Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Hello, ben nieuw in de aquariumwereld, een klein aquarium (25l) dat nu in de keuken staat niet te na gesproken. Hier zitten 4 overlevers in (geruime tijd reeds). 3 visjes naam onbekend en een grondkruiper/ruitenkuiser). Ik ben reeds een tijdje duchtig aan het lezen en informatie aan het verzamelen en hieruit begrijp ik dat ik reeds veel verkeerd heb gedaan. Toch trachtte ik dit kleine bakje zo goed mogelijk te verzorgen.
De bedoeling is dat ik nu zou overgaan naar een 180l aquarium (Juwel Rio) in de huiskamer. Mijn vraag is nu of ik met volgende populatie geen overdaad zou doen, of er voldoende spreiding over de verschillende lagen zou zijn en of deze soorten een gelijke waterkwaliteit verdragen en ook mekaar het licht in de ogen gunnen.
Ik had gedacht aan:
Een schooltje Chinese Danio’s (Tanichtthys albonubes) 8
Een schooltje Sumatraantjes (Puntigrus tetrazona) 8
Een schooltje Platy (Xiphophorus maculatis) 8
Een paartje Dwergoerami (Trichogaster lalius)
Dalmatiër Molly : Man en 2 of drie vrouwtjes)
Niets spectaculair maar denk dat deze keuze me wel zou liggen.
Alvast bedankt
Patrick

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door amber98 »

Wat voor vissen heb je nog in de 25L en wil je die overzetten naar de 180L?
Een 180L aquarium is in ieder geval makkelijker te onderhouden dan een 25L (qua waterwaardes) ;)

Ik zou je willen afraden om sumatranen te nemen, dit is een vissoort die met minimaal 25 stuks gehouden horen te worden in een grote bak om te voorkomen dat ze pestkoppen worden. Chinese danio's zijn vissen die op een lagere temperatuur horen, denk aan een 18-20 graden en behoren dus eigenlijk tot subtropisch.

Platy's en black molly's kunnen zeker een optie zijn, maar hou er wel rekening mee dat deze jongen gaan krijgen. Deze zijn echter wel te druk om te combineren met gouramis en daarbij is de lalius een soort die snel ziek word door het iridovirus.

Het beste kun je denken aan een koppel of harem voor de bovenlaag, een school vissen voor de middenlaag en iets op de bodem. Dit oogt rustiger. Heb je grind of zand? Met zand kun je eventueel denken aan een school corydoras voor op de bodem.

Misschien vind je dit een leuke optie:
8x platy's (2 man 4 vrouw)
12x gymnocorymbus ternetzi
Eventueel school corydoras (denk aan bijvoorbeeld panda)

De gymnocorymbus zullen ervoor zorgen dat je haast geen overlevende jongen krijgt van de platy's en je dus geen overbevolking krijgt ;)

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door RoyVanK »

Ja, het is maar waar je van houdt. Platties, Black mollies, Guppies, niet echt mijn smaak maar je kan ze leuk kweken.

Zoals Amber zegt Sumatranen zijn niet echt een goede keuze vanwegen hun gedrag en Gouramis kunnen erg tegen vallen qua gezondheid.

Ik zou even van voor af aan beginnen met wat je het liefst wil hebben en dan stap voor stap daar wat bij. Een bak vol levend barende vissen is leuk maar neem je daar een 180 l bak voor?

Dus waar beginnen we mee? Wat gaat er sowieso over vanuit het kleine aquarium?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Beste Amber en Roy bedankt voor jullie reactie. Ik denk dus dat ik terug mijn huiswerk dien te maken. Dat is nu juist het interessante van het forum, genoeg informatie krijgen om een juiste keuze te kunnen maken. Het is zo dat ik nog geen enkel onderdeel van het aquarium heb, ook het aquarium nog niet. Maar de keuze daarvan ligt al vast om te passen in mijn woonkamer. Maar voor de rest liggen alle opties zowat open.
Ik zou wel opteren voor een zwart bodemmateriaal, fijn grind.
Ik zou ook de 4 vissen uit het kleine bakje willen overbrengen om ze een wat beter leven te geven. Vermits ik dit 25L aquarium noodgedwongen van mijn zoon heb overgenomen omdat de verzorging niet optimaal was, weet ik niet goed (mijn kennis is wat te beperkt voor het ogenblik) welke de 3 visjes zijn. Ze zijn molly-achtig met witte stipjes. Verder dan nog een wat ik denk Hypostomus plecostomus.
Ik zal alleszins jullie goede raad indachtig zijn en binnenkort met een nieuw voorstel voor de dag komen.
Groetjes Patrick

PS Hoe zetten jullie de eventuele foto’s op het forum? Is dit via photobucket? Zijn er andere mogelijkheden?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door amber98 »

Photobucket, tinypic, Flickr, myalbum en je zou ze ook kunnen uploaden in je album hier op het forum.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door Erik1974 »

Als je een bericht plaatst staat er onder het bericht "voeg een afbeelding toe aan dit bericht", dat is de eenvoudigste manier.
Als die algeneter echt is wat je denk t dat het is dan is een meter bak niet voldoende en kan je beter een nieuw huis voor deze vis zoeken. Echter eerst maar eens wat foto's plaatsen, wellicht kan iemand zien wat voor vis het is (ik niet i.i.g. ik ben niet thuis in de verschillende soorten algeneters die er zijn :) )

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Dit zou hem moeten zijn!


Afbeelding


Patrick

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door amber98 »

L165, een vis die toch wel de 50-80cm kan halen en dus eigenlijk alleen geschikt is voor enorme bakken. Je kan voor deze vis dus beter denken aan een nieuw huisje.. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Dank je zeer Amber! Ik vond al dat hij de laatste tijd aardig wat aan het groeien was. Misschien is er iemand die in mijn omgeving woont en hem gratis wil ophalen. Ik wil alleen het beste voor al mijn dieren.
Groetjes
Patrick

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door Erik1974 »

Je kan de vis op diverse Facebookgroepen en fora zetten, we hebben op dit forum ook een gedeelte waar je vissen e.d. kan aanbieden:
viewforum.php?f=204

Je zoekt iemand met een zeer groot aquarium, die zijn er wel wat minder dan mensen met een 60 cm bakje :), maar het gaat vast lukken, er zijn veel liefhebbers voor deze vissen.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door RoyVanK »

Heeft hij "borstels" op zijn kop? L156 achtig? Als hij/zij een Ancistrus soort is dan is het een prima vis voor je grotere aquarium.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Dag Roy,

Dat zou wel goed nieuws zijn, ik hou er nogal aan. Ik zal trachten om eens een duidelijker foto te maken als hij zich laat zien. Echt borstels vindt ik niet. Hij heeft alleszins geen schubben als deze:


Afbeelding

Groetjes

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door amber98 »

Door de kleur en patroon van jouw vis zijn er al heel veel soorten die af gestreept kunnen worden. De vis heeft meer dan 10 vinstralen wat kenmerkende is voor een L165, het kleur patroon komt oook overeen met een L165 dus daarom denk ik dat het een L165 is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door PatH »

Amber en Roy,

Ben nog steeds op zoek naar de juiste naam van de vis. Als ik sommige foto's bekijk van de Harnasmeerval, dan lijkt hij er sprekend op. Maar deze hebben dus normaal borstels en dat heeft hij zeker niet. Ik vond bvb. deze foto:

Afbeelding

Hierbij stond Harnasmeerval in de naam van de foto en hij lijkt er toch zeer op.
Graag Uw reaktie
Groetjes

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aquarium 100cm 180L Viskeuze goed?

Bericht door Erik1974 »

Harnasmeerval is de groepsnaam waaronder meer dan 800 omschreven soorten vallen, dus allicht dat je dan vissen gaat vinden die er op lijken ;)
Er is maar 1 juiste methode (of 2 eigenlijk bij deze vissen) en dat is via het L-nummer of de wetenschappelijke naam.

https://www.licg.nl/aquariumdieren/harn ... de-soorten

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”