Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mara71
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2017 12:57

Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door Mara71 »

Hallo allemaal,

Naast mijn 80 cm gezelschapsbak krijg ik vandaag een rio 240.
De bedoeling is als ie opgestart en ingedraaid is om er een Zuid-Amerikaans Biotoop van te maken.
Nu wil ik me gaan wagen aan dwergcichliden.

Wat kan samen en wat zeker niet?
En zijn er inmiddels in Zuid-Limburg (Sittard) kwekers ervan?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door amber98 »

Ik heb heel even je topic verplaatst naar visbestand samen stellen, daar past het wat beter bij. Heel veel over cichliden kan ik je niet vertellen, maar ik denk dat het beter is om 1 soort uit te kiezen. Met voldoende schuilplekken zou je hier een groepje van kunnen nemen. Ben je van plan om het water aan te passen? En heb je al een idee wat je voor de rest aan vissen wil?

Kwekers hier vlakbij ken ik niet maar de meeste winkels zoals aquaworld en knops hebben verschillende soorten zitten, zelf bij de hornbach kun je meerder soorten kopen. ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door Erik1974 »

Wat versta je onder biotoop? Wil je je dan strikt richten op een bepaald stukje uit zuid amerika of zie je heel zuid amerika als biotoop? Een echt biotoop aquarium is heel specifiek en je keuze van gebied bepaalt dan dus ook de keuze in je vissen.
Wil je zuid amerika dan is je keuze weer heel groot. Met een Rio 240 heb je ook veel keuze.

Wat ik zelf heb zijn microgeophagus altispinosa, die zijn heel leuk, maar er zijn ook diverse apistogramma soorten die erg mooi zijn. Met apiosto's zou ik i.i.g. uitkijken met corydora's. Met de altispinosa kan je die wel combineren, net als met laetacara curviceps of dorsigera. Alle andere dwergcichliden zou ik zelf geen cory's of andere bodembewoners bij zetten, of goed uitzoeken wat wel en niet kan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mara71
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2017 12:57

Re: Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door Mara71 »

amber98 schreef: 27 jun 2017 15:45 Ik heb heel even je topic verplaatst naar visbestand samen stellen, daar past het wat beter bij. Heel veel over cichliden kan ik je niet vertellen, maar ik denk dat het beter is om 1 soort uit te kiezen. Met voldoende schuilplekken zou je hier een groepje van kunnen nemen. Ben je van plan om het water aan te passen? En heb je al een idee wat je voor de rest aan vissen wil?

Kwekers hier vlakbij ken ik niet maar de meeste winkels zoals aquaworld en knops hebben verschillende soorten zitten, zelf bij de hornbach kun je meerder soorten kopen. ;)
Dank voor ja antwoord...ik heb begrepen dat het water geen bepaalde aanpassingen nodig had? Ben hier helemaal nieuw in, zoals gezegd gezelschapsbak is peace of cake voor me. ;-)
Er komen corydora's of l-nummers in en ik denk rouwtetra en bijlzalmen. Knops ga ik niet meer heen, zeer slechte eravringen gehad. Aquaworld is mijn vaste winkel.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door amber98 »

Bij mij zijn de ervaringen juist anders om, zeker corydoras haal ik niet meer bij aquaworld. Heb daar al 3 zieke schooltjes corys gekocht terwijl de 2 schooltjes van bij knops nergens last van heeft (deze hebben onderling geen contact gehad met elkaar) andere vissen haal ik soms wel nog bij aquaworld voornamelijk gezien de prijzen.

Een biotoop wil zeggen dat de inrichting, vissen en waterwaardes zo gemaakt worden dat het lijkt op de natuurlijke leefomgeving. Veel zuid amerikaans cichliden hebben aangepaste waterwaardes nodig, voornamelijk een erg lage pH (en hier in het zuiden zitten we met een hoge pH) op leiding water overleven veel soorten het niet.

Zoals Erik al zegt, kunnen sommige soorten wel gecombineerd worden met corydoras maar vele niet. Met voldoende schuilplekken, zou ik er hooguit 1 lnummer (klein blijvend) bij zetten.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door Tim »

amber heeft al een mooie uitleg gegeven over een zuid amerikaans biotoop. het is echter wel mogelijk om heel makkelijk een zuid amerikaanse bak optestarten zonder alteveel gepuzzel met water waardes er zijn zat zuid amerikaanse vissen die wel op harder minder zuur water kunnen want daar worden ze op gekweekt echter hebben de meeste soorten wel lagere ph waarde nodig dit kan je krijgen door het water aantezuren met turf of cattapa bladeren ook zijn er middeltjes/poedertjes voor.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door Erik1974 »

Nouu Tim, die verhalen heb ik ook veel gelezen, echter, bij Utaka vertellen ze me keer op keer dat het juist de hardheid is die belangrijk is en de Ph veel minder zolang je extremen maar vermijd. Nu is het wel zo dat als je gaat filteren met turf je water ook vanzelf zachter wordt dus dan ga je ook meteen goed. Mijn vissen zitten op een Ph van 7 en Kh en Gh van 4, en daar doen ze het dus erg goed op (nu heb ik geen speciale eisen stellende wildvangvissen, maar als je net wil beginnen met een wat specialer bakje zijn dat ook niet de meest aan te raden vissen). Dus met de meeste nakweek vissen zit je prima met zacht water, een Ph van 7-7,5 is dan prima.

@Mara: Misschien kan je aangeven wat voor vissen je mooi vindt, dan kunnen we je wat verder helpen.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door Tim »

sorry ik bedoelde niet de hardheid maar de zuurtegraat.. maakt niet heel veel uit als die iets lager is (lager is hoger in waardes) bij bepaalde vissen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door Erik1974 »

:duim:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rio 240 Zuid-Amerikaans Biotoop

Bericht door Linda »

Ik heb Dorsigeras in mijn gezelschapsbak rond zwemmen samen met wat cory's en dat gaat goed.

Mocht je wat over de Dorsigeras willen weten wat ik zelf niet met Google kon vinden, ik heb hier op aquafora een topic over ze ☺️

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”