Nieuw aquarium,

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kruijssenr
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2016 09:15

Nieuw aquarium,

Bericht door Kruijssenr »

Vissen op elkaar afstemmen is moeilijker dan het lijkt.
Nu heb ik zitten zoeken, maar ik kom er niet echt uit.

Ik zou graag een kleurrijk aquarium willen,
Ik wil in iedergeval een schooltje neon tetera's
En daarbij Hypostomus Plectomus als algen eters.

Mijn vriendin wil graag maanvisjes maar nu las ik in mijn andere topic dat mijn bak te klein daarvoor is.
Daarna kwam ze uit bij Lamprologus tretocephalus alleen nu weet ik niet of deze wel in mijn aquarium zouden kunnen.

En wat daar eventueel verder bij kan.

Mijn bak is 190 liter

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw aquarium,

Bericht door Linda »

Wat zijn de afmetingen van je bak? Dat speelt ook mee met welke vissen erin kunnen. Sommige hebben bv liever een hogere bak en andere een langere.
Hoe wil je de bak gaan inrichten?
Veel hout/stenen/planten? Of juist niet?

De Neolamprologus tretocephalus Is schitterend, maar misschien niet de meest gemakkelijke vis om te houden. En je zult je inrichting erop moeten aanpassen.
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... tocephalus

De pleco kán aan je planten beginnen wanneer hij niet genoeg alg of groenten gevoerd krijgt. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Niets zo frustrerend als alle moeite doen voor mooie planten die opgegeten worden :P
Otocinclussen zijn een leuk alternatief. Niet héél kleurig maar hun gedrag is leuk om te zien en het zijn effectieve algenopruimers. je moet er wel een stuk of 5-10 van nemen.

Een paar makkelijke kleurrijke vissen (zo uit mijn hoofd) zijn oa:
pangio kuhlii
betta splendens (ook de vrouwens kunnen heel mooi zijn)
(endler) guppy
Dwerggoerami (zijn alleen wel vaak agressief)
honinggoerami
apistogramma cacatouides
Nanacara anomala
epyplatys annulatus

Met de neons heb je al een mooie scholenvis, ik zou die school zo groot als mogelijk in jouw bak maken en hierbij nog een koppel- of haremvis een bodemvis en evt een oppervlaktevis nemen. Dan heb je alle waterlagen wel zo'n beetje gedekt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium,

Bericht door amber98 »

De Neolamprologus tretocephalus is een kleine agressieve tanganyika cichlide en hoort in een speciaalaquarium, met zand als bodem en voor de rest heel veel stenen. Niet echt geschikt voor jou bak dus ;) (tenzij je er een tanganyika aquarium van gaat maken, maar dan is ie wel aan de kleine kant)
Zoals ik je ook al had verteld wordt de hypostomus plecostomus ook erg groot (te groot voor jouw bak) je kan beter naar een ander, kleine blijven l nummer zoeken. En hou er rekening mee dat deze nooit alle algen zal op eten. Geen enkele vis houd en aquarium algen vrij.

Een visbestand samenstellen is best ingewikkeld inderdaad. Maar je hebt in iedergeval een begin, je wil een school neontetra's (paracheirodon innesi) deze kun je het beste rond de 23 graden houden. Belangrijk is dus dat je vissen zoekt die in de zelfde temperstuur kunnen. Aangezien je kleur wil, wat dacht je van guppen? Hou er rekening mee dat deze levendbarend zijn. Eventueel zou je er een groepje van 6 rouwtetra's (gymnocorymbus ternetzi) bij kunnen zetten, dan overleeft er geen enkel jong. De rouwtetras lijken naarmate ze iets ouder zijn best wel op kleine maanvissen, zowel qua uiterlijk als gedrag. Ik heb er 8 in mijn rio 300 omdat ik ook een liefhebber van maanvissen ben, maar geen groot genoeg aquarium heb.

heb je zand op de bodem? Dan zou je kunnen kijken naar een school corydoras als bodembewoners.

Ik zie dat Linda me al voor is, niet alles wat ik hier heb opgenoemd klikt met de voorbeelden die zij noemt, iets om rekening mee te houden.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Nieuw aquarium,

Bericht door stylz »

Ik denk ook dat je je bestand wat aan moet passen aan je aquarium, de Neolamprologus tretocephalus is een kleine frontosa zoals ze vaak genoemd worden, daarmee nog geen kleine vis met 15 cm lengte en een massief lijf.
Voor je het weet hangen al je andere vissen doodbang in een hoek en beheerst de Neolamprologus tretocephalus je hele aquarium.
Ik heb deze vissen zelf gehouden en ze zijn prachtig, maar bij dit soort vissen zodra ze volwassen zijn en een koppel vormen is het no more mister nice guy.
Zelfs koppels zijn lastig vanwege de agressie, ze slopen elkaar ook, de neontetra's die je zelker wil, zullen welkom zijn als voer voor deze jongens.
Pleco's kan je idd beter vervangen voor bv een kleiner L nummer tot een cm of 10 zijn er diverse leukers ik heb de L134 niet dat ik ze veel zie, soms zie ik ze weken niet :)
Je kan je vind ik altijd het best focussen op de vis die je zeker wil en vervolgens je bestand en aquarium daar aan aanpassen.
Laatst gewijzigd door stylz op 20 mar 2016 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuw aquarium,

Bericht door ijsselmeer »

Linda vergeet nog Aphyosemions en Nothobranchius etc te noemen ;) zeer kleurrijk en niet te groot .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw aquarium,

Bericht door Linda »

ijsselmeer schreef:Linda vergeet nog Aphyosemions en Nothobranchius etc te noemen ;) zeer kleurrijk en niet te groot .
Hahaha daarom zei ik ook "zo uit mijn hoofd" :P
Tuurlijk zijn er nog veel meer mooie kleurrijke vissen! :mrgreen:
Iedereen is natuurlijk welkom de lijst aan te vullen!

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuw aquarium,

Bericht door ijsselmeer »

Nee geintje hoor Lin,maar ik moest even reageren :D
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuw aquarium,

Bericht door Tim »

ik heb ook de l134 en ik zie hem ook niet vaak. hij houd van donkere plekjes.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”