Out with the old, in with the new..

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Out with the old, in with the new..

Bericht door Linda »

Mijn school kegelvlekjes begint nu echt flink uit te dunnen..
Ik heb er ooit 22 gehad. Ik heb er nu nog maar zeven.. In de laatste twee weken zijn er al drie dood gegaan. Ze worden oud. Ik heb ze al zeven jaar ongeveer.

Nu wilde ik ze altijd al vervangen door zwarte fantoomzalmpjes en ik twijfel of ik er alvast een aantal zal bijplaatsen.. Een stuk of 5-7
En dan weer een aantal wanneer de overige kegels dood zijn.

Waarom?
-Ik wil HEEL graag fantoomzalmpjes 😅
-Het scheelt dat ik niet de hele school in een keer hoef te betalen
-Wanneer de laatste kegelvlek over is zal hij hopelijk wat steun en veiligheid vinden bij de fantoomzalmpjes die er dan al een poosje rondzwemmen.
-je krijgt visjes van verschillende generaties/kweken in één school uiteindelijk omdat je ze langzaam aan aanvult.

Dat ik dan tijdelijk te scholen heb rondzwemmen vind ik geen punt. En dat zal waarschijnlijk niet eens zo heel lang duren...

Goed plan?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door amber98 »

Hier zwemmen ook nog 4 kardinalen met de stimulans mee. Het enige nadeel is dat je mogelijk besmetting van ziektes krijgt doordat ze dus uit 2 verschillende "generaties" zijn. Ik zou wel direct kiezen voor een zo groot mogelijke groep fantoomzalmen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door Linda »

Maar ziektes kun je altijd krijgen bij nieuwe vissen.. Hoe bedoel je dat precies?

Wat is eigenlijk een mooie school voor in mijn meter? Stuk of twaalf?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door amber98 »

Een soort kruisbesmetting. Misschien zijn je eerste vissen gezond en koop je daarna vissen erbij die drager zijn van een ziekte (lees: zelf dus niet besmet) dit risico is er altijd, maar je loopt het risico dus nog een keer extra door een school in 2x te kopen. Op zich niet echt een groot risico ofzo tegenover nieuwe vissen kopen in het algemeen, maar sommige mensen willen absoluut geen school in meerdere keren kopen ;) 12 zou denk ik wel de max zijn voor een meter ja.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door Linda »

Ah oké, weer wat geleerd.

Ze hoeven niet aan de max te zitten hoor! Nu met het kleinere schooltje kegels vind ik het eigenlijk leuker dan die grote school van 22.. less is more laten we maar zeggen 😁

Maar nu ga ik weer twijfelen..
Meer mannen of meer vrouwen (heb beide opties gelezen op internet)
Een even of oneven aantal (maakt dat nog steeds uit?)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door amber98 »

Ikzelf zou zeggen meer vrouwen of evenveel, maar ik heb niet het idee dat het heel veel uitmaakt bij scholenvissen. Meestal is agressie toch wel beperkt tot een mate waarin het niet heel veel uitmaakt

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door Linda »

Ik heb begrepen dat de mannetjes van de fantoomzalm kleine territoria inrichten en verdedigen. Verder houden de mannetjes schijngevechten om de dames te imponeren. Ik heb ergens gelezen dat, om dat gedrag te stimuleren je meer mannen dan vrouwen moet nemen..🤔
Ze schijnen ook koppeltjes te vormen (een soort van mini maanvisjes😜)

Heel ander gedrag dus dan de doorsnee scholenvis.. Maar ik denk dat vijf mannen en 7 vrouwen goed moet kunnen..

Wat is er eigenlijk waar van het gerucht dat een oneven aantal scholenvissen beter is dan een even aantal?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door amber98 »

Hier zouden de rouwtetras ook ongeveer zo'n gedrag moeten hebben, maar heb niet het idee dat de verdeling van het geslacht echt een rol speelt. Er word wel eens in elkaars vinnen gebeten en wat gepronkt maar dan heb je het wel gehad wat betreft agressie. Als ze echt koppels vormen, zou ik zeggen dat je beter evenveel mannen als vrouwen kan hebben, waarbij je dus ook op een even aantal uitkomt.

Ik kan niet echt een logische reden bedenken waarom oneven beter is dan een even aantal. Bij parkieten weet ik dat je door koppelvorming beter een even aantal aan kan houden zodat er geen vogel alleen zit als de andere allemaal koppels zijn gevormd. (Ook mannen vormen koppels met elkaar of worden een grote vriendengroep) maar hoe dit met vissen precies in elkaar steekt??? Ik heb hier zowel even als oneven aantallen (gehad) maar heb nooit verschil gezien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door Linda »

Ik denk dat het weinig uitmaakt of het een even of oneven aantal is. Voor de vissen zal het weinig uitmaken. Paren zullen ze in mijn bak toch niet doen.. :roll:

Dat koppeltjes vormen had ik ergens gelezen maar of het ook zo is? 🤔
Ik ga het meemaken wanneer ik ze heb.

Het is denk ik meer een kwestie van wat de aquariaan mooier vindt qua aantallen.

Ik moet sowieso nog even wachten want de centjes zijn op en dan wacht ik nog maar een aantal kegelvlekjes tot ik in één keer de hele school erin loslaat 😜
Maar het vooruitzicht is leuk 😁
Ik heb ze nog nooit gehad.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door amber98 »

Precies, denk niet dat de vissen gaan tellen met hoeveel stuks ze zijn :) ik lees erg interessante dingen over ze, om deze reden had ik ze ook al op een "ooit in de toekomst-lijst" gezet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door Linda »

Wat heb jij over ze gelezen dan??
Ik zit continue op Google om alle informatie over ze te absorberen 😁

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door amber98 »

Voornamelijk ook het speciale pronken en dat ze toch wat meer een karakter hebben dan de meeste andere scholenvissen. Hun gedrag word daardoor veel interessanter om naar te kijken. Daarom heb ik ook voornamelijk veel filmpjes van ze gekeken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Out with the old, in with the new..

Bericht door Linda »

Ja filmpjes kan ik blijven kijken 😁

Na de 25e toch maar eens gaan kijken bij de Maanvis 😬

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”