Visbestand - Nano aquarium

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Matthijsvh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2017 09:42

Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Matthijsvh »

Beste allemaal,

Op dit moment zit mijn aquarium nog in de opstartfase, hierdoor een mooi moment om alvast te gaan nadenken over het visbestand.
Eigenlijk ben ik al uit qua school vis, dit gaat de Rasbora Galaxy worden (groepje van 6 a 10 stuks).

Nu ben ik nog op zoek naar een leuke bewoner voor het bodem gedeelte en nog naar een bewoner die als koppel/harem gehouden kan worden maar qua gedrag en grootte passen bij de Galaxy's.

Het bakje wordt in ieder geval goed voorzien van beplanting en een stukje kienhout.

Alvast bedankt!

mvg,

Matthijs

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door tobyderks »

Ligt er een beetje aan. Hoe groot is de bak precies?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Matthijsvh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2017 09:42

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Matthijsvh »

De bak is 40x30x30cm. Er staat voldoende beplanting in voor schuilplekken en er is ook nog open ruimte

Mvg,

Matthijs

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door tobyderks »

4×3×3=36 liter. Dat is voor én eem bodemvis én een midden school én een koppel te klein. Wat dacht je hiervan:
6x rasbora galaxy
1x betta splendens
?x garnalen
Moet ik wel zeggen dat betta's soms achter de garnalen aan gaan maar dat ligt aan het gedrag .

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Matthijsvh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2017 09:42

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Matthijsvh »

Ikzelf ben geen fan van de betta.
Dan heb ik liever een schooltje Rasbora Galaxy en een bodemvis (i.pv. de betta).

mvg,

Matthijs

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door lex »

Wellicht dat je een groepje Corydoras pygmaeus leuk vindt voor op de bodem.
Als je dat combineert met een schooltje Galaxy's dan heb je wel een goed bestand voor dit bakje.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Matthijsvh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2017 09:42

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Matthijsvh »

Vroeger heb ik al de Galaxy's en Corydoras Pygmaeus gehad in een ander bakje.
Zou eventueel de Hara Jerdoni nog een optie kunnen zijn? Deze zijn net wat aparter dan de Corydoras.

mvg,

Matthijs

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Erik1974 »

De galaxy is eigenlijk een misplaatste 'nano' vis. Dit zijn actieve vissen die je best in een grote groep in een bak van 80 cm kan zetten ondanks dat ze zo klein zijn, in een kleine bak en dus kleine groep zijn ze erg schuw. Zorg i.i.g. voor veel beplanting, als ze zich veilig voelen zullen ze zich vaker laten zien.

Hara jerdoni moet wel kunnen, die zijn niet zo actief, je ziet ze alleen niet zo vaak aangezien ze in het donker actief zijn en zich ook wel eens ingraven. Wel een hele aparte vis hoor, ik vind ze zelf ook erg gaaf, let wel dat deze alleen maar rode muggenlarven eten en je dus ook s'avonds pas moet voeren.

De pygmaeus was bij ons in een kleine bak zo goed als onzichtbaar, ze lieten zich zelden zien. Nu we ze in een Lido 120 hebben zitten komen ze veel vaker tevoorschijn, dus ook deze doen het (naar mijn ervaring) beter in een grotere bak.

Wat je wel als harem kan houden in deze bak zijn Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje), 1 man met 2 vrouwen kan wel. Voor een scholenvis zou ik meer denken aan een rasbora soort (de galaxy is geen rasbora). Of hyphessobrycon amandea, die kunnen ook prima in je bak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Matthijsvh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2017 09:42

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Matthijsvh »

Ikzelf heb wel goede ervaringen met de Galaxy in een nano bak. Deze waren nooit echt schuw en waren veel te zien.
Ringbandsnoekje ziet er inderdaad ook leuk uit. En zou het bengaals vuurtje nog iets kunnen zijn voor mijn bakje??

Alvast bedankt voor het meedenken!!

mvg,

Matthijs

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Erik1974 »

Ok, als je zelf goede ervaringen hebt dan weet je wat kan en niet. Ik heb ze zelf nooit durven houden omdat je van iedereen hoort dat ze zo schuw zijn in een kleine bak, ze zijn me net iets te duur om de gok te wagen.....

Bengaals vuurtje is ook een leuke vis, in jouw bak zou je daar net een paartje van kunnen houden, maar ook deze vis is wat moeilijk met voeren net als de Hara jerdoni, dus let wel op dat je het juiste voer kan aanbieden, dus diepvries of levend en liever geen rode muggenlarven. Dus niet combineren met de jerdoni :)

Edit: ik zie dat een harem ook zou kunnen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Matthijsvh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2017 09:42

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Matthijsvh »

Ik had vroeger een leuk adresje waar ze leuk geprijsd waren de Galaxy's en later ook een keer nog een aantal via Marktplaats voor een leuke prijs kunnen kopen. De prijs verschilt heel erg bij de Galaxy's.

Gelukkig zijn er voldoende leuke nano vissen voor mijn bakje :-)

mvg,

Matthijs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door amber98 »

Hou er wel rekening mee dat er bij het Bengaals vuurtje heel moeilijk aan vrouwen te komen is. Vissen die verkocht worden als vrouw blijken laten vaak mannen te zijn ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Matthijsvh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2017 09:42

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Matthijsvh »

Zoiets heb ik ook gelezen inderdaad, mannen die heel gestresst zijn waardoor ze lichter van kleur worden en zelfs lichter dan het vrouwtje.

Kijken welke winkel de hara jerdoni heeft, volgens mij kom je die niet veel tegen.

mvg,

Matthijs

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Erik1974 »

Vorig jaar heb ik ze gezien bij Utaka maar momenteel hebben ze die niet. Je kan ze mailen of ze binnenkort weer voorraad verwachten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Matthijsvh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2017 09:42

Re: Visbestand - Nano aquarium

Bericht door Matthijsvh »

Utaka zit in Amersfoort??

Eerst kijken of een winkel in de regio Den Haag ze heeft, Amersfoort is toch even een stukje rijden :)

mvg,

Matthijs

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”