Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door Erik1974 »

Ik kon met 25 kg filterzand mijn Rio 240 goed vullen met zand. Dus met 25 kg zit je goed aangezien je ook nog wat wil ophogen, echter besef wel dat de cory's door het grondelen de bodem uitendelijke helemaal vlak schuiven.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Hey Annelies, dank je voor de reactie. Dit is wel veel fijnkorreliger dan wat ik voorstelde en waarschijnlijk beter. Het probleem is dat ik zoveel dien te laten opsturen per post. En de bedragen daarvoor overstijgen dikwijls de waarde van de goederen :cry:
Erik, dank je. Het is zo leuk om al deze reacties te krijgen. Je opmerking is heel terecht. Kan dit op gezette tijden niet weer wat terug aangepast worden? Of is dit nefast voor de visjes? Ik vind ze wel mooi en zeer beweeglijk. Brengt wat leven in de brouwerij hé. Welk filterzand heb jij gebruikt?
Groetjes
Patrick

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door Erik1974 »

Je kan idd wel weer zand terguschuiven maar je planten groeien ook door, ik kan in mijn bak niet veel doen met de bodem zonder alles overhoop te gooien. Ik heb filterzand van Wildkamp gebruikt, dat is zand wat in zwembadfilters wordt gebruikt en is erg los waardoor dichtslibben niet zo snel kan gebeuren. Het is dat je zo ver weg woont, ik heb nl. nog een 25 kg over :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door amber98 »

Ik heb het zwarte zand van de hornbach en dit is voor corydoras toch wel het meeste geschikte qua vorm en grootte. Ze filteren het zand door hun kieuwen op zoek naar eten. Ik ben inderdaad heel wat keren terug gereden naar de winkel :) Met 25kg zou je inderdaad genoeg moeten hebben, momenteel ligt er bij mij wat meer in, wat eigenlijk niet echt nodig is (=60kg). Corydoras zorgen er inderdaad voor dat alles horizontaal komt te liggen op de zelfde hoogte. Ik verander het soms en na 2 weken ligt het weer hetzelfde.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Zoals zovele aquariumartikels leveren de firma's niet buiten Nederland (begrijpelijk). Ook Hornbach niet. En Bilthoven is niet direct bij de deur hé Erik. Ik heb wel nog tijd om wat uit te zoeken.
Ondertussen heb ik inderhaast nog wat wazige foto's van de bestaande visjes in mijn klein bakje genomen. Misschien helpt dit bij de identificatie?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
Patrick

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door Muppet1987 »

Wat betreft het zand en het ‘aanharken’ daarvan van de cory’s 😜: ik ben van plan een grote zandbak voor ze te maken. Plat dus. Het gedeelte wat ik ophoog, laat ik begroeien met mos en andere planten. Dit zit dan aan de achterkant van de bak en een klein deel aan de zijkant. Ik hoop op deze manier dat ze van mijn ontwerp afblijven en dat ze speelruimte genoeg hebben...😬 deze link kwam ik trouwens op een ander forum tegen: http://m.tuinexpress.be/black-sand Geen idee of dat wat is hoor!

Je onderste visjes zien eruit als Dalmatiër Molly’s, maar ik heb er geen lood verstand van...😂
Laatst gewijzigd door Muppet1987 op 14 dec 2017 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door amber98 »

De andere vissen zijn naar mijn idee platy's. Verder blijf ik erbij dat de pleco een L165 is die redelijk snel verhuist moet worden naar een aquarium waar hij kan groeien. Aan de grootte van de ogen te zien, lijkt hij nu al te weinig ruimte te hebben om te kunnen groeien (ogen en organen worden groter, lichaam heeft hier niet de mogelijkheid toe) ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Dank je voor de link Annelies, ook de .BE is een onderdeel van een .NL Ga eens zien wat ze aanrekenen voor het transport. Ik had ook zo'n apart plaatsje (een zandbak zoals je het zo leuk noemt) in gedachten. Het zal me benieuwen als ik daar eens foto's kan van zien. ;)
Amber, bedankt. Had ook aan een of andere soort Molly gedacht zoals Annelies zei, maar je zal het wel bij het rechte eind hebben en zal dus geen enkel probleem zijn in de nieuwe aquarium. Wat betreft de pleco, ik denk dat ik toch maar een zoektocht zal starten om hem een nieuwe woonst te bezorgen. Hoe langer hij blijft, des te meer problemen zal hij waarschijnlijk dan krijgen.
De keuze van bewoners die je me voorstelde vind ik zeer goed. Om mijn partner te plezieren (niet voor mij) zou ik nog graag een mooi koppeltje erbij zetten. Ze spreekt echter van scalar, maar ik weet echt niet of dit een goed idee zou zijn. Vragen, vragen vragen....
Groetjes
Patrick

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door amber98 »

Het lijkt me de dalmatiër platy, qua eisen en gedrag verschillen dat soort vissen niet veel.

Bedoel je met scalar maanvissen? Pterophyllum scalare zoja dan kun je dit beter niet doen, deze hebben een bak nodig van minimaal 150cm en kunnem beter als groep gehouden worden. (Aangezien koppels moeilijk te krijgen zijn, niet alles koppelt daarbij)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Ja Amber, deze bedoelde ik en ik dacht ook dat dit niet ging gaan. Daar deze aquarium ons wederzijds kerstmisgeschenk is, moet ik natuurlijk toch enigszins ook aan haar wens tegemoetkomen. Enig idee voor een mooi kleurig, kalm en ietwat groter koppeltje dat het wel zou doen in dit aquarium? De link van Annelies dan, het is zwart gesteriliseerd kwartszand, 0,2-0,6mm, merk Europet 6,62€ per 5kg en 6,95€ verzendingskosten. Lijkt jullie dit wat? Sorry hoor de vragen blijven maar komen en dan hebben we het nog niet gehad over zoveel zaken zoals planten, medicijnkastje enz...

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door Muppet1987 »

Patrick, ik moet mijn RIO 180 nog kopen....😳😬 maar het perfecte plaatje zit in m’n hoofd...😜 ik wilde wachten tot na het voorjaar, maar ik ben bang dat het kerstvakantie gaat worden...

Ik krijg een koppel Colisa Chuna gold. Is dat wat? Is mij hier ook aangeraden. Net een zwemmend zonnetje!



Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Ik moet ook nog alles kopen hoor Annelies. De kerstboom neemt nu de plaats in van de toekomstige aquarium. Dit neemt niet weg dat we moeten trachten zoveel mogelijk vooraf geïnformeerd te geraken hé. Bedoel je voor jou de kerstvakantie 2017 of 2018? Weet niet goed hoe je zou kunnen overleven om nog een jaar te wachten! :roll:
Inderdaad Annelies de Colisa Chuna gold is een prachtvisje. Maar gourami (goerami?) werd mij door Roy een beetje afgeraden wegens nogal ziektegevoelig. Heb jij daar enige weet van? Ik denk dat ik zoveel mogelijk de raad moet volgen van deze zeer deskundige mensen om niet zoals in het verleden de fouten op te stapelen.
Groetjes, Patrick

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door Erik1974 »

Roy had het over de Colisa Lalia, de Trichogaster chuna (honinggourami) is weer een andere gourami, deze zijn niet zwak en zeker aan te raden (drijfplanten een must!)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Dank je Erik, wat leren we bij hé. Annelies zal blij zijn. :lol:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door amber98 »

Gouramis zijn dan wel weer soorten waar je beter geen platy's bij kan zetten vanwege hun drukke gedrag. ;) Daar zul je dus een keuze tussen moeten maken

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”