Visjes voor m'n 140 liter bak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

5 is ook prima. Inderdaad ruimte zat. Praecox doe ik toch maar 12 van: 5x man en 7x vrouw.

En ik vind de Corydoras Paleatus toch wel heel leuk. Ik ga dan toch voor zwart zand, ipv grind. Maar aangezien die beesten behoorlijk grondelen, trekken ze dan je planten er niet uit?

En zijn er goede redenen om wel/niet voor grind/zand te gaan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Is het trouwens verstandig om als eerste vis in de bak de Praecox te doen? Of is de kans dat ze overlijden (om wat voor reden ook) niet zo groot? Mits de temp, ph enz. goed zijn natuurlijk.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Na een indraai periode van 3 weken zou het volgens mij geen probleem moeten zijn waarmee je begint, zolang er maar niet te veel vissen in 1x worden toegevoegd

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

De vissen zijn waarschijnlijk klein als je ze net koopt en daarom denk ik dat je ze allemaal tegelijk kan toevoegen. Waar je op moet letten als je in één keer veel vissen toevoegd:
-water verversen
-water verversen
-water verversen
Iedere dag 20-25% de eerste week en daarna één keer per week 30%. Meer mag natuurlijk ook.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Alles tegelijk vind ik eerlijk gezegd niet zo’n goed idee, ook al zijn ze klein. Je gaat van niets, naar heel veel. Ik ga ze sowieso per soort aanschaffen. Dan maar een paar keer op en neer naar Groningen...😉 ik maak me in ieder geval geen zorgen meer over mijn Praecox. Dat gaat vast wel goed komen.

Hmm...tot mijn spijt moet ik de Praecox uit mijn gedachten laten zwemmen....ik lees overal (en had het ook al van Roy gehoord), dat je eigenlijk wekelijks 1/3 vh water moet verversen. Dit zie ik niet zitten. Onze vorige bak hoefde maar 1x in de 4 weken ververst te worden. Ik baal heel erg, vind ze prachtig, maar dit ga ik niet lang volhouden...iemand een ander idee voor een wat grotere scholenvis? Geen tetra’s of zalmpjes ofzo. Niet van die top 10 vissen...😏

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

Muppet1987 schreef: 17 nov 2017 10:27 Hmm...tot mijn spijt moet ik de Praecox uit mijn gedachten laten zwemmen....ik lees overal (en had het ook al van Roy gehoord), dat je eigenlijk wekelijks 1/3 vh water moet verversen. Dit zie ik niet zitten. Onze vorige bak hoefde maar 1x in de 4 weken ververst te worden. Ik baal heel erg, vind ze prachtig, maar dit ga ik niet lang volhouden...iemand een ander idee voor een wat grotere scholenvis? Geen tetra’s of zalmpjes ofzo. Niet van die top 10 vissen...😏
Sorry, maar 1 keer in de 4 weken water verversen is echt niet de manier om vissen te houden. Als je dat wel wil doen dan mag je echt niet veel vissen hebben en heb je heel veel planten nodig. De kans op problemen met algen is enorm. Het lijkt mij de basis voor rampzalig vis-avontuur.

1/3 van 180 is 60 liter = 10 emmers... zo zie je dat waarschijnlijk. En ja... dat lijkt mij ook een hele klus. Dan zijn er meerdere opties:
  • Vervang meerdere keren een beetje water
    Gebruik een slim huplmiddel
    Beide
My weapon of choice

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Onze bak was prachtig!! In het begin wat draadalg gehad, maar dat probleem was in één keer opgelost toen we overdag het licht twee uurtjes achter elkaar uit deden. We dachten destijds dat we het goed deden: planten groeiden goed en waren mooi groen, vissen goed op kleur en goed in hun hum (aan de buitenkant te zien in ieder geval. Ik kan natuurlijk niet in hun bovenkamer kijken...😉)

Hoe ververs jij het water dan? Want ja, dat het me 10 emmers water sjouwen zou kosten had ik ook al door. Nou ja, er zit heel wat tussen elke week verversen of één keer in de maand...je hebt waarschijnlijk gelijk dat één keer in de 4 weken erg weinig is (hoewel het ons dus geen problemen opleverde), maar elke week....? Ik lees vaak dat één keer in de twee weken ook goed is, maar dat lijkt mij niet voldoende voor de Praecox. Toch? Correct me if I’m wrong.

Hoe vaak ververst iedereen het water uit zijn/haar bak dan? Hebben wij het écht zo fout gedaan...?? 😳

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

RoyVanK schreef: 17 nov 2017 22:40 My weapon of choice
Super makkelijk systeem: https://youtu.be/6iQCypPk3YU

Ik probeer iedere week het water voor 30% te verversen. Als ik af en toe een week over sla is dat niet zo erg, maar 1 keer per week is optimaal. Voor regenboogvissen moet je echt wel veel en vaak water verversen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Hier ververs ik momenteel elke 5 dagen 50%, over een paar weken gaat dat terug naar 50% elke 7 dagen. En ja ik haal dus 150L uit de bak rio. Normaal gesproken zou 25% ook moeten voldoen.

Als je je volledig aan een non CO2 bak houdt. Dus heel weinig licht, 8 uur licht, veel drijfplanten, veel planten die geen CO2 nodig hebben en de voeding erop aanpast, word het een heel ander verhaal. Elke keer als je water ververst voeg je namelijk toch wat CO2 toe en dat is dan niet de bedoeling. Een correcte non CO2 bak hoef je maar 1x in 3 maanden te verversen.

Waarschijnlijk hadden jullie vroeger T8 lampen in de bak, net als ik. Dan heb je al heel wat minder licht dat nu T5. Ik denk dat je in verhouding de juiste voeding gaf en dan is 1x in de 4weken niet heel verkeerd.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Erik1974 »

Ik ververs ook elke week 30 procent, nu zit mijn bak ook erg vol. Verversen doe ik met 10 meter filterslang naar de badkamer, bijvullen ook op dezelfde manier, heerlijk om niet meer te sjouwen met emmers! Je kan de bak leeg laten lopen naar de tuin bijvoorbeeld, in de zomer ook nog eens milieu verantwoord want je bespaart op water voor de tuin. Bijvullen dan met de kraan in de keuken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Roy, dat is inderdaad een supermakkelijk systeem. Dan wordt het water verversen een stuk interessanter!

Amber, ik weet niet meer precies wat voor lampen we hadden. In ieder geval tl. De bak die we nu gaan kopen heeft dus led i.p.v. tl. Geen idee of dat qua licht sterker is of niet. Stel dat ik drijfplanten toevoeg (dat moet dus ivm de vissen) en van die simpele CO2 flessen gebruik, hoe moet ik dan te werk gaan? Want er zijn dus planten die veel licht nodig hebben, maar het licht in mijn bak zou dus gedempt worden door de drijfplantjes. Dat wil dus zeggen dat die plantjes niet geschikt zijn? Ik denk dat ik ingewikkelder denk dan nodig....

Erik, gebruik jij ook een speciaal systeem dan? Behalve 10 meter aan slang?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Erik1974 »

Geen systeem hoor. Ik laat de slang vol met water lopen in de badkamer. Aan het uiteinde zit een eheim aanvoerbuis zodat ik die aan de rand van het aquarium kan hangen. De slang zit bij mij op de doucheslang vast zodat deze niet voortijdig leegloopt. Als je de slang hoog houdt kan je er mee lopen, dan hang ik de aanvoerbuis in de bak en haal hem los van de doucheslang. De bak loopt dan leeg. Als hij leeg genoeg is even optillen zodat de zuiging stopt. En dan de slang weer aan de doucheslang om te vullen. Ik heb dan nog aan de aanvoerbuis een stukje horgaas zodat ik geen vissen of garnalen opzuig. Dit kan ook met een aanzuigkorf maar daar kunnen nog wel garnalen doorheen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Ik zag ook dat iemand zelf een systeem gemaakt had van pvc buizen. Ik zal es kijken. Het principe is redelijk simpel volgens mij.

En nog even qua vissen: ik zag in een ander topic de Rasbora Galaxy. Mooie vissen die niet heel groot worden. Is dat eventueel een optie bij de Praecox? Of anders alleen de Praecox en bijv. een harem goerami’s erbij?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Of toch nanovisjes....😉

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Je zult zelf moeten beslissen wat je mooier en makkelijker vind. Als het daadwerkelijk nodig is om zoveel te verversen bij regenboogvissen (Ik weet daar weinig vanaf) en je ziet dit noet zitten, Dan kun je beter naar andere soorten kijken. De combinatie van grote met zeer kleine vissen vind ik zelf te risicovol dat het voer word, ik zou daarom kiezen voor een van de 2

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”