Visjes voor m'n 140 liter bak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Hoi vistoppers!!

Volgend jaar hoop ik een bak te 'krijgen' van 100 cm breed, 40 cm hoog en 35 cm diep. Ik wil hier graag een gezelschapsbak van maken. Veel kleur, veel prachtige visjes om naar te kijken.

Een paar jaar geleden had ik een klein bakje van 55 liter. Daarin zaten platy's, guppen, antennebaars koppel, zwarte neons, kardinaaltjes, algenetertjes, frenatus labeo en een Indische modderkruiper. Niet allemaal tegelijk trouwens, maar deze vissen hebben allemaal een keer de bak bewoond.

Zoals eerder gezegd: ik wil een kleurrijke bak hebben met veel om naar te kijken. Een school kardinaaltjes komt er sowieso in. Guppen eventueel omdat ze zo gezellig zijn, maar dan alleen mannetjes. Algenetertjes ook, maar ik vind de frenatus en modderkruiper ook fantastisch. Ik begrijp dat je daar het beste één soort van kan houden. Ook vind ik een koppel leuk om te houden. Bijv. de antennebaars of Paradijsvis.

Nou zijn er verder zóveel visjes dat ik domweg niet meer weet wat ik moet kiezen. Wat vinden jullie? Welke schoolvissen, koppels en algeneters kunnen samen in een bak? Zelfde temperatuur en waterwaardes enzo?

Een aquarium schijnt gezond te zijn voor overspannen mensen, dus ik hoor het graag....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Oh ja en ik wil graag een zand waterval erin hebben. Daar zijn waarschijnlijk de meningen over verdeeld, maar hij komt er hoe dan ook. Lekker eigenwijs... :D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Het beste kun je 1 vis kiezen voor het midden, 1 soort voor de bovenlaag en 1 soort voor de bodem. Aangezien je een school kardinaal tetra's wil, is de middenlaag al gekozen. guppen zouden voor de bovenlaag kunnen. Bij guppen kun je beter niet alleen mannen nemen, deze raken dan seksueel erg gefrustreerd en gaan met elkaar paren, dit kan soms ernstige uitgeputte en verwonde vissen veroorzaken. Andere mogelijke bovenlaag vissen buiten guppen zijn bijvoorbeeld een koppel/harem gourami of een groepje vrouwelijke betta's. Bij deze soorten is de overige viskeuze wel beperkter en de stroming mag niet te hard zijn + drijfplanten zijn echt een must. Er zijn nog meer opties zoals school bijlzalmen, halfsnavelbekjes of epiplatys anullatus. ;)

Heb je een zandbodem? Dan zou je een school corydoras kunnen houden voor de bodem. Als je met modderkruipers de pangio kuhlli bedoeld, zou je hiervan ook een klein groepje samen kunnen houden met corydoras. Dwergcichliden en frenatus wil ik je afraden. Beide soorten kunnen erg agressief zijn (dwergcichliden met nest of territorium gedrag, frenatus zodra hij volwassen is jaagt hij je alle vissen door de bak met zo'n maat aquarium). Daarbuiten zijn deze dwergcichliden ook nog soorten waarbij je de waterwaardes moet gaan beïnvloeden (voornamelijk pH)

Wat voor vissen bedoel je precies met algeneters?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Bedankt voor je reactie Amber! Ik kon even niet meer op de naam van de algeneter komen, maar ik bedoel de Otocinclus.

Dan worden het geen guppen. Ik heb namelijk niet zoveel zin in een bult nageslacht....;-) ik wist niet dat de mannetjes onderling ook konden paren.

Onze vorige Frenatus (Freddy) was absoluut niet agressief, maar in die relatief kleine bak bleef hij zelf ook mooi klein. Wellicht komt dat daarvan.

Ik wilde eigenlijk een zwarte, fijne grintbodem gebruiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

En een kersenbuikcichlide? Of killivis? Of pauwooggrondel? Van die laatste twee had ik overigens nog nooit gehoord, maar wat zijn ze leuk! Van de cichlide weet ik inmiddels dat ze lief zijn, tot het moment dat er kids op komst zijn....niet handig dus. Ze zijn wel prachtig.

En hoeveel visjes kan ik ongeveer kwijt?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Kersenbuikcichlide word inderdaad erg agressief en krijgen heel veel jongen (zelfs zoveel dat dierenwinkels en aquariumzaken ze niet meer aannemen van "hobbykwekers") Je blijft meestal dus zitten met een berg jongen.

De pauwooggrondel is misschien wel een optie, hier kunnen andere leden je waarschijnlijk meer over vertellen. Net als over bepaalde soorten killivissen. Otocinclus zijn groepsvissen, mocht je dit nog niet weten dus hier raad ik je ook een school van aan ;)

Met grind valt de optie corydoras weg. Een groep pangio kuhlli kan wel nog steeds.

Hoeveel vissen je kwijt kan, is geheel afhankelijk van de soort vissen en de combinaties. Bij sommige soorten is dit zelfs afhankelijk van inrichting.

Edit: ik herinner me trouwens dat je hier eerst een koudwater aquarium van wilde maken, komt het aquarium toch binnen te staan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Dat heb je goed onthouden ;-). Ik liep gisterochtend buiten en dacht: dit is toch behóórlijk koud!! Ik ben bang dat ik blijf stoken en dat isolatie vd bak niet voldoende gaat zijn....een gezelschapsbak vind ik persoonlijk ook leuker, maar dan moeten we wel het één en ander aanpassen aan de kast.

Ik zal ervaringen van andere gebruikers wat betreft de killi's en grondels nog even afwachten.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

Ik ben fan van regenboogvissen... Dus Melanotaenia Praecox en Pseudomugil Gertrudae Aru 2. Als algeneters sewellia lineolata en Amano garnalen. Misschien nog een paar leuke Sulawesi slakken?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Wauw Roy, dat zijn inderdaad prachtige visjes! Kunnen die bij elkaar? Hoeveel van elk en 'moet' er dan nog een vis bij? En zijn ze makkelijk te verkrijgen?
Die algeneters vind ik ook erg mooi. Slakken krijg ik altijd de kriebels van, maar ze zijn wel nuttig hè...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

De Melanotaenia Praecox vind ik wat groot worden voor een 100cm bak van maar 140L.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Iemand dan ervaring met grondels en/of killi's?

Amber, ik lees ook regelmatig dat de Praecox al vanaf een bak van 80 cm gehouden kan worden? Ik weet dat de Gertrudae kleiner is, maar ik twijfel over welke ik nou mooier vind.

Ik neem aan dat ik dan genoeg heb aan één soort scholenvis (grondel of killi even afwachten) en wat bodemvisjes? Oto's zijn volgens mij altijd goed en een stuk goedkoper dan de Sewellia....ook minder mooi overigens.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

Die vissen die ik noemde kunnen bij elkaar en zwemmen op een interessante manier. De Praecox zou ik met 8 beginnen. De Gertrudae 12 stuks. Zeker geen killi erbij, die gaat niet met de Gertrudae. Praecox schoolt meestal en de Gertrudae zwemmen door de planten op zoek naar eten.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Gezien het een scholenvis is die best groot en vors kan worden, zou ik zelf niet kiezen voor de preacox ;)

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

amber98 schreef: 09 nov 2017 14:24 Gezien het een scholenvis is die best groot en vors kan worden, zou ik zelf niet kiezen voor de preacox ;)
Max 6cm is toch niet groot? :?
Overigens heb ik ze nog nooit zo groot gezien.
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... enboogvis

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

6cm voor een scholenvis vond ik wel groot voor 100cm ;) ik heb zie wel regelmatig vissen van deze soort die de volle 6 cm halen. Dit is mijn mening en kan dus verschillen bij iedereen. Ik was zelfs aan het twijfelen of ze niet te groot worden voor mijn rio 300 (120cm).

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”