wat in 80cm aquascape

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Reinier
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2015 13:16

wat in 80cm aquascape

Bericht door Reinier »

Hoi

Ik ben van plan om in een 80cm aquarium van 110 liter een aquascape met veel planten en pebbles stenen te maken. Er komt sowieso een Betta Splendens in die nu in een 25 liter bakje woont en lekker meer ruimte krijgt. Iemand leuke ideeën voor een schooltje en of over de inrichting?

Wat details;

Maten: 80x40x40
Inhoud; 110 liter
Bodem: zwart grind

Groetjes

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door amber98 »

Ik heb hier de paracheirodon simulans in 80cm zitten met bettas. Ze zijn vrij klein, dus zorgt dat je scape wat groter lijkt maar niet klein genoeg om opgegeten te worden. Ze vertonen veel interessanter gedrag dan de p. innesi (neon tetras) die maar wat rond hangen.

Verder is de hyphessobrycon amandae ook een leuke optie.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door Linda »

De danio Margaritatus is misschien ook leuk http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ora-galaxy
otocinclussen kunnen er ook in.
Corydorassen

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door amber98 »

Corydoras kunnen niet op grind ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door Linda »

Oh, ik had niet begrepen dat hij grind ging nemen. Ik dacht zand met stenen en pebbles :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Reinier
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2015 13:16

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door Reinier »

Bedankt voor de reacties.
Paracheirodon simulans is een leuke optie , past qua kleur wel bij mijn Betta. Vind zelf de Kardinaaltetra wel iets mooier maar die is wel wat standaard vind ik. Danio Marginatus, ook leuk , wel wat prijzig. Inderdaad geen Corydoras! ;) heb al corydoras in mijn andere bakken, dus wil nu wat anders. Vind zelf de bak kan van Takashi Amano heel mooi. Wat zijn typische vissen die hij gebruikt voor zijn aquascapes?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door Tim »

in een echte scape zitten vaak niet veel vissen vaak een hele grootte groep garnalen een een grote school kleine kleurijke vissen. grotere vissen en blikvangers willen ze vaak niet in een scape omdat dat de aandacht weg neemt van de scape.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Reinier
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2015 13:16

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door Reinier »

Tja een Betta Splendens is ook niet een echte aquascape vis. Maar wil hem wel graag houden.

Over het schooltje twijfel ik....met welke soort hebben jullie goede ervaringen?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door stylz »

kardinale,neon's,kegelvlekken bv maar rasora's kan ook heel goed, een betta, ja het is jou bak, maar is idd geen scape visje voor zo ver die al bestaan.

Corry's kunnen prima op afgerond grind alleen niet op scherp grind, maar die discussie hebben we al eens eerder gehad hier :?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Reinier
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2015 13:16

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door Reinier »

Corydoras hoeven voor mij ook niet hoor. Vind zelf roodvinzalmen en Belgische vlagzalmen wel leuk om te zien. Zal daar eens wat meer over op zoeken.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door stylz »

Reinier schreef:Corydoras hoeven voor mij ook niet hoor. Vind zelf roodvinzalmen en Belgische vlagzalmen wel leuk om te zien. Zal daar eens wat meer over op zoeken.
dat had ik gezien, het ging mij meer om de stelligheid waarmee gezegd wordt dat corry's niet op grind kunnen.
amber98 schreef:Corydoras kunnen niet op grind ;)

Veel mensen lezen dit soort opmerkingen, ik had even de behoefte dit wat te nuanceren :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Reinier
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2015 13:16

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door Reinier »

Ik twijfel heel erg over het visje in de Middenlaag? Zouden er geen twee kleine schooltjes in kunnen. Een die meer bodemgericht is en een die meer boven zit. Deze soorten vind ik erg leuk in ieder geval;
Puntius Titteya
Puntius Pentazona /Hexona
Kardinaaltetra
Eilandbarbeel
Sundadanio Axelrodi

iemand die een goede combinatie weet die ook goed met een Betta Splendens kan?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door stylz »

Ik ben persoonlijk geen Betta fan, maar er zijn er vast die daar iets op kunnen bedenken, in een 80 cm zou ik geen 2 schooltjes doen.

Bij gebrek aan rovers scholen de vissen ook niet erg, 2 door elkaar staande schooltjes oogt dan gewoon minder als een grotere groep van een soort.
de visjes die je hebt uitgezocht kunnen allemaal prima in jou bak, alleen zou ik het dus bij een soort houden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Reinier
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2015 13:16

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door Reinier »

Dat van de Betta is natuurlijk smaak. Ik wil hem graag een groter thuis geven , dus vandaar dat hij meegaat. Ben normaal gesproken ook geen fan van 2 schooltjes maar heb niet veel keus met een grind bodem en als de schooltjes niet elkaar in de weg zwemmen vind ik het niet heel erg. Maar het is nog niet zeker dat ik twee schooltjes neem wellicht als ik een goede scholenvis gevonden heb dat het 1 school word ipv 2. Heeft niemand opties voor mooie kleurrijke middenlaagvissen?

Dank alvast

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: wat in 80cm aquascape

Bericht door stylz »

Ik vind het ook een goede zaak hoor dat je de Betta meer ruimte wil geven :)
ja is een kwestie van smaak met Betta's ieder zijn ding denk ik dan maar :)

Met de grind bodem als je afgerond grind hebt kan elke bodem bewoner daar op, het probleem zit in scherp grind.
Vissen met baard draden kunnen daar absoluut niet op, de baard draden slijten en in feite maak je de vis invalide, winkels zouden geen scherp grind moeten mogen verkopen.
maar ja er is vraag naar dus verkopen ze het.

Maar wat ik begrijp is het een aquarium wat je wil starten een 80 cm is niet overdreven groot, een ander soort bodem bedekking kan dan toch altijd ?
Zand is er in alle kleuren bv filterzand of zwartzand van hornbach, gaat je echt de kop niet kosten, je kan het net zo duur maken als je wil
in mijn Tanganyika periode gebruikte ik dit zand https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40 ... AnBH8P8HAQ
meer dan genoeg in een zak voor jou aqaurium :)
Kan je wel bodem bewoners nemen, maakt je bak ook wat rustiger dan 2 scholen.

Mijn volgende scape wordt een eilandscape met dit zand http://www.azaqua.nl/cosmetic-sand/596- ... inhoud-8kg

wil je toch grind dan is dit een goede optie die corry vriendelijk is.
http://www.hornbach.nl/shop/DENNERLE-Kr ... tikel.html
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”