aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door Ginny »

Hoihoi!

Ik ben net nieuw op dit forum en heb meteen een vraag! Ik heb een paar weken geleden mijn 54 liter aquarium opnieuw opgestart en wel als volgt:
voedingsbodem, daarover natuurlijk gekleurd grind, lichtere en donkerdere bruintinten, flink wat plantjes (de hele achterwand staat vol met planten die tot aan het wateroppervlak komen, aan de zijkanten nog enkele kleine plantjes) en een stuk nep hout. Ik had nog een kleine filter liggen die het nog prima doet ik ik erin heb gedaan. Bij het opstarten heb ik gebruik gemaakt van Aquasafe en SafeStart van Tetra, voor de plantjes gebruik ik PlantaMin van Tetra en elke dag voeg ik de voorgeschreven hoeveelheid vloeibare koolstofvoeding Easycarbo van Easy-Life toe. Op dit moment krijgt het aquarium door de dag heen alleen wat natuurlijk licht van de kamer binnen en tussen 7 en 9 gaat de aquariumlamp aan. het aquarium staat nu 2 weken. Ik test elke dag de waterwaarden en ververs om de dag ongeveer 20% water. Op dit moment heb ik 8 kardinaal tetra's erin die het heel goed doen. Ik voer ze op het moment nog minimaal. Het voer en de hoeveelheid licht wil ik natuurlijk langzaam gaan opbouwen. Over een paar dagen krijg ik van een vriend 10 Rasbora Kubotai. Wat een prachtige visjes!

Mijn vraag is nu;
1) ben ik goed bezig? :P
2) Vast een lastige vraag, maar hoeveel visjes kan ik in dit aquarium doen? Moet ik het bij deze 2 schooltjes laten of kunnen er nog wat visjes bij? Visjes die ik HEEL graag nog een in mijn aquarium wil zijn:
- schooltje Glasmeervallen
- schooltje Bijlzalmpjes
- een paar glasgarnaaltjes
- een algeneter
- een kempvis (in de dierenwinkel in de buurt hebben ze een mannetje die bij guppies zit en het in deze bak heel goed doet, hij is niet agressief)
- Ik heb vroeger Kuli's gehad, ook heel leuk!!

Ik kan me voorstellen dat dit allemaal een beetje veel wordt, dus ik zou graag de mening van ervaren aquarianen horen om uit te zoeken welke visjes ik hier nog eventueel bij kan doen. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door Ginny »

https://myalbum.com/album/bIxBXCl10V5U

Hopelijk kunnen jullie het zien maar zo ziet het aquarium er nu uit.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door Linda »

Ziet er al leuk uit!
Kleine tip, in een kleine bak zet je het best kleinere planten en kleine vissoorten. Zo lijkt je bak groter.

Ik zou toch denk ik nog twee weken extra wachten voor je er nog meer visjes in zet. Je hebt waarschijnlijk wel gelezen over de nitrietpiek.. Goed dat je iedere dag je waarden checkt al moet je hier ook niet teveel van uit gaan. Heb je de druppeltest of teststrips? Druppels zijn nauwkeuriger dan strips maar er kan toch altijd een afwijking in de resultaten zitten.

Over je visbestand, wat vaak gedaan wordt, maar dit is voor iedereen verschillend, is één scholenvis, een koppel of harem en bodemvissen. Je vult zo alle lagen en houdt een rustige uitstraling. Nu houd ik me er ook niet helemaal aan, zo heb ik twee koppels en sinds gisteren twee bodemvissen :lol:

De glasmeervallen worden iig te groot voor jouw bak dus die gaan niet..
Glasgarnalen zouden kunnen.. Al worden die vaak verkocht als levend voer.. Ze zijn niet erg sterk. Misschien zou je in plaats daarvan vuurgarnalen kunnen nemen. Sterk en ze kweken als konijnen ;)

Met algeneter bedoel je een meerval...?

Kuhlii's zou ik zeker doen! Ik heb er tien, ze zijn zo leuk!

Bijlzalmpjes kunnen denk ik wel.. Ik zou dan de gemarmerde nemen die blijven het kleinst. Let wel op dat ze erg ver kunnen springen!!

Hmm... En nog een betta erbij.. Het kan wel maar dan zou moet je gaan kiezen tussen vissen.. Je kunt ze niet allemaal houden dan wordt het te vol.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door Ginny »

Dankjewel voor de tips! Ik heb de Tetra 6 in 1 teststrips. Tot nu toe zijn de waterwaardes volgens de strips goed, maar ik heb inderdaad gehoord dat ze niet altijd even nauwkeurig zijn, dus ik dacht dat regelmatige waterverversing nooit kwaad kan! Daarmee haal ik heb bacterie evenwicht wat tot nu toe opgebouwd is niet door elkaar toch?

Glasmeervallen vallen dan al af inderdaad, jammer, ze zijn zo apart! Maar wie weet voor een toekomstige grotere bak :D

Ik heb vroeger in mijn bak heel lang glasgarnaaltjes gehad, dat waren echt mijn favorietjes in de bak, vandaar dat ik daar meteen op terug viel. Vuurgarnalen zijn inderdaad ook heel mooi!

Met een algeneter bedoel ik inderdaad een meerval, maar die worden wel heel groot volgens mij of niet? Dus ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Het is misschien het beste als ik OF garnalen, OF kuhlii's, OF een ander bodemvisje neem of niet? Anders wordt het misschien al snel wat veel... Moeten Kuhli's in groepjes gehouden worden?

Bijlzalmpjes vind ik echt geweldig! ik heb een deksel op de bak dus dat springen maakt als het goed is niets uit.

Zou dit iets zijn of is dat te veel:
- 10 x Kubotai
- 8 x Kardinaal tetra
- 5 x bijlzalm
- 1x betta
- een paar kuhlii's/ garnaaltjes voor de bodem (hoeveel?)

Ik ben inderdaad van plan om het rustig aan te doen met het toevoegen van de vissen, alleen de kubotai komen zaterdag al. Is dit heel erg als ik genoeg waterverversingen doe en de waardes goed in de gaten houd?? Daarna wilde ik een paar weken wachten voor ik de volgende erin zet. Ik had op de tetra website gelezen dat je bij het toevoegen van SafeStart al vrij snel meerder visjes kunt toevoegen zolang je maar genoeg water ververst en de waardes in de gaten houdt. Maar ik zit inderdaad natuurlijk absoluut niet op een nitrietpiek te wachten!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door tobyderks »

Uhm tja ginny...
Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar 2 scholen (kardinalen en kubotai) zijn echt te veel. Het is dus jammer dat de kubotai zaterdag al komen.
Ik heb zelf ook een 54 liter bak. Kardialen worden groter dan het lijkt. Zoals je ze in de winkel ziet, is ongeveer de helft van wat ze worden. Ze kunnen gehouden worden in 60 cm. Hier zijn de meningen over verdeelt. Wat ikzelf nu doe: ik heb er nog 6 over. Ze mogen bij mij oud worden, maar ik vul ze niet meer aan (ze zijn ongeveer 2.5 jaar). Wanneer ze allemaal de pijp uit zijn wil ik een kleinere soort gaan houden zoals een boraras.
Ik weet niet of betta's en bijlzalmen bij elkaar kunnen. Betta's kunnen zoals je zei rustig zijn, maar wanneer ze een nestje maken toch nog agresief worden.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door Linda »

Dat komt omdat Tetra graag wil verkopen ;)

Nah, met regelmatige verversingen moet het wel loslopen. Houd je vissen wel goed in de gaten. Wanneer je merkt dat je visjes bovenin lucht happen meteen 50% verversen.
Als je nu om de dag 20% ververst zou je dat na verloop van tijd kunnen terugbrengen naar 1x per week 20-30%
Voor je bacteriën is het filter het belangrijkst. Maak deze in ieder geval nog even niet schoon. Dit hoeft maar 1x per maand en spoel het dan een beetje uit, niet te grondig. Mag in het afgehevelde aquariumwater maar dit kan ook onder de kraan. Het is namelijk de bacteriecultuur die moet groeien gedurende de indraaiperiode zodat zij de nitriet kunnen omzetten in nitraat wat planten weer gebruiken om te groeien.

Hmmmmmmm...Denk je niet dat je bak met drie scholenvissen een beetje druk wordt?
Wat misschien een beter bestand zou zijn geweest:
10x kubotai
6-7 bijlzalmen (zitten heel graag in grotere groepen, zijn snel gestresst!)
1x betta
4-5 kuhlii's (zijn inderdaad groepsvisjes)
??? garnalen (die kun je er altijd bij doen, een erg goed schoonmaakteam die vrijwel niet vervuild en weinig ruimte inneemt. En ze zijn gewoon leuk!)

De kardinalen zijn eigenlijk ook net te groot voor jouw bak..Ze zwemmen graag in grote scholen en dat kan niet in jouw bakkie..
Edit: Ik zie dat Toby mijn mening deelt over de kardinalen.

De betta met de bijlzalmen gaat wel goed denk ik hoor. Als je de betta alleen houdt zonder dames is de kans dat hij een schuimnest gaat maken erg klein.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door Ginny »

Bedankt voor de hulp!

Ik heb me niet gerealiseerd dat de bak te klein is voor de tetra's, ik denk dat ik daar dan een nieuw thuis voor ga zoeken want het is natuurlijk niet mijn bedoeling om gestreste visjes te houden. Dan ga ik daarna denk ik langsaam naar het bestand wat Linda voorstelt werken!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6239
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door amber98 »

Betta en bijlzalmen gaat niet(!) goed. Bijlzalmen zijn druk en willen graag een groep van minimaal 6. De Betta houd van rust en zal na een tijdje bezwijken door stress van de medebewoners in dezelfde laag. Met het overige ben ik eens wat er gezegd is. Alleen uitkijken als je garnalen wil, veel bettas eten garnalen. In ieder geval wel goed dat je de kardinalen weg gaat doen ;)

Bijlzalmen springen trouwens ook soms uit je bak met schoonmaken. Altijd opletten dus. Ik zou aanraden:

10x kubotoi
7x bijlzalmen
4/5x kuhlii
Garnalen

OF

15 kubotoi
1x betta man
4/5x kuhlii
Evt garnalen. Japonica garnalen worden minder snel opgegeten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door Ginny »

Oke, dan doe ik de Bijlzampjes en de Betta niet samen, ik wil geen risico's lopen.. In de dierenwinkel hadden ze een paar flinke Japonica garnalen, dat zal dan wel goed gaan met een Betta toch? Want die zou ik er allebei toch wel heel graag in willen! Heel erg bedankt voor de hulp allemaal!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6239
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door amber98 »

Japonica garnalen zijn een stuk groter en kunnen dus bij een betta. Alleen kunnen deze niet kweken in het aquarium, wat bijv vuurgarnalen wel kunnen (japonica's kunnen alleen voortplanten in brakwater) Dus dan moet je een groot genoeg groepje plaatsen en steeds zelf bijvullen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door Ginny »

Oke :) Dan ben ik eruit! Bedankt en ik zal over een paar weken wat foto's plaatsen van hoe het geworden is!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: aquarium opgestart; hoeveel en welke visjes erin?

Bericht door Ginny »

De Kubotai zijn aangekomen en doen het allemaal super goed, ze hebben hun kleur al weer mooi terug na de reis en eten goed! De tetra's hebben een nieuw huisje en doen het ook goed :) Helemaal happy dus!

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”