visbestand 60L

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amberdebamber
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2017 19:27

visbestand 60L

Bericht door amberdebamber »

Hallo,

Ik wil binnenkort mijn eerste aquarium gaan vullen en opstarten alleen zit ik nog een beetje met het visbestand.

Ik wil sowieso één Betta (mannetje) overige vissen die erbij gaan staan nog niet vast.
Wat ik nu in gedachten heb:

1 x Betta
6 x Neon tetra
1 x clown pleco

Ik twijfel vooral over de clown pleco, is mijn bak groot genoeg hiervoor?
Mocht dit niet zo zijn wat zou ik er dan eventueel nog meer bij kunnen doen?

afmetingen bak: 60 x 32 x 42

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: visbestand 60L

Bericht door tobyderks »

Leuk dat je gaat beginnen aan deze hobby!
De betta en neos kunnen prima, maar die zou ik wel uitbreiden naar 8 of 10.
Bedoel je met clown pleco de L104?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amberdebamber
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2017 19:27

Re: visbestand 60L

Bericht door amberdebamber »

Die bedoel ik inderdaad.
Ik heb ook al aan corydoras zitten denken maar die moeten dan gelijk met meerdere geplaatst worden.en dan wordt het denk ik te druk in mijn aquarium.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: visbestand 60L

Bericht door tobyderks »

Nou neuj hoor ik heb hier ook een koppel honinggoeramisc(of had), een school kardinaaltetras en een groep corydoras pygmeaus in 60×30×30 dus dat kan prima. Maar de corys hebben dan wel zand nodig.
Qua l nummer kan ik helaas niet veel verder helpen, dus zul je op iemand anders moeten wachten helaas

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: visbestand 60L

Bericht door Erik1974 »

Zoals Toby al opmerkt is het niet makkelijk om de vis te vinden die je bedoelt. Beter is het om de wetenschappelijk naam te gebruiken.
Als ik zoek op clown pleco kom ik deze tegen:
Panaque maccus

Dat is dus de L104 die Toby bedoelt, deze wordt te groot voor een 60 cm bak, deze vis kan 10 cm groot worden, en dat is dus te groot. Voorzover ik weet zijn er geen pleco's voor een 60 cm bak, wellicht dat iemand anders daar nog wat voor weet?

p.s. ik zat een beetje te suffen en zag dat je al had geantwoord en dat je wist dat de pleco te groot wordt....

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: visbestand 60L

Bericht door amber98 »

Ipv neon tetra kun je ook kijken naar 12 paracheirodon simulans, qua gedrag veel interessanter en wat kleiner. Echte L nummers zijn helaas niet aan te raden voor in 60cm, dan zou je al moeten kijken naar een groep (!) Otocinclus. Maar ik ben geen fan van deze dieren aangezien het wildvang is waarbij erg veel vissen sterven en ook in de bak zelf overleeft vaak niet alles. ;)

Een groep kleine corydoras is dan een betere keuze, zoals al gezegd is, wensen deze wel zand. Habrosus, hastatus of pymaeus

Hou qua richting veel rekening met de betta, geen scherpe voorwerpen in de bak, drijfplanten en planten waarop hij kan rusten en een filter die voor weinig stroming zorgt.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”