Visbestand 130x60x60

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Visbestand 130x60x60

Bericht door Rody »

De kogel is door de kerk.....het zeewater gaat uit de bak en er komt zoetwater in.

Het gaat weer een gezelschapsbak worden zoals ik vroeger met de rio240 had.
Aangezien ik al een tijdje uit het zoetwater gebeuren ben weet ik totaal niet wat ik nu voor vissen in de bak moet doen.

1 soort staat wel vast....de Corydoras panda. Daar komt weer een grote groep van in de bak. Deze diertjes heb ik toch wel het meeste gemist van alles.
Daarnaast komt er denk ik weer een groep Acanthopsis choirorhynchus in de bak. Beide rustige soorten waar alles, buiten dwergcichliden denk ik, wel bij kan.
Garnalen komen er ook wel weer in.

Ik zoek dus nog een scholenvis. Het liefst 1 die echt goed als schooltje bij elkaar blijft. De roodkopzalm doet dit volgens mij wel, maar die valt niet de smaak bij mijn wederhelft :)
Een visje voor de bovenste laag. Ik had altijd de Epiplatys annulatus, maar ik ben bang dat die door zijn grootte telkens in de overloop verdwijnt.
De blikvanger.....tjah....daar heb ik totaal geen idee over.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door amber98 »

Er zijn helaas niet veel soorten die echt scholen zonder reden. Ik heb hier paracheirodon simulans, die scholen wel regelmatig, maar dat komt voornamelijk omdat de betta man nogal eens achter ze aan zit.

Misschien vindt je een koppel of harem gouramis leuk voor de bovenlaag? Dan heb je ook direct een blikvanger ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Rody »

Ja dat is wel een "probleem" in aquaria. Scholen is inderdaad een gedrag wat doorgaans enkel gebeurd bij gevaar. Dat hebben we niet in onze bakken.

Gourami's zullen niet mijn eerste keus zijn. Mooie dieren zijn het wat dat aangaat wel weer. Helemaa afgeschreven zijn ze zeker niet.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Linda »

Leuk! Nieuwe visjes uitzoeken!
Wat een omschakeling van zout na zoet.

De pristella maxillaris is een visje dat goed schoolt. Kijk maar eens op YouTube. Ze zijn ook mooi om te zien vind ik.
Bijlzalmpjes voor bovenin?

Gebruikersavatar

Rowan92
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mar 2015 13:46
Locatie: Alkmaar

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Rowan92 »

Als scholen vis de rasbora espei anders? Deze hebben een mooie velle oranje kleur. Of de rasbora galaxy? Blijven wel klein maar hebben een grote zwemruimte nodig. Anders zijn sumatranen ook leuk om te bekijken. Voor mij blijft de kryptopterus bicirrhis persoonlijk favoriet. Enige is dat er weinig kleur aanzit. Voor je blik vanger kan je natuurlijk alle kanten op er zijn genoeg soorten apistogramma, goerami of betta soorten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Rody »

Linda schreef:Leuk! Nieuwe visjes uitzoeken!
Wat een omschakeling van zout na zoet.

De pristella maxillaris is een visje dat goed schoolt. Kijk maar eens op YouTube. Ze zijn ook mooi om te zien vind ik.
Bijlzalmpjes voor bovenin?
Visjes uitzoeken is altijd heel erg leuk ja :)
De omschakeling is inderdaad een dingetje, maar ik zet de nano van 100 liter weer neer en dat wordt een speciaalbakje met enkel exclusieve LPS koralen. Dus helemaal zoutloos gaat het niet worden :D

Bijlzalmpjes vind ik persoonlijk helemaal niks. Geen idee waarom, maar dat heb ik al vanaf het begin dat ik ze zag.
De maxillaris is wel een beetje kleurloos of zie ik dat verkeerd?
Rowan92 schreef:Als scholen vis de rasbora espei anders? Deze hebben een mooie velle oranje kleur. Of de rasbora galaxy? Blijven wel klein maar hebben een grote zwemruimte nodig. Anders zijn sumatranen ook leuk om te bekijken. Voor mij blijft de kryptopterus bicirrhis persoonlijk favoriet. Enige is dat er weinig kleur aanzit. Voor je blik vanger kan je natuurlijk alle kanten op er zijn genoeg soorten apistogramma, goerami of betta soorten.
De espei heb ik vroeger gehad en dat is inderdaad wel een kandidaat. Het blijven toch wel mooi gekleurde dieren. Gek genoeg kijkt mijn vrouw enke nog naar tetra's :)
De galaxy vind ik erg mooi, maar de vrouw niet. Ik vind de briggitea persoonlijk steeds de mooiste scholenvis die er is, maar erg klein helaas.
Sumatranen vind ik wel vervelend. Die zijn niet altijd even "aardig"
De blikvanger zoeken in apisto's gaat lastig worden met een grote groep panda's ben ik bang. Dat gaat een beetje ruzie worden vermoed ik.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Linda »

Ze hebben niet heel veel kleur inderdaad, maar ze hebben erg leuk gedag. Vind je de zwarte fantoomzalm niks?
Espei's zijn wel erg sterke vissen hoor! Gaan lang mee. Ik heb nu zelf de heteromorpha's, hun grote neefjes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Rody »

Linda schreef:Ze hebben niet heel veel kleur inderdaad, maar ze hebben erg leuk gedag. Vind je de zwarte fantoomzalm niks?
Espei's zijn wel erg sterke vissen hoor! Gaan lang mee. Ik heb nu zelf de heteromorpha's, hun grote neefjes.
De fantoomzalm is ook niet helemaal mijn vis zo te zien. Het komt ook wel een beetje door wat ik de laatste jaren gewend was ben ik bang. Dat is ook even iets wat ik los moet laten want zoet met zout vergelijken komt neer op appels en peren.
Onderstaander foto is 1 van mijn vissen en daar vergelijk ik alles nu mee en dat moet ik natuurlijk niet doen.
De espei is wel een kandidaat. Die heb ik ook altijd gehad in de bak. Inderdaad hele sterke vissen die jaren mee gaan.
De Tateurndina ocellicauda is trouwens ook weer een soort die erin gaat komen. Die heb ik altijd schitterend gevonden. Heel erg mooi gedrag en mooie kleuren.

Afbeelding
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Linda »

Ik vermoedde al dat de kleurige zeewater visjes er mee te maken hadden haha.
Kilivissen komen qua kleur wel dichtbij zeevissen, maar die zijn vrij lastig te houden vaak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Rody »

Haha. Ja erg he. Niet helemaal eerlijk tegenover de visjes :P
Killivissen zijn vaak wat lastig inderdaad.
De Tateurndina heb ik destijds in een harem gehad en diverse malen legsels van ze gehad. Schitterend gedrag.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door amber98 »

Wat vind je van bv de keizertetra?
Qua schoolgedrag weet ik niet zeker of ze bij je eisen passen. Ze kunnen heel mooi kleuren, vandaar dat ik aan ze dacht. ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Linda »

Pauwooggrondels zijn mooi inderdaad! Ik heb ze zelf ook gehad.
Qua kleurige zoetwatervis gaar er eigenlijk bijna niets boven de kardinaaltetra.. Maar die zijn vrij zwak..
Wat vind je van de regenboogvis? (Praecox)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Rody »

Ah duidelijk. De tetra is wel wat zwak dus. Er werd thuis wel gekeken naar de tetra merkte ik. Die vind ze wel mooi, maar als ze om de haverklap omvallen schiet het niet op.
De Praecox is wel een mooie hoor. Die heeft wel wat.
Nannostomus soorten vind ik ook mooi, maar de kleurrijke exemplaren zijn wel wat lastig met waarden vermoed ik.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door amber98 »

In het afgelopen jaar heb ik ongeveer 40 kardinalen gekocht, (als het er al niet meer waren) inmiddels nog 12 over... Zou ze je dus niet aanraden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Visbestand 130x60x60

Bericht door Rody »

Zo, dat is niet best. Daar ga ik inderdaad niet aan beginnen dan. En de "gewone" tetra's dan? Zijn die wel sterker of dezelfde ellende?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”