Welke aquarium voor Kempvis

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stoempie
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2021 20:12

Welke aquarium voor Kempvis

Bericht door Stoempie »

Goedemorgen,

Mijn zoon is binnenkort jarig en hij zou graag een aquarium willen met minimaal 1 kempvis, aangevuld met een aantal andere kleurrijke (schooltje)vissen en wat algeneters. Aangezien ik een leek ben hierin, ben ik gaan informeren bij een aantal dierenzaken hier in de buurt, maar iedereen zegt wat anders.
Ik zou het graag in één keer goed willen doen en ben zo zoekende op internet op dit forum beland. Hopelijk kunnen en willen jullie mij helpen.

Ik dacht zelf om een superfisch start tropical kit voor hem aan te schaffen, maar is dan 50 liter voldoende of is 70 liter beter.

Daarnaast heb ik nog een aantal vragen:
- Welke bodembedekking: ik las hier dat hier de meeste filterzand toepassen?
- Welke drijfplanten zou hier bij passen.
- welke kleurrijke vissen zou hier bij kunnen? en hoeveel. Ik las dat het midden of bodemzwemmers moeten zijn.
- De dierenzaak had het over om wat platten algen eters erbij te doen? Maar welke kon hij dan weer niet zeggen.
- wat zou je nog meer in de aquarium moeten doen, stukje hout of iets anders waar ze doorheen kunnen zwemmen of verstoppen.

Al bij al een hoop vragen en het misschien lijkt het nu net dat ik voor de makkelijkste weg gaat om hier de vragen te stellen. maar ik kom er echt niet uit. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke aquarium voor Kempvis

Bericht door amber98 »

Allereerst het belangrijkste, denk eraan dat het aquarium minimaa 3/4 weken moet indraaien voordat er vissen in gedaan worden. Wat betref de grote van de bak, zou ik met bijvissen zeker voor de start 70 gaan (nee deze is geen 70L, je komt waarschijnlijk op maximaal 55 netto dus hou hier rekening mee).

Voor bodembedekking is filterzand het beste inderdaad, dat houd de meeste opties open. Salvinia natans vind ik een fijne drijfplant. Aquarium goed volzetten met planten (lees je ook even in over de verzorging van de planten) en verder decoratie zoals inderdaad een stuk hout.

Wat betreft vissen, vergeet graag alles wat de dierenwinkel je aanraad. De meeste hebben totaal geen verstand van wat ze verkopen. Waarschijnlijk word met platte algeneter de sewellia lineolata bedoeld. Een vis die allereerst geen algen eet en in heel andere wateren voorkomen dan de betta. De betta houd van rustig stromend water, terwijl het voor de sewellia niet snel genoeg kan stromen. (Vaak 10x de bak inhoud per uur, terwijl 5x al veel is voor normale aquariums) algeneters heb je ook echt niet nodig, deze gaan meestal aan je planten eten of worden ontzettend groot. Beter kun je je inlezen over hoe de bak algenvrij gehouden kan worden ;)

Op de bodem kun je kiezen voor een school corydoras panda, bijvoorbeeld 6 stuks en voor het midden een tetra soort die het goed doet op die bakmaat. Bijvoorbeeld 10x neon tetra (let op: geen kardinaaltetra) en het daar dan bij laten. Het liefst ook niet alle vissen in één keer toevoegen na de indraaiperiode, maar bijv na 3/4weken eerst de school tetra’s, als de waterwaardes goed blijven na 2 weken bijv de betta en een à twee weken later de corydoras. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stoempie
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2021 20:12

Re: Welke aquarium voor Kempvis

Bericht door Stoempie »

Dank je wel Amber! Zou de AQUATLANTIS Aquarium Advance LED van 54 liter dan ook kunnen? Iemand ervaring hiermee?

Deze is prijstechnisch wat beter :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke aquarium voor Kempvis

Bericht door amber98 »

Ja en aquatlantis is betere kwaliteit dan Superfish

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stoempie
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2021 20:12

Re: Welke aquarium voor Kempvis

Bericht door Stoempie »

Amber nog 1 vraagje: Mijn zoon is over 4 weken jarig. Dus ik wil morgen de bak kopen en dan in laten draaien en dan voor zijn verjaardag de kempvis geven (omdat hij deze zo graag zou willen hebben). Dus is het ook mogelijk om eerst de kempvis erin te doen en dan pas de tetra's ?

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Welke aquarium voor Kempvis

Bericht door Friesian »

Hallo Stoempie..

Ik zou ook 4 weken in laten draaien en voldoende planten kiezen, ook drijfplanten bijvoorbeeld een salvinia natans. Daarnaast voordat je er vissen in doet eerst de waterwaardes testen. Bij voorkeur met druppel testkoffer zodat je zeker weet dat nietriet en amonium 0 is. Wat vlokken verkruimelen zorgt dat de bacteriën al aan de gang zijn voordat je er vissen in doet.

Daarna voorzichtig met bevolken

Ik zou je een aquarium aanraden van minimaal 60 cm, liefst nog wat langer. Met 80 cm heb je meteen een erg goede beginnersbak. Er valt veel te leren en lezen maar hoe groter de bak hoe beter het evenwicht. Verlichting instellen, zeker met led, op 8 uur per dag. Plantenvoeding niet vergeten Ik zou ook beginnen met de tetra's dan kunnen die alvast wennen, een Betta is een territorium vormende vis.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke aquarium voor Kempvis

Bericht door amber98 »

De betta kan wel als eerste, maar het is niet aan te raden. Sowieso als de waterwaardes toch nog voor problemen gaan zorgen, kun je neon tetra’s net wat makkelijk terug vervangen dan een speciale betta die hij heeft uitgezocht.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”