Visbestand 60L (edit: 80L)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Hallo allemaal,

Ik ga aan mijn eerste aquarium (60L) beginnen (eindelijk haha!) en heb een aantal ideeën welke ik wil voorleggen aan jullie.

Als eerste ga ik voor twee CPO's. In de winkel is mij verteld dat blauwe niet echt voorkomen (?) of zij hebben ze in ieder geval niet. Klopt dit? Zou namelijk heel erg graag twee blauwe in de bak hebben, maar ja, als ze alleen blauw worden omdat ze kleurstof ingespoten krijgen o.i.d. dan hoef ik ze uiteraard niet. De twee kreeftjes wil ik supergraag dus zij gaan er zeker in komen. Uiteraard wel als laatste, als de bak gezond en wel is.

Maar om te starten begin ik met een schooltje (6) tetra's. Ik zou graag kleine willen zodat deze 'starters' me daarna niet belemmeren om andere vissen erbij te zetten. Welke soort tetra's lijkt jullie hiervoor geschikt? Ik zie in de winkel bijvoorbeeld wel 'xs' erachter staan, maar volgens mij houdt dat gewoon in dat ze nog meer groeien haha. De tetra's lijken me mooi voor de middenzone van de bak.

Bovenin had ik Bijlzalmen in gedachte. Hier ook weer de kleinste (Carnegiella volgens mij). Aangezien zij ook scholen een stuk of 6.

Daarnaast is me aangeraden algeneters in de bak te zetten, maar ik denk dat de meeste nogal groot worden. Welke rassen/soorten kennen jullie die klein genoeg blijven?

Vervolgens hoop ik nog ruimte over te houden voor een koppeltje of losse aparte/mooie vissen die hier bij zouden passen.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, alvast bedankt!

Edit: het wordt een Superfish 80, dus 80L aquarium!
Laatst gewijzigd door BGcc op 10 aug 2016 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L

Bericht door amber98 »

Even voor de duidelijkheid, als ik het goed heb, zijn de afmetingen: 62h x42b x 28d? Met 42cm heb je maar heel weinig keuze. Kreeften met vissen gaat niet altijd goed, mocht je toch het risico willen nemen, kun je het beste kijken voor een groep microrasbora's. Voor tetras in het helaas te klein. En dan zit de bak ook wel al ver vol. Bijlzalmen kunnen hier ook niet in en koppelvissen zullen zich hier ook niet prettig invoelen. Hooguit een betta man vind dit soort kleine bakjes prettig, maar dat gaat botsen met de kreeften :(

Ik las in je voorsteltopic dat je weinig plaats had en daarom hiervoor ging, heb je ook geen plaats voor een 60cm aqaurium? Dan heb je al wat meer keuze én het is veel goedkoper.;)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand 60L

Bericht door tobyderks »

als de maten kloppen die amber zeggen, zijn dat inderdaad rot maten.
heb zelf een 60 cm bakje, daar kan je inderdaad al wat meer mee en je hebt ongeveer hetzelfde aantal liters.
voor een 60 cm kan je wel een schooltje neon tetras houden, maar dan zou ik er 10 nemen. met kreeftjes heb ik geen ervaring, maar wat dacht je van een wat grotere garnalen soort?
in een 60 cm bakje kun je geen 2 schooltjes houden, dan zou ik dus gaan voor een schooltje van 10 (neon tetras?) en misschien een betta of een ander koppeltje en dan misschien wat garnalen (of kreeften als dat kan), maar dan zit je bak echt wel vol.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L

Bericht door BGcc »

Dank jullie voor je reactie!

Vandaag naar de winkel geweest om alvast eens te kijken naar vissen (krijg je toch een beter beeld bij) en zodoende ook de biOrb zien staan. Dit was een goede reality-check want hij is inderdaad erg klein (en daarnaast toch wel prijzig).

Dus... op het moment ben ik een Superfish 80 aan het bestellen die ik hopelijk donderdag binnen krijg. Qua ruimte wordt het nog wat puzzelen, maar zo kan ik in ieder geval serieus aan deze hobby beginnen. De bak is nu dus 65x31x53, scheelt toch behoorlijk wat!

Ook heb ik de CPO's gezien vandaag. Deze wil ik nog steeds erg graag en ik denk dat met deze grotere bak dit zeker mogelijk moet zijn.

Hoe zien jullie het eerdere voorstel nu? Het is nog steeds geen megabak, maar meer inhoud en betere maten moet toch beter zijn :).

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand 60L

Bericht door tobyderks »

Super! Nu heb je al wat meer opties! Zoals ik al zei weet ik niks van kreeftjes af, voor vissen kun je voor het volgende kiezen:
Kleine school en een koppeltje
een grotere school
of een wat grotere harem
het hangt af van de vissoort hoe groot de school kan worden. Als je een koppel of een betta met een school tetras wil houden, zou ik er 10 a 12 nemen. Kies je voor bijv een boraras soort kunnen er wel 15 in. Maar dan moet je er wel op letten dat grotere vissen boraras soorten nogal eens kunnen opeten.
Je moet gewoon maar eens kijken welke vissen je leuk vind, dan kunnen wij je wel verder advies geven.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L

Bericht door amber98 »

Nu heb je al wat meer opties. Als je echt heel graag de kreeften wil, kun je het beste kiezen voor een school snelle tetras, anders knippen ze in de vinnen. Ik raad je dus ook af om er een koppel of harem bij te zetten, van welk soort dan ook.

Kies je voor geen kreeften kun je hier aan denken:
School kleine corydoras (hebben wel zand nodig!)
School tetras (best veel mogelijkheden)
Betta splendens(alleen betta man of 2/3 vrouwen zonder man) of kleine gouramisoort.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 80L

Bericht door BGcc »

Dank voor jullie reacties! Ik ben zelf ook erg blij met de keuze en de mogelijkheden.

Ik ga beginnen met een schooltje tetra's. Deze zou ik graag klein houden zodat ik later meer ruimte overhoudt voor de rest.
Ook vind ik bijlzalmen mooi, zeker gezien ze echt aan het wateroppervlak zitten. Dat is natuurlijk ook een scholenvis.

Qua koppeltjes, ik zou met name vriendelijke (dus niet agressief of territoriale) vissen willen. Welke zijn hier dan voor geschikt? Die Gourami's zijn ook erg mooi, mits ze niet te groot worden.

Nogmaals dank voor jullie reacties!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door tobyderks »

Mijn visbestand voor mijn 60 cm is het volgende:
10 kardinaal tetra (toch zou ik de neon tetra adviseren, kardinaal tetras vinden 80 cm toch wel fijner ookal gaat het hier prima)
1m2v honing goerami (worden niet heel groot houden wel van dichte beplanting en drijfplantjes)
x vuurgarnalen
dit gaat prima samen. Voor 65 cm zijn 2 schooltjes niet aan te raden. Ik zou het op 1 school tetras houden en een koppeltje. De goeramis hebben wel 'sprieten' onder zich hangen, weet niet zeker of de kreeftjes die met rust zullen laten, zien er erg leuk uit om aan te trekken.... ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door amber98 »

Kreeften knippen in alles wat ze te pakken krijgen.

Bijlzalmen zitten liever wat groter, anders gaan ze al snel proberen om uit het water te springen.

Neon Tetra (paracheirodon innesi) zijn heel saai qua gedrag en zitten vrij laag in een aquarium. Voor kardinaal tetras (paracheirodon axelrodi) is het inderdaad wat klein, voornamelijk omdat ze heel veel soortgenoten fijn vinden en dat gaat alleen in grote bakken. Ik heb de paracheirodon simulans, een klein visje met best interessant gedrag.

Verder kun je nog denken aan bijv vuurtetras (hyphessebrycon amandae) of een soortgelijke Tetra soort.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

@tobyderks: Ja, de neontetra's hadden mijn voorkeur en gaan waarschijnlijk als eerste bewoners er komen :). De goerami's heb ik ook naar gekeken. De honing- of dwerggourami lijken mij erg leuk om te zien.

@amber98: Ik kreeg inderdaad het advies geen andere bodembewoners te nemen aangezien de kreeften daar wel eens in konden knippen. Alhoewel het mee schijnt te vallen als ze goed gevoerd worden. Zitten de bijlzalmen liever groter vanwege de grootte van de oppervlakte van het water of vanwege het aantal liters?

Verder heb ik ook nog Molly's gezien en de pygmy sunfish (Elassoma), vooral deze laatste leek me erg mooi. De vraag is natuurlijk wat er naast de cpo's, tetra's nog bij kan. Zijn er mensen met ervaring met deze twee soorten?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door amber98 »

Volgens mij zitten mollys liever op water met zout toegevoegd ( weet ik niet zeker)
Bijlzalmen gaat het echt over de oppervlakte. Ze zitten altijd in de bovenlaag, gebruiken de rest niet. in het wild springen ze uit het water om aan insecten te komen of wanneer er gevaar dreigt.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door Linda »

Top dat je je aan het oriënteren bent qua vissen. :duim:
Ik heb zelf cpo's gehad. Hoe ze reageren op vissen verschilt per kreeft. Ik heb ze gehad die niets deden (zelfs niet bij mijn kuhli's die ik er gewoon bij had. Dit is echter wel in een 160 liter aquarium) En ik heb er één gehad die mijn labeo bij de staart greep en een paar banen door de bak mee liftte. Zag er erg geinig uit maar is niet helemaal de bedoeling natuurlijk :P
De Cambarelus Diminutus is wel blauw, schijnt ook wat vredelievender te zijn dan de cpo maar ik heb ze nooit gehad, dus geen ervaring mee..

Als ik zou moeten kiezen voor visjes in een bak van jouw formaat, zou ik kijken naar microrasbora's als scholenvis. Je hebt hier veel verschillende soorten in. Verder als koppelvisje bv de honing- of knorgoerami of pauwooggrondel. De Elassoma zijn leuk, maar eten uitsluitend klein levend voer. Geen vlokjes...

De enige vissen die echt algen eten en klein blijven zijn otocinclussen.

Heb je al enig idee hoe je je bak wilt inrichten? Of pas je de inrichting aan de vissen aan? Dit speelt natuurlijk ook mee bij de viskeuze.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

@Linda: Dank je! Zoals ik het begreep valt het wel mee met de agressie van CPO's, zolang je ze maar voert.. en dat was ik wel van plan ;). Ja, de diminutus is ook een goede optie, vooral het blauw vind ik mooi, maar is wel weer iets kleiner dan de CPO. Helaas heeft de LFS de Diminutus niet (op voorraad) dus kan ik ze niet 'in het echt' vergelijken.

Hier kun je de inrichting zover vinden: Het aquarium! Uiteraard moet er nog flink wat gaan groeien, maar zo heb je een beetje de lay-out voor je. In het hout zit voorin een opening waar de cpo's of andere kreeften in kunnen. Uiteraard kan de inrichting aangepast worden aan de vissen, net zoals de stroming. Maar ik denk dat ik dat pas merk als ze er in zitten, toch? Of zien jullie meteen al problemen? :P

Die Microrasbora's zijn ook mooi, met name die kleurrijke. Ik ga beginnen met een scholenvis maar begin te twijfelen of het die microrasbora of neontetra gaat worden! Of zijn er nog andere leuke kleine scholenvissen?

Begin steeds meer te merken waarom dit een verslavende hobby kan zijn haha.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door Linda »

Ik had je bak al bekeken! Ziet er leuk uit.
Dat de Diminutus iets kleiner blijft zie ik meer als een voordeel :P
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar lingewaardgarnalen heeft ze nog wel eens. Hij is een hobbykweker in Bemmel. Ik heb er zelf al een paar keer vuurgarnalen gehaald. Hij is via Marktplaats te bereiken.
Van de microrasbora's vind ikzelf de brigittae het mooist. Vuurtetra's blijven ook vrij klein en zijn ook leuk. Galaxy rasbora's kunnen ook nog. De keuze is reuze :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

@Linda: Dank je :). Ja inderdaad, kleiner is inderdaad wel een voordeel maar heb helaas wel begrepen dat deze maar zelden blauw zijn, eerder een soort grijs of bruin. Dan heb ik liever de fel oranje CPO's.
Dank je voor de tip over lingewaardgarnalen, maar waarschijnlijk haal ik CPO's wat dichter bij huis ;).
Ja, ik zit nu te denken aan de galaxy rasbora's, die zijn mooi zeg!!

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”