Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindske
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2017 21:16

Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door Lindske »

Goedemiddag,

Laat ik me eerst even voorstellen, ik ben Lindsay en heb net een juwel lido 120 besteld, mijn allereerste aquarium...

Al veel opgezocht op internet maar toch nog veel vragen...

Ik heb nog geen enkel idee wat ik aan vissen wil, colisa vind ik precies wel fijn maar daar kunnen geen guppen bij en dat vind ik toch wel spijtig..

Ook heeft mijn vriend in een bak die hij heeft overgenomen 1 maanvis zitten, zou ik deze in mijn aquarium kunnen zetten met nog eentje bij?

Als ondergrond heb ik voor zwart dun grind gekozen...

Alle tips welkom natuurlijk!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door tobyderks »

Leuk dat je aan een aquarium begint!
Helaas is de maanvis geen optie. Deze worden erg groot en moet je in een groep houden, dan moet je meer gaan denken aan een bak van een meter of 2 ;)
Goerami's gaan inderdaad niet goed samen met guppen, zij houden van rustige medebewoners. Maar ja, ik zou zelf geen guppen willen houden omdat ze zichzelf zo ontzettend snel voortplanten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindske
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2017 21:16

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door Lindske »

Bedankt voor de reactie,

Vandaag wat opzoekwerk gedaan...
Hiervan ben ik al redelijk zeker:

20x Galaxy Rasbora of 20x Galaxy Espei
10x Corydoras Habrosus of 6 Corydoras Julii

Nu had ik ergens gelezen dat 4 beta's hier goed bij zouden passen mits genoeg beplanting (wat ik sowieso van plan ben) MAAR..
Ik hou niet zo van drijfplanten..

Mijn voorkeur zou dan toch naar andere vissen gaan. Door wat kan ik de betta's vervangen?

Bedankt voor de hulp !

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door tobyderks »

Een harem beta's zou inderdaad wel bij jou bestandje passen. Maar je moet goed naar de karakters van zowel de man als de dames kijken dat ze niet te agresief anders gaat het nog fout.
Er zijn ook hele kleine drijfplantjes ik weet even niet de naam.
Tja als vervangen... goeramis maar die noemde je al, uuuhh even denken hoor :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindske
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2017 21:16

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door Lindske »

Maar goerami's zouden dus wel kunnen met de vissen die ik net heb opgenoemd?

Ik dacht in begin gupjes te houden maar dat zou botsen.. Met de Galaxy en Corydoras zou het wel kunnen? ^^

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door tobyderks »

Ja rasbora's zijn rustige visjes. Ik bedoel ze zwemmen wel door de bak heen, maar guppen schieten echt heen en weer en zullen nooit eens rustig doen.
Zelf hou ik ook corys samen net honinggoeramis, ze zijn wel activer maar rusten ook veel. Daarbij leven zij op de bodem en de goeramis meestal boven in dus deze zullen niet vaak met elkaar botsen omdat ze in een heel ander gedeelte leven. Ga ik weer vergelijken met de guppen, deze zwemmen echt overal en dus ook door het territorium van de goeramis heen.
Deze 3 vissoorten kun je dus makkelijk combineren.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindske
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2017 21:16

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door Lindske »

Super! Bedankt om me op weg te helpen...
Dan ga ik het bij die vissen houden, kan ik in plaats van 20 galaxy rasboras er maar 10 zetten en 10 rasboras espei of beter niet?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door tobyderks »

Geen probleem hoor ;)
Nou beter niet. Want ze zullen niet samen 1 school maken, maar 2 verschillende en dat kijkt al heel snel erg onrustig in de bak.
Inderdaad dit is een leuk bestand om mee te beginnen en je kan later er altijd nog iets bij stoppen als je wilt. Eerst hier maar eens mee beginnen.
Weet je al welke goerami soort je wilt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindske
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2017 21:16

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door Lindske »

Roh, aangezien ik toch wel al een hoop vissen heb voor m'n 120l zou ik sowieso voor dwerggoerami of honinggoerami gaan denk ik..
Had graag 2 koppeltjes gehad maar lees zoveel tegenstrijdigheden, misschien toch best op een harem houden.. Wil wel een vreedzaam aquarium..

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door tobyderks »

Als je een flinke bak hebt kunnen 2 koppels prima, maar er is altijd een risico dat de mannen elkaars vrouwen af proberen te pakken en tja dan word het inderdaad onrustig.
Ik zou gaan voor de honinggoerami omdat de dwerggoerami soms nog wel eens agresief kan zijn en eigenlijk niet zo'n perfecte beginners vis is.
De dwergknorgoerami zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dat is dus aan jou.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door Erik1974 »

Lindske schreef: 14 mei 2017 17:44 Nu had ik ergens gelezen dat 4 beta's hier goed bij zouden passen mits genoeg beplanting (wat ik sowieso van plan ben) MAAR..
Ik hou niet zo van drijfplanten..
Bedankt voor de hulp !
Ik zie dat je voor Gourami's wil gaan, maar die wensen ook drijfplanten hoor, net als de Betta. Dwergknorretjes misschien wat minder omdat die wat meer onder zwemmen, maar nestjes maken doen ze evengoed boven in de bak, dus ook drijfplanten....

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door tobyderks »

Oh ja heel goed erik! Had ik even niet aan gedacht :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindske
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2017 21:16

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door Lindske »

Zijn er kleine drijfplanten die jullie le kunnen aanraden of andere vissen die er bij kunnen en deze niet nodig hebben? Ben er niet happig op om heel mijn oppervlak onder de planten te zetten...

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door Erik1974 »

Wat wil je precies niet eigenlijk? Gaat het om de lange wortels of omdat je bang bent dat de bak te donker wordt? Ik ben zelf helemaal dol op drijfplanten, ziet er erg natuurlijk uit en ze dimmen het licht meteen. Ik heb ook een Lido 120 maar ik vind het licht erg fel.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindske
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2017 21:16

Re: Visbestand lido 120 - Waar beginnen?

Bericht door Lindske »

Ben inderdaad bang dat het niet mooi oogt, te donker, te lange wortels die in het niets hangen... Kan verkeerd zijn natuurlijk... Heb je foto van je lido?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”