Visbestand 60L (edit: 80L)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Even dezelfde reactie als in 'Mijn aquarium', dan is iedereen op de hoogte! :)

Ik heb nu het volgende bestand op het oog voor mijn bak (incl. 'liters/cm' die ik er voor reken):
- 6 neontetra's (6 x 4L)
- 6 Rasbora Galaxy (6 x 3L)
- 2 Dwerggourami (2 x 5L)
- 3 Otocinclus Affinis (3 x 3,5L)
- 2 CPO (2 x 2,5L)

Totaal aantal liter/cm: 67,5L. De bak is 80, daar gaan nog wat liters aan grind etc. af. Dus zit ik 'ruim' onder de max. aantal cm vis.
Voor de CPO's heb ik wat minder meegenomen (worden 5 cm geloof ik) op aanraden van de LFS, omdat ze wat meer opruimen en niet zwemmen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door amber98 »

Zowel de neons als de Galaxys willen met meer. Je kunt beter 1 middenlaag soort kiezen en daar 12 van nemen ;)
Zoals al gezegd, kun je ook beter de oto's uitbreiden naar 6 stuks ipv 3.

1L/cm vis telt niet altijd. Je mag er soms best wat over heen zitten. Het is wel handig als richtlijn. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

@amber98: Ja, het zijn allebei wel echte scholenvissen. Misschien dat als de oto's afvallen ze beiden met 8en kunnen?
Dat betekent dat ik geen algeneter(s) heb. Weet ook niet of dat noodzakelijk is.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door tobyderks »

Algeneters zijn echt niet noodzakelijk. Het is niet zo dat wanneer je algeneters hebt, dat je dan ook geen alg hebt. Als je geen alg wilt moet je gaan kijken naar licht, plantenvoeding, co2 etc.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

@tobyderks: Dank je voor je snelle reactie! Aangezien ik in vrijwel ieder aquarium algeneters zie vroeg ik me af of ze dus inderdaad zo noodzakelijk zijn. Dan ga ik misschien toch maar geen algeneters halen. Des te meer plekken voor de andere vissen!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door amber98 »

Het is inderdaad niet nodig. Ze houden je aquarium nooit volledig algenvrij. Meeste mensen hebben ze erin zitten omdat ze denken dat ze wel helpen of gewoon omdat ze vaak mooi zijn. Ik ben een echte fan L-nummers, vind ze prachtig en fascinerend, dat zou voor mij de enige reden zijn om ze te houden. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Het zijn inderdaad grappige vissen, maar zitten vaak op dezelfde plekken en met name op de bodem of het glas. Ik vind (voor nu althans) de zwemmende vissen wat leuker. Wellicht dat ik ze in een latere bak neem.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Na weer veel nadenken tot het volgende bestand gekomen:
- 8 neontetra's (8 x 4L)
- 8 Rasbora Galaxy (8 x 3L)
- 2 Dwerggourami (2 x 5L)
- 2 CPO (2 x 2,5L)

De Oto's zijn dus verdwenen en de tetra en rasbora schooltjes iets uitgebreid. Totaal 71L voor de 80L bak. Wellicht dat de tetra of rasbora schooltjes nog iets groter kunnen, maar dat wil ik, denk ik, pas doen op het moment dat ik ze heb en zie dat er genoeg ruimte is.

Nu is mijn volgende vraag: hoe de vissen te introduceren? Daarmee bedoel ik: wanneer gaan welke vissen er in? Ik wil starten met de neontetra's, maar wanneer kunnen dan de volgende erbij? Ik begreep in de LFS dat de CPO's als laatste aan de beurt zijn, maar zit er verschil tussen het introduceren van de rasbora's of gourami's?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Zoals in de post (in handtekening) van mijn aquarium staat vandaag 8 neontetra's en 8 rasbora galaxy's gehaald. Nu vertelden ze me in de LFS dat CPO's goed samen konden met garnalen en dat het daarom aan te raden was om ook een aantal garnalen te nemen voor het schoonhouden van de bak. Klopt dit? Ik dacht dat kreeften en garnalen niet zo goed samen gingen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door amber98 »

Ik verwacht niet dat het een goede combinatie is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

@amber98: dat is mijn verwachting inderdaad ook niet, maar moet zeggen dat ik hier en daar wel goede geluiden hoor. Wellicht omdat de CPO kleiner is t.o.v. andere kreeften. Ik ga er in ieder geval nog even over nadenken.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door Linda »

Bij mij ging het prima. Bij een vriendin van mij ook. Zij had rili garnalen.
Ik heb cpo's gehad samen met malawa garnalen. De konijntjes onder de garnalen :mrgreen:
Vuurgarnalen zijn ook geschikt deze kweken ook rap genoeg.
Ze lopen meer risico opgegeten te worden door je vissen dan door de cpo's. ;)
Mijn ervaring met cpo's is wel dat ze snel dood gaan :(

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Vandaag zijn er weer wat nieuwe bewoners bijgekomen! 10 Neocaridina davidi (var. "Blue Dream"), oftewel 10 blauwe garnaaltjes. Heb ik in ieder geval een soort van schoonmaak-crew die aan de gang is haha. Zaterdag ga ik waarschijnlijk de goerami's halen en dan ben ik voorlopig weer even klaar ;).

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door Linda »

Wat leuk!
Dat vraagt om foto's :mrgreen:
Heb je toch nog iets blauws in je bak ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

@Linda: haha, heel scherp! Maar inderdaad, dat is wel de reden waarom ik voor deze gekozen heb. Daarnaast ook omdat ze zeer kleurvast zijn :). Ik zal binnenkort even foto's maken. Dat is wel echt lastig, want op dit moment zijn ze minuscuul! :P

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”