60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua60
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:18

60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Aqua60 »

We willen een aquarium opstarten op kamertemperatuur. Er zit een zuurstofsteentje bij en een lichtkap.
Ik zou nog een filter willen aanschaffen. (suggesties welke ?) Er zaten een aantal nepplantjes bij en steentjes (lichte kleur). Er zit verder geen voedingsbodem in.

Ik heb al heel wat opgezocht en kwam onderstaande visjes tegen die geschikt zouden zijn zonder verwarming. Welke zijn aan te raden voor een beginneling en welke mogen samen ? Wat stel je voor qua aantal per soort en m/v ?
neontetra's (Paracheirodon innesi)
Chinese danios (tanichthys albonubes)
pareldanio's (Danio margaritatus - Rasbora Galaxy)
vuurdanio (danio kyathit)
Guppy's - Molly's - Platy's

Zijn er nog andere soorten die hier bij zou horen ?

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Tim »

Hallo aqua 60.

Je hebt heel veel vragen in een topic staan over vis bestand samen stellen. Deze kun je beter in aparte topics plaatsen zodat iederen ze goed kan vinden :mrgreen: .

De meeste vissen die jij zou willen hebben vinden het fijn als er een verwarming in zit. Deze houden niet van temperaturen onder de 22.

De chinese danio kan je wel goed op kamer temperatuur houden. Vergeet niet dat deze vis een scholenvis is en minimaal 7a10 stks moet nemen om een schooltje te maken. En dan al gauw je aquarium vol hebt. Als je er 10 zou nemen bijv 4m en 6v . zouden deze vissen al 40 liter in beslag nemen. Je hebt een kleine richt lijn 1cm vis per liter. Hier een linkje met meer info over deze vis in onze data base. http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... nese-danio

En om je even snel op weg tehlepen met je vragen.

Filterpomp. Je kan een interne of externe filter gebruiken daar moet je eerst naar kijken. Goede merken zijn JBL en EHEIM.

Voedingsbodem moet je niet aan beginnen geeft alleen maar ellende.

Nep plantjes kan je beter weg gooien en een mooi lijstje maken met planten die jij zou willen en dan kunnen we jou verder helpen of dit geschikt is. Vergeet niet dat de meeste planten ook een verwarming nodig hebben.

Zuurstof steentje heb je niet nodig als je echte planten hebt en genoeg oppervlakte beweging hebt.

Ik hoop dat ik je een beetje opweg hebt geholpen met je vragen. Voor meer info kan je die vragen stellen in daar bij behoremde topics.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua60
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:18

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Aqua60 »

Bedankt voor je reactie.

Als we een verwarming aankopen, wat zou je dan adviseren als vissenbestand ?

Rekening houdend met :
beginner
54 L
lamp
filter+zuurstofsteentje aanwezig
bodem steentjes

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Tim »

Aqua60 schreef:Bedankt voor je reactie.

Als we een verwarming aankopen, wat zou je dan adviseren als vissenbestand ?

Rekening houdend met :
beginner
54 L
lamp
filter+zuurstofsteentje aanwezig
bodem steentjes
Ik weet niet wat voor vissen jij leuk vindt?

Je zou een schooltje van 12 galaxy rasboras kunnen nemen.

En daarbij zou je een harem (1m 2v) honing goerami's kunen doen.

Daarbij zou je nog garnalen kunnen nemen bijv kristal reds

Oja en dat zuurstof steentje heb je niet nodig je hoeft geen extra zuurstof in je water.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua60
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:18

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Aqua60 »

De neontetra's/kardinaaltetra's vond ik altijd al mooi. Maar ik las dat deze al snel 5cm worden en in een schooltje van 10 moeten gehouden worden. Dan zit ik al aan mijn maxium. Hoewel ik ze soms ook per 6 zie in visbestanden.

De "ruitenkuisers" vinden de kinderen dan weer boeiend om naar te kijken. Ik dacht aan type Corydoras of Hara Jerdoni / Dwergvleugelmeerval maar deze moeten in een schooltje las ik wat dan nog weinig keuze overlaat voor andere visjes. Bestaan er nog andere mogelijkheden die bij de neontetra's passen ? (niet te groot en alleen te houden)

Heb je nog andere suggesties zoals de honing goerami die alleen, als koppeltje of in een harem gehouden mogen worden en hierbij passen ?

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Tim »

Aqua60 schreef:De neontetra's/kardinaaltetra's vond ik altijd al mooi. Maar ik las dat deze al snel 5cm worden en in een schooltje van 10 moeten gehouden worden. Dan zit ik al aan mijn maxium. Hoewel ik ze soms ook per 6 zie in visbestanden.

De "ruitenkuisers" vinden de kinderen dan weer boeiend om naar te kijken. Ik dacht aan type Corydoras of Hara Jerdoni / Dwergvleugelmeerval maar deze moeten in een schooltje las ik wat dan nog weinig keuze overlaat voor andere visjes. Bestaan er nog andere mogelijkheden die bij de neontetra's passen ? (niet te groot en alleen te houden)

Heb je nog andere suggesties zoals de honing goerami die alleen, als koppeltje of in een harem gehouden mogen worden en hierbij passen ?
De neon tetra blijft kleiner en is een minder drukke zwemmer dan de kardinaal tetra.
Deze wordt ook rondt de 3a4cm.

Zoals je al angeeft kan je maar 1scholenvis groepje nemen in deze bak.

Je zou een betta splendens man kunnen nemen. Hiermee moet je wel oppassen dat hij niet bij andere lang vinnige vissen in de bak komt maar bij neons zou dat goed moeten gaan.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door amber98 »

Corydoras hebben zand nodig ipv steentjes.
Een betta splendens man is goed mogelijk. Hou er rekening mee dat het of een koppel/harem gouramis word OF een betta man.
Hier heb ik de paracheirodon simulans, blijft iets kleiner. Vuurtetra is ook mogelijk. (h. Amandae is de wetenschappelijke naam volgens mij, even uit mijn hoofd gezegd) die blijven ook wat kleiner. De neon terras zijn wel mogelijk, maar naar mijn mening nogal saai qua gedrag. Je raakt er snel op uit gekeken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua60
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:18

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Aqua60 »

De paracheirodon simulans lijkt me idd een leuk visje als alternatief voor de rustiger neon. Steentjes zaten er bij maar ik kan gerust zand nemen want de bak moet nog gevuld worden.

Even opgezocht wat andere in een 60 cm bak hierbij stoppen. Overal wordt er wel een schooltje corydoras bij gestopt. Sommige vullen aan met nog 1 soort, andere met meerdere soorten (zou ik zelf ook verkiezen om meer variatie te brengen) Wat denken jullie ?

3 soorten :
8 of 10 Paracheirodon simulans
6 Corydoras pygmaeus of habrosus
8 of 6 Boraras brigittae (dwergrasbora) of tijgerbarbeel of Danio Margaritarus of 3 dwergknorgourami's+3ringbandsnoekjes

meerdere soorten :
-10 Paracheirodon Simulans
-6 Corydoras Pygmaeus
-2 dario dario of bengaals vuurtje
-1 Betta Splendens -> evt andere soort ?
-3 guppy's

6 Paracheirodon Simulans
3 corydoras panda
4 cherrybarbeel (1 m 3 v)
3 guppies (m)
1 dwergoerami (koppel)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Linda »

3 soorten :
8 of 10 Paracheirodon simulans
6 Corydoras pygmaeus of habrosus
8 of 6 Boraras brigittae (dwergrasbora) of tijgerbarbeel of Danio Margaritarus of 3 dwergknorgourami's+3ringbandsnoekjes
Ik zou ik zo'n kleine bak niet meer dan één scholenvis doen en dan een mooi aantal. Ik vind dan de kleinere visjes meer geschikt zoals de brigittae en de Margariatus of galaxy rasbora ipv de simulans..
meerdere soorten :

-10 Paracheirodon Simulans
-6 Corydoras Pygmaeus
-2 dario dario of bengaals vuurtje
-1 Betta Splendens -> evt andere soort ?
-3 guppy's
Ik zou geen betta's met guppen houden, de betta kan de gupmannen aanvallen vanwege de lange kleurige staarten..
De Dario Dario eet alleen levend voer en is geen makkelijk visje


6 Paracheirodon Simulans
3 corydoras panda
4 cherrybarbeel (1 m 3 v)
3 guppies (m)
1 dwergoerami (koppel)
Ik vind de panda te groot worden voor jouw bak en ze moeten met meer dan 3. Stuk of 7 is wel het minimum vind ik. Cherrybarbelen zijn drukke donders die, wanneer met te weinig gehouden, je overige bewoners kunnen gaan pesten.Ik zou de knorgoerami's verkiezen boven de dwerggoerami's omdat deze vriendelijker zijn qua karakter. Honinggoerami's zouden ook goed kunnen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door amber98 »

Hoe groter hoe beter geldt natuurlijk, maar de p. Simulans is gewoon geschikt voor 60cm. Alleen zeggen sommige mensen dat je ze in een nano kunt houden, dat is echter niet het geval.

Dario Dario is ook nog eens heel moeilijk om vrouwen van te vinden.

Het beste is inderdaad bijv 1 betta man, kleine soort scholenvis, corydorasschool.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua60
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:18

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Aqua60 »

Dus best toch maar 3 soorten dan. Ik wil zeker de tetra's (Paracheirodon simulans) en een soort algeneters als bodemvis. (geen garnalen) Dan zou ik nog willen aanvullen met een koppel of harempje kleurrijke visjes.

8 Paracheirodon simulans
6 Hara Jerdoni / Dwergvleugelmeerval of 6 Corydoras Pygmaeus of 6 Otocinclus affinis
koppel of harem ? Trichogaster lalius - Dwerggourami of 3 guppy's of platy's andere ???

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Linda »

Van die vissen die je als laatste noemt, moet je gewoon kiezen welke je mooi vindt.
Ze kunnen allemaal (niet allemaal tegelijk natuurlijk :P )
Ik weet niet of je een rustige bak wilt of wat drukker?
Guppen en platy's zijn namelijk drukke zwemmers

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua60
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:18

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Aqua60 »

Super ! Bedankt iedereen ! Nu heb ik al een globaal idee wat het zal worden want ik stel me voor dat bepaalde soorten misschien niet voorradig zijn en dan heb ik al direct een geschikt alternatief.

Ik zal mijn vraag qua plantjes onder het juiste topic stellen dan :-)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door amber98 »

Je kan denk ik best een 10tal simulans erin zetten. Dan voelen ze zich wat prettiger. Verder zijn je ideeen goed ;)

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: 60cm bak, kamertemperatuur : welke visjes ?

Bericht door Tim »

Aqua60 schreef:Super ! Bedankt iedereen ! Nu heb ik al een globaal idee wat het zal worden want ik stel me voor dat bepaalde soorten misschien niet voorradig zijn en dan heb ik al direct een geschikt alternatief.

Ik zal mijn vraag qua plantjes onder het juiste topic stellen dan :-)
Ik zal altijd voor de 1e keus gaan. Zijn die visjes er niet? Dan vraag je ze of de zaak ze kunnen bestellen. Meeste aquarium zaken kunnen dit en willen dit ook wel doen. 1week later zijn dan de visjes binnen
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”