda »

Oja voor als Linda wil reageren: nee er komen geen fantoomzalmpjes in. :)
Nou ja zeg... Dat wou ik helemaal niet zeggen.. :cry:

Hou je van cichlides/ goeramis?

Ikzelf ben geen fan van twee scholen.. Zeker nu ik er zelf twee heb ook al is het tijdelijk... Ik vind het heel rommelig ogen..
Maar ik snap je punt over de schuwe simulans.. Ik kan je helaas niet vertellen of het minder wordt wanneer je er nog meer bij haalt. Maar de kans bestaat van wel.

In een 1.20 zijn roodkopzalmen wel heel gaaf denk ik..
Voor de bovenlaag kan ik vlindervissen warm aanbevelen 😁

Ik weet alleen niet wat ik me moet voorstellen bij 3/4 kardinaaltetra 🤔 mist 'ie de kop of de staart..?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

3 à 4 uiteraard. :) ik weet zeker dat het er 4 waren, maar 1 is opeens verdwenen. Ik had nog wat bij mij vorige bericht gezet, dat heb je waarschijnlijk niet meer gelezen. ;)

Gouramis kan wel, maar dan wil ik wel een wat grotere soort die dan direct als blikvanger dient. Hou dan wel rekening ermee dat ik sterke stroming heb, wat ze niet gaan waarderen. Geldt dat niet ook voor vlindervissen?

Cichliden zijn zeker een optie, maar gezien de corydoras en dat ik geen aanpassingen wil maken aan waterwaardes, zal de keuze beperkt zijn. Weet je een leuke soort die niet territoriaal of agressief is?

Ik heb direct vanaf het begin al 2 middenvissen. Ik ben begonnen met 9 ternetzi en volgens mij in totaal aanwezig max 30 kardinaal tetras (?) Ik heb een paar keer nieuwe toegevoegd dat weet ik wel xD. Ik heb er ongeveer 50 verspreid gekocht. De paar kardinalen vallen niet op tussen de groep stimulans en als ik naar de bak toeloop heb ik opeens alleen nog de ternetzi en wat corydoras. De rest is helaas verstopt dan. Hoewel de roodkopzalmen erg leuk zijn, heb ik ze hier al eens gehad en ze zijn zo actief dat ik nog niet helemaal zeker weer of ze niet beter in 150cm passen. Ik zal ze in gedachten houden ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Linda »

amber98 schreef: 05 mar 2018 21:57 3 à 4 uiteraard. :) ik weet zeker dat het er 4 waren, maar 1 is opeens verdwenen. Ik had nog wat bij mij vorige bericht gezet, dat heb je waarschijnlijk niet meer gelezen. ;)
Waarschijnlijk niet :lol:
Gouramis kan wel, maar dan wil ik wel een wat grotere soort die dan direct als blikvanger dient. Hou dan wel rekening ermee dat ik sterke stroming heb, wat ze niet gaan waarderen. Geldt dat niet ook voor vlindervissen?
Echte blikvangers zijn de trigogaster trichopterus en de T. leeri. De leeri is wat liever. Maar jouw bak is groot genoeg voor een harem trichopterus.
Is de stroming echt zo hard??
De meeste oppervlakte bewoners houden niet van sterke stroming....
Anders zijn nannostomus soorten misschien een optie?
Cichliden zijn zeker een optie, maar gezien de corydoras en dat ik geen aanpassingen wil maken aan waterwaardes, zal de keuze beperkt zijn. Weet je een leuke soort die niet territoriaal of agressief is?
Mijn Dorsigeras zijn onwaarschijnlijk relaxte cichliden. Behalve dat ze qua gedrag en uiterlijk ontzettend leuk zijn, gaan ze prima met cory's.
Soms "jagen" ze even achter elkaar aan maar aggresief zijn ze echt niet. En de mijne baltsen, poetsen stenen, graven kuilen, zeggen even netjes tegen een andere vis dat die vis in hun territorium zwemt. That's it.

De nanacara anomala's die ik heb gehad zijn ook goed te doen, al is de dame met broedzorg een enge Kenau waar zelfs de man bang voor is 😅

Ik ga nog even nadenken voor scholenvissen voor je.


Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Rode rio en purperkop vallen af, groene sumatranen vind ik mooier. Dan moet ik wel goed rekening houden met andere bewoners. Nanacara anomala valt ook af. Niet opgenoemd zijn opties.

De stroming is behoorlijk hard met de nieuwe pomp, daarom wil ik geen bettas meer erin zetten..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Nu ik het zo terug lees, vraag ik me eigenlijk af ik ik niet nog een keer de labeo bicolor kan proberen. Ik heb deze vroeger gehad, maar een negatieve ervaring doordat hij gewoon niet thuis hoorde in de bak. Nu heb ik een veel grotere bak, meer schuilplaatsen en een wat meer georganiseerd visbestand. Ik zou dan als scholenvis de groene sumatraan erbij willen zetten, die kunnen zich wel verdedigen. Alleen de vraag of het goed zal gaan met de paar corydoras die ik heb en Harry. Harry is niet agressief, maar laat zich niet wegjagen, dan zet hij zijn stekels uit. Hmmm even over nadenken. Uiteraard vallen chicliden en gouramis dan volledig af ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Linda »

Labeos zijn ook geweldig inderdaad. Ik heb gisteren nog gekeken naar de groene sumatranen maar ik heb ze er niet bijgezet omdat ze best pittig zijn. maar met een labeo zou het wel moeten kunnen. Dan inderdaad geen goeramis..
Ik verwacht geen problemen met Harry hoor.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Erik1974 »

Heb je wel eens aan pseudomugil soorten gedacht?

Of deze:
Thayeria boehlkei

Niet zo veel kleur maar zeker bijzonder.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

De groene sumatranen heb ik ook al eens gehad, maar ook toen waren het geen lieverdjes vanwege te weinig soortgenoten. Ze zouden braaf moeten zijn als ik een grote groep erin plaats, waarschijnlijk wacht ik dan wel tot op z'n minst de g. Ternetzi met sluierstaart af zijn gevallen, dat zou nogal eens kunnen botsen.

Bij pseudomugil soorten vind ik de meeste niet mooi, maar misschien heb je een soort welke je aan kan bevelen Erik? Ik kan ze niet bekijken in de winkels Hier, dan moet ik ze bestellen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Erik1974 »

Deze zijn momenteel verkrijgbaar bij Ruinemans:
https://www.ruinemans.com/nl-NL/128/pseudomugil.html

Had je ook mijn edit gezien? De Thayeria boehlkei?

Wat ik zelf ook altijd heel bijzonder vind:
Kryptopterus bicirrhis
Maar daar moet je echt van houden (net als de pseudomugils trouwens), dit zijn de wat apartere soorten. Maar wel leuk als je echt eens aan wat anders toe bent.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door amber98 »

Ik trek toch meer naar het idee om een labeo bicolor te gaan houden, waarschijnlijk met groene sumatranen. Of heeft iemand nog andere scholenvissen die wat pittiger zijn?

Alleen dan heb ik nog niks voor de bovenlaag. Ik ga straks eens spelen met de uitstroom, of ik de stroming kan minderen in de bovenlaag. Maar welke vissen zouden dan geschikt zijn voor bij pittige visjes ? Ik vind marmerbijlzalmen wel mooi, maar zouden die te combineren zijn met sumatranen?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 300, ideeën?

Bericht door Linda »

Hmmm de vlindervissen vakken dan in ieder geval af.
Wat vind je van halfsnavelbekjes?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”