Rio 400 ZA

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jimy
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2017 14:12

Rio 400 ZA

Bericht door Jimy »

Hallo,

Nieuwe bak, nieuwe vissen.
Ik start binnenkort een Rio 400 op (1,50 breed, 450 liter). Ik wil deze inrichten als Zuid-Amerika bak.
Wat ik leuk zou vinden is een groepje maanvissen met een school tetra's, roodkopzalmen, corydoras. Een groep oto's en misschien wat ancistrusen. En wat cichliden als de sleutelgat cichliden en/of een iets grotere rustige soort. Ik was aan het kijken naar de geophagus teaniopareuis. Ik heb me nog niet echt verdiept in al deze vissen en ook geen ervaring met een aquarium van dit formaat dus vandaar de volgende vragen.

Nu heb ik de volgende vragen:
Wat is er leuk om bij maanvissen te houden in deze bak?
Hoeveel maantjes zou ik kunnen nemen?
Hoe groot mogen de scholen bijvissen zijn en welke soorten raden jullie aan en af?
Stel dat ik niet voor de maanvissen ga (wat heel makkelijk kan) welke cichliden is dan mooi kwa gedrag en is ook een beetje een Eye-catcher in de bak? (waar dus nog wel de scholen andere vissen bij kunnen)

Ik ben niet nieuw in de aquarium wereld, maar zoals ik al zei, ik heb nog geen ervaring met een bak met deze inhoud.


Gr,
Jimy

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Erik1974 »

Ik heb niet veel antwoord op al je vragen maar als je eens iets moois wil kan je ook eens aan een apisto soort denken, mooi gekleurde vissen met leuk gedrag. Alleen apisto's met corydoras zou ik niet aan kunnen raden, dus als je persé corydora's wil zou ik die niet doen. Zorg in ieder geval dat je goed uitzoekt welke cichlide's bodemgericht zijn en of dat dan kan i.c.m. cory's. Er zijn wel diverse dwergcichlide's die goed gaan met cory's zoals bijvoorbeeld de Mikrogeophagus altispinosa of en laetacara soort.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 400 ZA

Bericht door amber98 »

Ik zou niet gaan voor maanvissen. Je zou een groep van 8 moeten nemen om de agressie te verdelen en dan is er qua liters al bijna geen ruimte meer over voor andere vissen. (Hou er rekening mee dat de rio 400 ongeveer 400L netto is, dus met zand en decoratie)

Misschien vind je ipv maanvissen een koppel Mesonauta egregius leuk als eye-catcher? Hier zou je dan een grote groep kardinaal tetras óf roodkopzalmen bij kunnen plaatsen. Op de bodem een groep corydoras sterbai (dit ivm de temperatuur) en nog een 2/3 kleinblijvende ancistrussen.
Dan zou je qua aantallen zoiets kunnen plaatsen:

1m/1v Mesonauta egregius
35-40x kardinaal tetra of roodkopzalm
15x corydoras sterbai
2-3x ancistrus ..?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jimy
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2017 14:12

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Jimy »

Heey, bedankt voor de reacties.
De Mesonauta egregius vind ik erg mooi, alleen zou ik graag een cichlide willen die in een groepje leeft ipv een koppel, ik las dat de Mesonauta echt een vis is die als koppel leeft.

De maanvissen heb ik al een beetje uit mijn hoofd gezet omdat ik wel door heb dat dat niet gaat werken in mijn geval.

Wat ik nu zoek is een cichlide die zeker 10-15 cm groot word, die ik in een groepje kan houden. Daarbij zou ik graag nog een koppel of harem andere cichlide willen (iets als de Cleithracara Maronii). Voor beide weet ik nog niet de juiste soort en weet ook niet of mijn wensen uit kunnen komen haha, het is alleen wat ik het liefst zou zien.
Dan een school roodkopzalmen of kardinalen (25-30 stuks) en (als het kan) een kleiner schooltje andere (bijvoorbeeld de keizertetra of zwarte tetra). Dan een groep corydoras (15-20 stuks, soort weet ik ook nog niet). En tot slot wat ancistrusen of wat apartere soorten L-nummers. Ik vind zoiets als de Rineloricaria sp.L010A leuk om te zien. Maar ook hiervoor geld weer, ik weet niet welke soort het beste past binnen het visbestand dat ik graag zou willen.

Ik wil de bak inrichten met een stuk waar het zand echt omhoog loopt, zodat ik een beetje een oever stukje creëer, verder wil ik de bak inrichten met hele grote stukken kienhout en wat groen. Ik vind deze bak echt super gaaf en zal hier dan ook wat ideetjes uithalen. (zie link)

https://www.youtube.com/watch?v=505DpWOa1WI&t=46s

Dus nu is eigenlijk de vraag alleen nog, welke 2 cichliden soorten zouden in deze beschrijving passen kwa bak maat, mede bewoners en inrichting. Zou een Geophagus soort een optie zijn? met daarbij een kleinere cichlide (koppel of harem), en dan de rest van de vissen op mijn wishlist?

Alle ideeën en commentaar is welkom! Dus ook als je een heel ander idee hebt, laat het me weten!

Alvast bedankt!
Gr,
Jimy
Laatst gewijzigd door Jimy op 25 aug 2017 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Linda »

Laetacara Dorsigera is geen groepscichlide, maar ik kan ze wel erg aanbevelen. En volgens mij kun je wel een groep van ze houden..
Ze worden wel maar 9 centimeter max.
Maar ze zijn waanzinnig leuk. En ze komen uit zuid Amerika.

Tip: als je wilt dat ze uit hun schulpje komen moet je er diamantgoeramis bijzetten 😂

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jimy
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2017 14:12

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Jimy »

Heey, bedankt voor je reactie, ik vind alleen de Laetacara's persoonlijk niet zo mooi. Dus zoek toch even verder. :mrgreen:

Is het volgende bestand een optie?

Een groepje (aantal weet ik niet wat het beste is, dacht aan 5) Geophagus Surinamensis, Geophagus Altifrons of Satanoperca Leucosticta.
Harem Microgeophagus Altispinosa of Cleithracara Maronii (of een andere cichlide van dit formaat).
School van 25-30 roodkopzalmen of kardinalen
Schooltje van 12 zwarte tetra's
Groep corydoras
Enkele L-nummers

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Linda »

Sja dat kan, ik vind ze super 😁

Ehmmm... De Geophagus Surinamensis wordt 25-30 cm..
De altifrons 20-25 cm...
En de atanoperca Leucosticta ook 25-30 cm..

Duuus... Die worden en tikkie te groot voor jouw bak.

Heb je al op hobbykwekers gekeken?
Daar kun je je voorkeuren opgeven en kijken wat er in je bak zou passen.

In jouw bak zou je trouwens best twee scholen kunnen houden, je kunt ook één grotere school nemen. Dat oogt vaak wat rustiger. Maar als het je niet stoort kan het zeker.
Ik zou dan gaan voor scholen met heel ander gedrag en lichaamsvorm.

Ik zou trouwens geen twee verschillende soorten cichliden in je bak doen.. Ze willen allemaal een territorium en dat kan wel eens botsen..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jimy
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2017 14:12

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Jimy »

Heey,

Ik had inderdaad al op hobbykwekers gekeken.
De Altifrons, inderdaad 20-25 centimeter staat er, en minimale bak voor een groepje 160x60x60. Dat haal ik dus net niet en zeker niet met de medebewoners die ik in gedachte heb. Jammer...
De Surinamensis, word ook groot, er staat bij dat deze wel in een bak van 1.50 kan en dat deze samen kan met andere rustige cichliden. Toch een optie? of worden ze echt te groot? halen ze de 25 centimeter vaak of is dat echt een maximale lengte?
Over de Satanoperca Leucosticta schrijven ze echter dat deze maximaal 15 centimeter lang word. Dat zou toch wel moeten lukken toch? ik zal me nog eens wat meer verdiepen in deze vis.
Ook de Geophagus Crassilabris word maar 15 centimeter groot, leeft ook in een groep EN hierover word ook nog geschreven dat ze goed samen gaan met corydoras, loriicaridis, en de Apistogramma agassizi. Betekend dit dat ze goed samen kunnen met alleen deze dwergcichlide of kan ik hieruit opmaken dat ze samen kunnen met meer soorten kleine cichliden?

Ik denk dat ik het juist leuk zou vinden om 2 verschillende scholen vissen in mijn bak te hebben. Welke scholen visjes zijn echte aanraders kwa gedrag? ik vind de roodkopzalm sowieso heel leuk omdat deze zo mooi in een compacte school baantjes trekken.

Gr,
Jimy

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Linda »

Ik heb verder niet zoveel ervaring met de cichlides die je noemt..
Je zou nog eens kunnen kijken bij seriously fish het is een Engelse site met ook heel veel leuke info.

Cichliden kwekers is misschien ook een optie om eens te neuzen.

Scholenvisjes, daar heb ik wel enigszins verstand van 😁

Roodkopjes zou ik zeker doen! Die zijn super qua gedrag. Ze scholen erg mooi en je bak is er groot genoeg voor.
Hoeveel je er kunt nemen hangt af van de rest van je visbestand.

De andere scholenvis zou ik adviseren om er een te nemen die het tegenovergestelde is van de roodkop.
Dus wat hoger in lichaamsbouw dan de roodkop die langwerpig is.
Wat kleuriger en rustiger qua gedrag.
Je zou kunnen denken aan:
Fantoomzalmpjes (rood/zwart net wat je mooier vindt)(ik ga zelf voor de zwarte zodra mijn kegelvlekken er niet meer zijn)
Kegelvlekjes (heb ik zelf)
Citroen tetra's
Pristella maxillaris (al zijn die ook vrij grijs)
Diamantzalmen
Of rauwtetras

Of, als het qua gedrag past, misschien purperkoppen. Dit zijn barbelen dus kunnen best pittig zijn, al zijn ze niet zo pittig als sumatranen. Hou ze niet meer te weinig. Ze worden wat groter dus misschien wel leuk in jouw ruime bak.

Edit: regenboogzalmen zijn ook schitterend. Mn de preacox vind ik erg mooi. Al mag de boesemani er ook zijn 😉

Edit edit: oh wacht, Jij wilde natuurlijk zuid Amerikaanse scholenvisjes 🤣
Liet me even gaan!!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Linda »

OK! Zuid Amerikaanse scholenvisjes!!

Rauwtetra
Rode rio
Zwarte/rode fantoomzalm
Diamantzalm
Citroen tetra
Roze tetra (hyphessobrycon bentosi (white fin) )

Keuzes keuzes 😁

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jimy
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2017 14:12

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Jimy »

Hallo,

Bedankt! tijdens het zoeken kwam ik de Rode minor tegen, deze gaat het waarschijnlijk worden.

Het bestandje word dan als volgt:
25x roodkopzalm
12x rode minor
15x corydoras (soort weet ik nog niet)
6x Satanoperca Leucosticta of Geophagus Crassilabris
Harem dwergcichlide
10x otocinclus vittatus
Koppel ancistrus (of andere vergelijkbare soort die niet al te moeilijk kweekt :P)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Erik1974 »

Nou die keus zou voor mij makkelijk zijn, Satanoperca Leucosticta! Wat een mooie vis is dat zeg!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jimy
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2017 14:12

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Jimy »

Heey, ik was vandaag bij heevis in Eindhoven en daar hadden ze toevallig een aantal Satanoperca Leucosticta's zitten, prachtige vissen! Die worden het!

Wat vinden jullie van dit visbestand voor een RIO 400:
25x roodkopzalm
12x rode minor
15x coridoras sterbai
6x Satanoperca Leucosticta
3x mikrogeophagus altispinosus
10x otocinclus vittatus
3x L010a of ancictrus koppel

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Erik1974 »

Als ik je bestand op aqadvisor.com invul zie ik dat je veel te veel vis hebt gekozen. Zie ook onderstaande link. Er staan ook veel waarschuwingen over agressie maar die staan er altijd bij alle cichlides, ik zou daar zelf eerst goed onderzoek naar doen wat wel en niet kan samen met de Leucosticta. Ze hebben echter deze niet selectbaar op die site dus ik heb een iets grotere soort moeten gebruiken, echter zonder deze vissen zit je al op 102% van je capaciteit.

Zie link hieronder:
http://aqadvisor.com/AqAdvisor.php?AquT ... ode=simple

Nu weet ik niet wat er in de praktijk aan bakmaten gebruikt wordt maar de Leucosticta wordt door seriously fish op een mininum bakmaat van 1,80 geplaatst en seriously fish zit vaak al aan de krappe kant met hun advies, heb je daar zelf al onderzoek naar gedaan?
http://www.seriouslyfish.com/species/sa ... ucosticta/

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jimy
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2017 14:12

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Jimy »

hallo, ik heb nog eens gekeken naar wat je zei (Erik). Ik ben er nog steeds niet uit wat het precies gaat worden..
Wel ben ik al opzoek geweest naar hout en filters.

Zo ziet de bak er nu uit:

Afbeelding

Het hout wat ik gebruik heb ik van iemand overgenomen. Het komt uit een aquarium maar heeft al een tijd in een schuur gelegen. Wat kan ik het beste doen om dit hout schoon te maken en in ieder geval te zorgen dat het niet schadelijk is voor mijn bak (kwa mogelijke ziektes of bacterien)

Om het water schoon te houden heb ik 2 grote buitenfilters. Ik heb de JBL cristalprofi 1501 greenline EN de oudere variant, de JBL cristalprofi 1501. De ene pompt 1500 L/H en de ander 1400, samen pompen ze dus 2900 liter per uur rond. De bak zelf is bruto 450 liter, daar gaat natuurlijk wat vanaf door de inrichting maar er komt 2x 12 liter bij voor de filters en komt daarmee weer ongeveer op 450 liter, de complete inhoud word dus per uur zo'n 6,5 x rond gepompt. Ik denk dat dat wel genoeg moet zijn :p
Ook hebik een 11 watt uv filter, ik weet dat voor een vijver je ongeveer 3 watt per 1000 liter kunt rekenen. Deze 11 watt lamp zal dus flink wat zwaarder zijn dan nodig... kan dit kwaad? wat zijn de voor en wat de nadelen van een uv filter? Ik heb deze namelijk nog nooit eerder gebruikt voor een aquarium.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”