Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door kwnl »

Beste,

Ik wil graag het volgende voorleggen.

Het aquarium wordt een Juwel Rio 180 (101cm, 41cm, 50cm) met een inhoud van ongeveer 180 liter. De bodem gaat waarschijnlijk uit dun donker grind bestaan.

Ik heb een voorliefde voor Black Molly's en Platy's. Dus die wil ik eigenlijk zo en zo. Door geen drijfplanten te gebruiken hoop ik dat de jongen die ze krijgen het lastig krijgen en vooral als hapje worden gebruikt door andere vissen.

Boden\midden laag:
4 x Black Molly
6x Roodvin Zalm
10x Neon Tetra
6x Zebrabarbeel
4x Platy (zijn minder gebonden aan laag)

Nu kom ik al op 30 vissen, waarvan de Molly's en Platy's wat groter zijn (en uit ervaring wat minder gebonden aan zwemlaag). De rest is redelijk klein, maar wel drukke zwemmers. Zou dit teveel zijn voor een meter bak?

Voor de bodem vind ik het erg lastig. In eerste instantie wou ik heel graag een kersenbuik cichlide, maar die gaat al die drukke medebewoners niet tof vinden denk ik. Verder ken ik niet zoveel bodem bewoners. Ik denk zelf aan garnalen al vind ik die niet zo interessant als vissen. Ze helpen wel weer aardig mee met opruimen.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en of er nog tips zijn?
Juwel Rio180 aquarium.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door amber98 »

Je kan het beste buiten de blackmollies en platys nog 1 grote school van dezelfde vissen houden. In een meterbak gaat het anders al snel druk ogen. Hou er wel rekening mee dat blackmollies wat zout in het aqiarium prettig vinden en veel andere vissen niet. Met platys heb je daar geen last van.

Aangezien je blijkbaar niet veel jongen wil, is de gymnocorymbus ternetzi (rouwtetra) een echte aanrader. Een groep van deze zal over het algemeen alle babies opeten.

Heb je de bodembedekking al gekocht? Anders zou ik je willen aanraden bijv filterzand te kopen (0.4mm-0.8mm) dan heb je veel meer keuze qua bodemvissen. Denk aan bijv corydoras of pangio kuhlii. Kersenbuik cichliden zou ik je niet aanraden. Deze kweken snel, makkelijk en veel. Bovendien worden ze tijdens de kweek erg agressief en je komt de jongen haast niet kwijt door het grote aanbod ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door kwnl »

Heel erg bedankt voor je input. Ik ga nog eens nadenken wat ik naast de Molly en Platy wil doen. Ik weet dat de Molly wat brak water fijn vind. Aan de andere kant doen ze het zonder ook goed is de ervaring bij andere... Misschien maar aankijken hoe het gaat lopen.

Ik las eerst slechte verhalen over zand (dicht slippen en zo). Maar ik begrijp dat filterzand of kwartsgrind (0.4 - 0.8mm) ook prima kan. Bij de Hornbach verkopen ze ook donder kwartgrind (https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumza ... tikel.html). Ik vind de corydoras wel een hele goeie. Zien er leuk uit in een schooltje en zijn overdag ook actief. Ga ik zeker wat mee doen :)

Hoe vaak ik trouwens al niet van gedachten ben veranderd de laatste weken :shock: :lol:
Juwel Rio180 aquarium.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door amber98 »

Filterzand van bijv Wehkamp is erg goedkoop en slibt niet dicht. Het gekleurde aquariumzand van bij Hornbach ook niet, deze heb ik zelf in mijn bakken omdat ik een donkere bodem wilde. Echter is dat best duur. Grind Is ongeschikt voor de meeste bodembewoners. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door kwnl »

Maar is donkere kwartsgrind hetzelfde als filterzand?
Juwel Rio180 aquarium.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door amber98 »

Kwartgrind is echt grind volgens mij. En dus geen zand. Veel bodemvissen nemen het zand in hun bek of spoelen hun kieuwen ermee. Dit tweede doen corydoras erg veel, opzoek naar voedsel.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door lex »

amber98 schreef: 21 apr 2017 14:38 Filterzand van bijv Wehkamp is erg goedkoop en slibt niet dicht...
Wehkamp..... :lol: Ik denk dat je wildkamp bedoelde :mrgreen: ;)

Ik ben trouwens heel tevreden over het filterzand.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door Erik1974 »

Enige is dat filterzand wel licht is. Als je een donkere bodem wil is het zwarte zand van de Hornbach ook erg goed.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door amber98 »

lex schreef: 21 apr 2017 23:59
amber98 schreef: 21 apr 2017 14:38 Filterzand van bijv Wehkamp is erg goedkoop en slibt niet dicht...
Wehkamp..... :lol: Ik denk dat je wildkamp bedoelde :mrgreen: ;)

Ik ben trouwens heel tevreden over het filterzand.
Inderdaad wildkamp :D volgende keer maar niet meerdere dingen tegelijk doen :oops:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door kwnl »

Haha, ik had al gezocht, maar kon idd niks vinden. Helaas zit Wildkamp overal behalve in regio Den Haag.

Overigens vanmiddag beige aquariumzand gekocht bij Hornbach (https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumza ... &WT.srch=1). Vond het een mooie tussen oplossing voor wit of zwart. Met zwart was ik toch bang dat het aquarium te donker zou worden op den duur.
Juwel Rio180 aquarium.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door Erik1974 »

Zo ziet het zand van de wildkamp er ook uit ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door kwnl »

4 x Black Molly
4x Platy
15x Neon Tetra
7x Corydoras (weet niet welke)

De Black Molly's staan min of meer vast, noem het jeugdsentiment of zoiets.

Maar toen ik dit lijstje in een Excelsheet aan het zetten was, viel mij op dat de levenbarende een aanzienlijk hoger GH willen hebben (minimaal 16, al lees ik soms weer 12). Dat is het dubbele van de andere soorten. Alleen sommige Corydoras kunnen soms maximaal 12...

Zoeken op vissen met een hoge GH wens is lastig, meeste sites laten filteren op PH. Maar wat ik nu vind, kan ik bijna geen andere vis vinden die ook een GH van 16 wil hebben.

Persoonlijk vermoed ik dat 90% van de levendbarende in aquariums het ook met een GH van 8 moeten doen, maar eerlijk is eerlijk, ik zou het graag netjes doen.

Ik vind het last, hoe belangrijk is de GH bijvoorbeeld?
Juwel Rio180 aquarium.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door Tim »

Bij black molleys is het volgens mij niet zeer belangrijk ze worden meestal gekweekt op kraanwater.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door Erik1974 »

Ik had platys die kweekten als konijnen en mijn water is niet hard. Gh 6 komt hier uit de kraan....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Re: Juwel Rio 180 gezelschapsaquarium

Bericht door kwnl »

Ah, bedankt. Dat stelt me gerust :)

Ik vind Endlers ook prachtig trouwens, alleen dat voortplanten... Bij een kweker worden hele mooie vormen aangeboden... http://www.endless-endlers.nl/
Juwel Rio180 aquarium.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”