Visbestand 60L (edit: 80L)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Het is alweer lang geleden dat ik een update geplaatst heb (althans gezien de wijzigingen).
Dus bij deze even een update plus uiteraard wat foto's!

Het visbestand is nu bijna zoals ik het wil hebben. In de bak zitten nu:
- 8 Rasbora galaxy
- 8 Neontetra's
- 3 Dwerggourami's (m/2v)
- 10 dwerggarnalen (hoop ik)

Dat betekent dat mijn laatste toevoeging 2 CPO's gaan worden. Wanneer ik deze er in ga zetten weet ik nog niet. Ik vind het nu wel een mooie bak en wil eigenlijk de planten eerst nog even wat zien groeien.

Zoals je bij het visbestand zag hoop ik dat er nog 10 dwerggarnalen inzitten. Helaas is mij nooit verteld, voordat ik de gourami's haalden, dat deze wel een garnaaltje lusten.... Sinds de gourami's zie ik ze bijna niet meer en zie ik er af en toe eentje uit het hout komen. Dus ik hoop dat ze daar (blijven) zitten. Ik neem even aan dat de CPO's wel veilig gaan zijn.

Wat betreft planten heb ik een stuk hout (op zuignap) met een varentje toegevoegd. Deze wordt later nog ergens anders geplaatst (de bak moet binnenkort namelijk naar een andere kamer verhuizen). En ik heb wat drijfplanten toegevoegd voor de gourami's.

Maar genoeg gepraat; foto's! (geen topfoto's, wil nog steeds een keer de gopro in de bak laten zakken haha)

AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door tobyderks »

Ik vind het een erg leuk bakje!!! De goeramis zijn erg leuk en de garnalen vind ik ook heel erg mooi! Het kan schelen als je een stuk of 20 garnalen er bij haalt, zodat ze zich beter (sneller) voortplanten.
is het niet te druk? Ik kan dat namelijk niet goed op de foto's zien. Het lijkt mij mee te vallen?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door Linda »

Het staat er mooi bij!
Je hebt een mooi stuk hout gescoord ;)
Fijn dat 'ie eindelijk blijft staan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Hey allemaal,

Het is alweer een tijd geleden, maar het aquarium heeft weer veel doorstaan.
De samenstelling is (helaas) wat veranderd, namelijk:
- 8 neontetra's
- 4 Rasbora Galaxy
- 1 Dwerggourami (vrouw)
- Tientallen garnalen

Op dit moment zit ik te denken aan uitbreiding door middel van een Betta mannetje en een Pangio Kuhlii. Naar mijn idee moet dit lukken gezien de gourami niet fel gekleurd is en geen grote staart heeft. Wat betreft ruimte en inrichting zou het ook moeten kunnen (heb veel meer planten dan voorheen, incl drijfplanten).

Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door Linda »

Je hebt kans dat de goerami juist achter de betta aan gaat. Ik zou voor een van de twee kiezen.
Kuhlii's voelen zich fijner in een groepje.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door amber98 »

Bettas delen de bovenste waterlaag niet graag met andere vissen ivm territoriumgedrag. Beter dus niet combineren. Bovendien eten de meeste bettas garnalen ;) (ligt aan het karakter)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Hey,

Dank jullie voor de reacties. Ik ben ook van plan voor mijn goerami een ander onderkomen te vinden. Dan zou het in combinatie met de betta geen probleem moeten zijn.

Over de kuhlii's: ik lees juist overal dat ze relatief solitair zijn? Ze kunnen inderdaad in groepen leven, maar solitair zou ook geen probleem moeten zijn zie ik. Heb je ervaring met deze vissen?

Kom ik op een volgend issue: de stroming is naar mijn mening te sterk, maar ik zal hiervoor een post aanmaken in het techniek deel van het forum.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door Linda »

Ik heb mijn hele aquarium carrière al kuhlii's :)
Ze zijn echt fantastisch.
Ik heb ze ook altijd in een groep gehad. Ze zijn veel vrijer in een groep. Je ziet ze dan veel meer. Sowieso omdat je er ook meer hebt dan :)
In jouw bak kun je er best een stuk of vijf kwijt. Ze zijn niet super actief.
Alleen wanneer de lampen uit gaan willen ze nog wel eens een paar baantjes trekken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Hallo Linda,

5 ja? Maar tellen zij niet mee dan voor wat betreft max cm vis = capaciteit liters?
Niet dat die berekening heilig is, maar gezien ze best groot worden dacht ik voorzichtig aan 1 haha.
Heb, naast de garnalen, geen bodembewoners, dus dat scheelt weer.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door amber98 »

Ik zit in mijn 100L bak ruim over het aantal liters heen als je 1cm-1L aanhoudt. Bak draait geweldig. 5 kuhliis zullen niet snel een probleem gaan vormen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door BGcc »

Ah top, als zij dat zelfs beter vinden dan ga ik binnenkort maar eens op zoek naar een grote familie dan! ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand 60L (edit: 80L)

Bericht door Linda »

Je kijkt bij het uitkiezen van vissen ook naar de ruimte die ze nodig hebben adhv hoeveel ze bewegen. Zo hebben bv roodkopzalmen die maar 5 cm worden, veel meer soortgenoten nodig maar ze zwemmen ook heel veel dus die houdt je dan groter dan een kuhlii die 10 cm wordt maar bijna niet zwemt ;)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”