school visjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

school visjes

Bericht door BenJ »

hey,
ik heb momenteel een 60l bak
heb er al een paar vissen in maar zou graag een groter schooltje van kleine vissen er in,
maar ik zou niet weten welke vis dus daarom met de vraag welke school vissen raden jullie aan ?
ze moge kleurrijk zijn maar niet te groot .
Alvast bedankt :)
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: school visjes

Bericht door Linda »

Het is dan wel handig te weten wat je er nu al aan visjes in hebt zitten ;)

Leuke kleine visjes voor in jouw formaat bak zijn bv microrasbora's

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: school visjes

Bericht door BenJ »

Linda schreef:Het is dan wel handig te weten wat je er nu al aan visjes in hebt zitten ;)

Leuke kleine visjes voor in jouw formaat bak zijn bv microrasbora's
oh ja das echt een zeer knappe vis per hoevel zou gaan in mijn aqaurium zou liefst een mooi groepje hebben ,
heb momenteel:
4x corydoras sterbai
1x L278
1x betta mannetje
2x Botia kubotai
4x Garra rufa zeer mooie vis maar zou ik niet meer kopen voor mijn aquaruim
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: school visjes

Bericht door amber98 »

Je kunt beter eerst vissen wegdoen dan er vissen bij plaatsen. Er zijn namelijk veel in wat er niet in hoort ;)
4x Corydoras sterbai zitten met te weinig en worden te groot (8cm voor een scholenvis is niet niks in 60L)
1x L278 word 10cm, vrij krap en icm de corydoras niet zo goed.
1 betta man, kan wel in 60L
2x botia kubotai groepsvis die 12-14 cm word
4x garra rufa, ik heb er zelf 2 gehad in 80cm (ooit verkeerd voorgelicht door winkel) als ze jong zijn, zijn ze braaf. Zodra ze ouder worden, vallen ze alles aan wanneer ze te klein worden gehouden of met te weinig (scholenvis) hebben hier mijn betta, een heke school neonstetras en zelfs 15cm zwaarddragers vermoord. (Ik ben ook niet goed begonnen qua vissen)

Het beste is om de betta te houden en er een scholenvis bij te zetten. Geen hele kleine, dat is levend voer voor de betta. Ongeveer de grootte van een neon Tetra (paracheirodon innesi) ;)

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: school visjes

Bericht door karinD »

Ik ben het helemaal met Amber eens, op de Betta na zou ik als ik jou was alles eruit halen. Gewoon omdat ze vrij groot gaan worden. Dat is voor de vissen niet fijn omdat ze dan te weinig zwemruimte hebben, maar voor het oog is het ook niet heel mooi. Je hebt een vrij klein aquarium, en hoe groter de vissen zijn, hoe kleiner je aquarium lijkt. Andersom natuurlijk ook: hoe kleiner je dieren, hoe groter je bak lijkt :lol:
Ik heb zelf ook een 60 liter aquarium. Je kan er best veel mee, je kan er prima een schooltje bodemvisjes en een schooltje "gewone" visjes in kwijt. Een schooltje bestaat uit minstens 7 stuks, maar je zou van 2 schooltjes best 10 stuks per schooltje kwijt kunnen.
Denk voor de bodemvissen bijvoorbeeld aan de corydoras pybmeaus of de corydoras habrosus.
Voor vissen die hoger in het water zwemmen kan je kiezen voor bijvoorbeeld een boraras. Dat zijn klein blijvende rasbora's. Daarvan heb je bijvoorbeeld de brigittea en de maculata. Ook een prachtige vis die je in een schooltje kan houden is de rasbora galaxy (niet meer zijn officiële naam maar wel de meest bekende).
Dit zijn de meest bekende en makkelijkst te verkrijgen kleine vissen, maar er is nog meer keus. :lol:

Ook erg leuk in jou maatje aquarium, is een groepje dwerggarnalen. Als je een makkelijk kwekende soort neemt, denk hierbij voornamelijk aan de vuurgarnaal, kan je die prima houden in combinatie met vissen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: school visjes

Bericht door amber98 »

Wil ik wel nog toevoegen aan Karin dat garnalen vaak ook levend voer zijn voor bettas, het licht aan het karakter of ze wel of niet alles opeten ;)

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: school visjes

Bericht door karinD »

Oja, ik was de betta vergeten. nee, die is te groot in combi met garnaaltjes, dat gaat niet altijd goed.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: school visjes

Bericht door BenJ »

die rasbora galaxy vind ik echt prachtig en inderdaad nu ik er zo bij na denk zo schooltjes is mooier dan ik nu heb maar ja ik heb ze nu al een hele lange tijd deze visse en toen was het stap voor stap gekocht dus dan heb je er niet zo een oog op en ben nog maar een beginner dus ken er niet alles van en daarom alle tips zijn altijd welkom want ik leer erg graag over aquariums , en hoe zou ik dan vissen kunnen weg doen want ik zou niet weten waar ik ze moet laten.en om eerlijk te zijn die l278 weet ik niet zeker of het een l278 is hij lijkt er op maar hij is ng totaal geen 10cm is eigelijk al een heel lange tijd een mooie grootte voor mijn aquarium. en allemaal bedankt voor het advies!
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: school visjes

Bericht door amber98 »

Je kunt aan de winkel vragen of ze de vissen gratis over willen nemen. Sommige winkels doen dat. Zoniet dan kun je ze ook op marktplaats zetten.

L nummers groeien maar erg langzaam en zeker als ze in een te kleine ruimte worden gehouden. Als je niet weet welke het is, kun je hem waarschijnlijk ook niet de juiste voeding geven. Sommige l nummers zijn omnivoren en eten dus soms wat plantaardig voedsel maar voornamelijk dierlijk (diepvries ed) andere eten juist alleen maar plantaardig en horen groentes zoals komkommers en aubergine ed te krijgen, andere houden van kienhout ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: school visjes

Bericht door BenJ »

amber98 schreef:Je kunt aan de winkel vragen of ze de vissen gratis over willen nemen. Sommige winkels doen dat. Zoniet dan kun je ze ook op marktplaats zetten.

L nummers groeien maar erg langzaam en zeker als ze in een te kleine ruimte worden gehouden. Als je niet weet welke het is, kun je hem waarschijnlijk ook niet de juiste voeding geven. Sommige l nummers zijn omnivoren en eten dus soms wat plantaardig voedsel maar voornamelijk dierlijk (diepvries ed) andere eten juist alleen maar plantaardig en horen groentes zoals komkommers en aubergine ed te krijgen, andere houden van kienhout ;)
zal wel een plantaardige zijn want een komkommer blijft ni lang heel in het water als ik het er in zet :) en dan zal ik is gaan horen bij de winkel :) en hopen dat ze rasbora galaxy's hebben want ik vind ze super :D
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: school visjes

Bericht door amber98 »

Meestal kun je ook aan de winkel vragen of ze de Galaxy rasboras kunnen bestellen voor je, als ze die niet hebben. Maar het beste eerst deze vissen wegdoen en daarna pas nieuwe kopen, anders zul je niet lang plezier hebben van nieuwe visjes ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: school visjes

Bericht door BenJ »

amber98 schreef:Meestal kun je ook aan de winkel vragen of ze de Galaxy rasboras kunnen bestellen voor je, als ze die niet hebben. Maar het beste eerst deze vissen wegdoen en daarna pas nieuwe kopen, anders zul je niet lang plezier hebben van nieuwe visjes ;)
ja ben ik zeker van plan om eerst vissen weg te doen anders is het veel te druk en vol :lol:
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: school visjes

Bericht door karinD »

Veel winkels hebben wel de galaxy, hoor. En anders kunnen ze hem wel bestellen. Het is een heel populair visje.
Mijn ervaring is wel, dat ze na de aanschaf eerst een stuk lichter van kleur worden, dat komt van de stress van het vervoer en de nieuwe omgeving. Het duurde bij mij vrij lang voor ze weer op kleur waren, langer dan bij andere vissen. Niet dat als je ze hebt, je denkt dat ze niet goed zijn omdat ze zo veel lichter en minder mooi gekleurd zijn dan hoort ;)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: school visjes

Bericht door BenJ »

oh oke dan binne kort maar is snel naar de winkel gaan :) bedankt voor jullie advies ! zeer leuk om bij te leren van mensen met ervaring ;)
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”