Superfish home 25 met Dwergkogelvis?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Debwout1
0-200
0-200
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 okt 2015 21:04
Locatie: Vlijmen

Superfish home 25 met Dwergkogelvis?

Bericht door Debwout1 »

Hoiii!

ik zit met een vraag en twijfel of het kan... Mijn kleine aquarium superfish home 25 heb ik gisteren helemaal leeg gehaald, vissen overgezet naar mijn Juwel rekord (grotere bak) en wil heel graag een Dwergkogelvis. Hij kan helaas niet in mijn grotere bak omdat dit een gezelschapaquarium is. Nu komt mijn vraag; zou dit leuke visje in de superfish home 25 passen? :vis:

Groetjes Debora
Onze aquarium 110 liter

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Superfish home 25 met Dwergkogelvis?

Bericht door Linda »

Hallo Deborah. Een dwergkogelvisje (Carinotetraodon travancoricus) moet eigenlijk in een bak van minstens 40 liter. Elke kogelvis die daarbij komt 20 liter extra..
Het zijn slordige werd dus ze hebben een goede filter nodig. Tenzij je er bodem opruimers bij hebt zoals kuhlii's.
Hoe groot is jouw gezelschapsbak? Een wat zwemt er allemaal in? Ik heb in mijn bak van een meter ook een kogeltje zwemmen en dat is ook een gezelschapsbak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Debwout1
0-200
0-200
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 okt 2015 21:04
Locatie: Vlijmen

Re: Superfish home 25 met Dwergkogelvis?

Bericht door Debwout1 »

In mijn gezelschapbak zwemmen:

6 neon tera's
5 blauw oogjes
2 guppen
Vuurgarnaaltjes
4 japonica's xxl
2 japonica's middel formaat
2 sewelia's
1 grote algeneter weet de naam zo niet.

Heb genoeg opruimers haha. Alleen deze Dwergkogelvis is een vinnebijter toch? Ben bang dat de 2 guppen eraan gaan.
Zou hij hierin wel passen?

Groetjes Debora
Onze aquarium 110 liter

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Superfish home 25 met Dwergkogelvis?

Bericht door Linda »

Je hebt er niet bijgezet hoe groot je bak is dus ik weet het niet :P

Maar met je guppen zou het inderdaad verkeerd kunnen gaan....
Plus dat je kans hebt dat hij je garnaaltjes opeet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Debwout1
0-200
0-200
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 okt 2015 21:04
Locatie: Vlijmen

Re: Superfish home 25 met Dwergkogelvis?

Bericht door Debwout1 »

Ik zie het ja :D de bak is 110 liter.

Zou ik het niet kunnen proberen om er 1 in mijn kleine bak te doen? Bij een aquarium zaak zitten ze met meerdere ( denk 9) in een nog veel kleinere ruimte en ze doen het na mij idee goed daar. Of raad je dit echt af?

Groetjes Debora
Onze aquarium 110 liter

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Superfish home 25 met Dwergkogelvis?

Bericht door Linda »

Debwout1 schreef:Ik zie het ja :D de bak is 110 liter.

Zou ik het niet kunnen proberen om er 1 in mijn kleine bak te doen? Bij een aquarium zaak zitten ze met meerdere ( denk 9) in een nog veel kleinere ruimte en ze doen het na mij idee goed daar. Of raad je dit echt af?

Groetjes Debora
Ik zou het niet doen....
Punt is, dat het visje groter wordt. En ook al wordt hij niet gigantisch (2,5 cm ofzo) ze hebben wel ruimte nodig.
Kleine bakjes zijn lastig stabiel te houden qua waterwaarden en kogeltjes zijn slordige visjes. (al moet ik zeggen dat de mijne best netjes eet :lol: ) Ze zijn ook gevoelig voor nitriet en ammoniak.
De visjes in de winkel zijn baby's die nog niet agressief en territoriaal zijn. Daarom kunnen ze bij elkaar..
Ik heb er zelf ook maar ééntje in mijn 160 liter bak. Ik wil gewoon geen conflicten tussen kogels wanneer ze volwassen zijn.

Ik snap je wel hoor! Ze zijn zó leuk!
Ik heb ook heel lang gewacht en getwijfeld voor ik er één kocht.

Misschien heb je hier wat aan?
http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... r+starters

Edit: Al lees ik hier weer wat anders....
C. travancoricus (dwergkogelvissen) kunnen in een zwaar gedecoreerd aquarium goed samenleven en zelfs paren. Voorwaarden zijn een aquarium van minimaal 40 liter, minimaal 20 liter per vis, meer schuilplekken dan kogelvissen, gebroken zichtlijnen en 2/3 vrouwtjes bij één man. Ook kan de dwergkogelvis met enkele bijvissen samengehouden worden.
Wat ik hieruit opmaak is dat het alleen 40 liter moet zijn bij meerdere kogels....Dus dan zou 20 liter voor eentje misschien wel kunnen? Je leest zoveel verschillende dingen op internet en ook veel sites die elkaar kopiëren...Ik heb wel redelijk vertrouwen in deze site omdat zij zelf ervaringen hebben met de visjes.

Hoe dan ook, lees de pagina's even door misschien lees je dingen die je nog niet wist. :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Superfish home 25 met Dwergkogelvis?

Bericht door Linda »

Wil ik toch even melden, ondanks dat het een wat ouder topic is, dat ik mijn kogel uit de gezelschapsbak heb gehaald en ze nu in een bak zit van 20 liter. Ze hapte naar de vinnen van de goeramis die daarvan schuw werden en dat moeten we niet hebben natuurlijk.
Ik overweeg wel een 40 liter neer te zetten voor haar omdat ze erg actief zoekt naar voedsel.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”