Welke kleurrijke vis bij 2 goudvissen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EsRe
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2016 12:51

Welke kleurrijke vis bij 2 goudvissen?

Bericht door EsRe »

Beste forumleden,
Sinds dit weekend hebben wij een aquarium van 60x30x30 (54 liter) incl. filter en verlichting in de kap op kamertemperatuur.
Dit omdat wij een winterverblijf voor onze 2 goudvissen nodig hadden, omdat onze balkon"vijver" in de winter dichtvriest. De 2 goudvissen zitten er al in en lijken het erg naar hun zin te hebben (zwemmen actief rond).
Nu willen we er graag een (paar) mooi kleurrijk visje(s) bij in, maar weten niet zo goed wat er bij de goudvissen in kan en hoeveel. Heeft iemand tips?

Daarnaast willen we het aquarium nog wat verder inrichten omdat het nog wat kaal is (zie foto). Ook hier zouden tips en/of voorbeeldfoto's welkom zijn!

Alvast bedankt!

Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Welke kleurrijke vis bij 2 goudvissen?

Bericht door tobyderks »

Ik zou eerst de planten uit het staalwol halen en deze in het grind planten. Staalwol hoort niet in het aquarium.
Kleurrijke vissen... de meeste kleurijke vissen zijn tropische vissen. Deze hebben warm water nodig, en goudvissen koud water. Tja er zijn genoeg kleurrijke vissen: guppen, neon tetra's, betta's maar ik zou niet weten of deze wel bij goudvissen kunnen en dit zijn ook weer tropische vissen. Ik zou er niks bij stoppen, 2 goudvissen voor 54 liter kan eigenlijk al niet maar ik snap het dat je een tijdelijke oplossing moet hebben.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke kleurrijke vis bij 2 goudvissen?

Bericht door amber98 »

Zo te zien heb je gewone goudvissen. Deze gewone goudvissen vragen 200L per vis. Je hebt 54L en hebt eigenlijk 400L nodig voor alleen de goudvissen. Ook mijn advies is dus om er niks meer bij te zetten ;) probeer de vissen, als het mogelijk is, zo koud mogelijk te houden. Onder de 10 graden zou perfect zijn, dan mag je ze ook niet voeren. Ze gaan dan in een soort winterslaap en zo beperk je de belasting. Verder is op z'n minst elke 2 dagen 50% verversen zeker geen overbodige luxe met deze overbevolking ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EsRe
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2016 12:51

Re: Welke kleurrijke vis bij 2 goudvissen?

Bericht door EsRe »

Dat met die plantjes was inderdaad een rookie mistake :shock: gelukkig waren we daar zelf ook al achter gekomen en dit hebben we vanmiddag opgelost! Inmiddels ziet het er al wat beter uit vinden wij zelf :)
Wel enorm bedankt voor de heads up tobyderks!

Amber98: ik schrik van die 200L per vis. We hebben vantevoren geïnformeerd en de "expert" gaf aan 3L per cm goudvis. Ze zijn ongeveer 8 à 9 cm, dus ondanks dat het een stuk kleiner is dan hun vijver (overigens ook echt geen 400L) dachten we dat dit voor de winter wel ok zou zijn... Die 10 graden gaat niet lukken, dus hoprn dat ze het tot de lente vol gaan houden!
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke kleurrijke vis bij 2 goudvissen?

Bericht door amber98 »

Voor een sluierstaart is 50L het minimum, voor de gewone goudvis 200L dus dat verschilt nogal. Helaas word er heel vaak door verkopers verkeerde info verspreid :( Misschien kun je beter deze in de lente aan iemand geven die een grote vijver heeft en in het balkonvijvertje sluiers houden (als hier wel de ruimte voor is) anders zijn er ook best veel tropische vissen die in de zomer buiten kunnen, denk aan bijv Chinese danios, maar ook bijv Guppen. ;) Die hebben niet zoveel plaats nodig.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”