Visbestand Primo110

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
vekl
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:06

Visbestand Primo110

Bericht door vekl »

Hallo,

Als het goed is komt begin volgende maand mijn Juwel Primo 110 aquarium binnen.
Nu weet ik dat ik eerst alles zal moeten inrichten en dan laten indraaien maar ben al aan het kijken naar wat voor vissen ik er uiteindelijk in zou willen.
De afmetingen van het aquarium zijn:
45×81×36 centimeter

Nu zat k te denken aan:
Guppen( deze vissen heb ik al in een kleiner aquarium en vind ik leuk en vrolijk gekleurd)
Platies
Corydoras( stuk of 10)
Dwerggoeramis, koppel of harem
Schooltje tetras of danios
Ancistrus
Dwergcichliden

Mijn vriend wil ook graag 1 of 2 dwergkogeltjes in de bak.
Nu hoorde ik van een collega dat hij dat heeft in zijn 60cm gezelschapsbak en dat het prima gaat.
Maar op internet lees ik veel over dat kogeltjes nogal agressief kunnen zijn?

Heeft verder iemand nog toevoegingen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand Primo110

Bericht door amber98 »

Corydoras samen met dwergcichliden is een risicovolle combinatie. Het kán goed gaat, maar in de meeste gevallen levert het veel problemen op met territorium gedrag ed aangezien corydoras dit niet kennen en dus ook niet waarderen. Beter dus 1 van de 2 kiezen. Dwergcichliden zijn vrij gevoelig voor waterwaardes, voor de meeste soorten moet je deze aanpassen dus het ligt eraan of je dit wel of niet wilt ;) Verder zou ik geen dwerggouramis met platys en guppen combineren, deze zijn erg druk voor de rustige gouramis en alle 3 zwemmen vrij hoog in de bak.

guppen, platy's, schooltje corydoras, ancistrus met tetra's óf danio's samen moet geen problemen opleveren. ;)

Kogelvissen bijten graag in lange staarten heb ik gelezen, zoals die van guppen dus dat zou misschien fout kunnen gaan. Verder kan bijv Linda je hier meer over vertellen, die heeft er één en heeft er meer verstand van.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand Primo110

Bericht door Erik1974 »

Ik zou wel even goed opletten met guppen en platy's, ze planten zich nog sneller voort dan konijnen en voor je het weet barst je bak uit zijn voegen :)

Het lijkt me ook erg druk wat je allemaal bij elkaar wil zetten maar dat is persoonlijke smaak, dus als je een drukke bak leuk vindt laat je dan vooral niet tegenhouden door mij. Bedenk wel dat 110 liter een bepaalde capaciteit heeft en dat je daar niet overheen moet gaan. Ik gebruik de site aqadvisor.com daarvoor als richtlijn, als je daar je bestand invult kan je al een goede indicatie krijgen van wat je bak aankan. Ga echter niet op 100% mikken, met 100% bezetting zit je bak dus al mutjevol en kan er geen babygup of platy meer bij.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand Primo110

Bericht door tobyderks »

Wat amber al zei, houden goerami's van rust. Maar behalve dat, wanneer de man een nestje gaat maken is hij erg defensief. Guppen trekken niks van zijn territorium aan dus zullen zij gewoon doodleuk het nest in zwemmen. De man jaagt ze weg en voor je het weet heb je 1 grote stress boel in je bak. En dat wil je niet.
Ik zou zelf niet gauw voor guppen kiezen, maar het is jouw bak. Beter dus een schooltje tetra's of danio's i.p.v. guppen

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand Primo110

Bericht door amber98 »

Je zou eventueel als scholenvis een 6 tal gymnocorymbus ternetzi kunnen nemen, dan zul je geen last hebben van babyvissen. Die eten alles op

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand Primo110

Bericht door Linda »

Aangezien je al veel tips en adviezen hebt gehad over de andere vissen zal ik met tot de kogeltjes beperken ;)
twee kogelvisjes in 110 liter kán maar daar moet je dan wel je overige visbestand op aanpassen.
Als je voor een dwergkogel gaat die in zoetwater moet kunnen dan moet je gaan voor de carinotetraodon travancoricus. Deze kogels worden zo'n 2,5 cm en zijn de meest vredelievende kogels. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet agressief kunnen zijn.
Ik heb er één op dit moment in mijn nano zitten (tijdelijk) zodra ze wat groter wordt gaat zet terug naar de meter (160L). Hier zit zij dan in als enige kogel.
Een richtlijn voor kogels is: 40 liter voor de eerste en voor iedere volgende 20 liter erbij.
Kogeltjes zijn solidaire en erg territoriale vissen die het niet erg vinden om alleen te leven. Als je er meer hebt in een voldoende ruime bak zullen ze elkaar tolereren. Ook hebben kogels echte karaktertjes en zijn erg slim dus zal iedere kogel weer anders reageren. Dames schijnen wat milder te zijn dan mannen.
Mits je voldoende ruimte hebt moet het prima kunnen. Verdiep je er wel in en zoek veel info over ze op om te voorkomen dat er zich problemen voordoen.
Visjes die worden aanbevolen om erbij te doen zijn bv otocinclussen, kuhlii's, tetra- rasborasoorten.
In mijn meter zwemmen ook een koppel cichilden en een koppel diamantgoerami's. Omdat ze in mijn meter voldoende ruimte heeft zijn er nog geen conflicten geweest. Ze vindt de andere vissen wel reuze interessant. Maar dat wil niet zeggen dat het bij jou ook goed zal gaan.
Zorg ervoor dat de inrichting voldoet aan de eisen van een kogel. Kogels vervelen zich erg snel en een goed ingericht aquarium met veel onderbroken zichtlijnen en holen is een pré. Uit verveling kunnen ze namelijk gaan vinnenbijten.
Ze eten diepvries en/of levend voer, geen vlokken of korrels.
Mocht je ze nou erg leuk vinden maar het past niet bij wat je verder wilt kun je altijd een speciaalbak voor een kogel inrichten ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
vekl
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:06

Re: Visbestand Primo110

Bericht door vekl »

Iedereen bedankt voor de reacties!
Het plan nu is
Of een primo 110 met daarin:
Guppen
Corydoras
Schooltje tetras
Ancistrus

Of alsnog een grote bak kopen, van minstens een meter +-250 L
En daar wat grotere vissen in.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand Primo110

Bericht door Erik1974 »

Lijkt me een stuk beter zo. Maar een grotere bak is altijd leuk hoor ;) en 250 liter is zelfs een 1,20 m bak :)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”