Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door tobyderks »

Linda schreef: 14 aug 2018 11:39 Je zou na iedere maaltijd ook de resten even van de bodem kunnen zuigen.
Voor een filter wordt als het goed is 50x het aantal liters/uur gerekend geloof ik 🤔

Je zou dat een bericht kunnen plaatsen. Ik weet alleen niet of ze gaan reageren.
Ik heb wel verstand van dwergkogels maar niet van andere soorten behalve dat je bij sommige de snavel moet bij knippen af en toe..
Weet je zeker dat je 50x bedoeld, dat zou voor 60l een filter van 3000 l per uur betekenen :shock:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Linda »

Sorry! Het moest 5x zijn..😅
Mijn filter heeft een capaciteit van 900 ltr/u voor mijn 160 liter bak waar nog een hoop hardscape vanaf gaat.. Dus ik gok netto zo'n 140 ltr. Mijn filter is dus prima voor mijn bak.
(En dan zit er ook nog een klein filtertje in de hoek ertegenover voor de circulatie)

De capaciteit van een filter loopt ook terug door de inhoud en het mogelijke dichtslibben van de inhoud (waardoor je hem dus ook regelmatig schoon moet maken) daar moet je ook rekening mee houden.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door tobyderks »

Hahaha ik dacht al, ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van kogekvissen maar 3000l per uur voor zo'n klein bakje leek mij toch wel heel sterk 😂. Dat zal ook één grote wildwaterbak worden😂

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door amber98 »

Hillstream bakje :) :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Linda »

tobyderks schreef: 14 aug 2018 14:13 Hahaha ik dacht al, ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van kogekvissen maar 3000l per uur voor zo'n klein bakje leek mij toch wel heel sterk 😂. Dat zal ook één grote wildwaterbak worden😂
:lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

tobyderks schreef: 14 aug 2018 14:13 Hahaha ik dacht al, ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van kogekvissen maar 3000l per uur voor zo'n klein bakje leek mij toch wel heel sterk 😂. Dat zal ook één grote wildwaterbak worden😂
😂🤣
Ik zie nu een bak voor me met aan de andere kant van de bak allemaal kogelvisjes tegen het raam geplakt😆

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door tobyderks »

Stefanw schreef: 17 aug 2018 18:31
tobyderks schreef: 14 aug 2018 14:13 Hahaha ik dacht al, ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van kogekvissen maar 3000l per uur voor zo'n klein bakje leek mij toch wel heel sterk 😂. Dat zal ook één grote wildwaterbak worden😂
😂🤣
Ik zie nu een bak voor me met aan de andere kant van de bak allemaal kogelvisjes tegen het raam geplakt😆
:lachen: :lachen:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Linda »

Stefanw schreef: 17 aug 2018 18:31
tobyderks schreef: 14 aug 2018 14:13 Hahaha ik dacht al, ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van kogekvissen maar 3000l per uur voor zo'n klein bakje leek mij toch wel heel sterk 😂. Dat zal ook één grote wildwaterbak worden😂
😂🤣
Ik zie nu een bak voor me met aan de andere kant van de bak allemaal kogelvisjes tegen het raam geplakt😆
:lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Update! update! Update!

Vandaag nieuwe verlichting gekocht zoals ik al zei in de eerste post zat er tl-verlichting in waar ik ERG graag vanaf wou....... dus nou zit er eindelijk led in! :D de tl verlichting zag er heel lelijk uit aangezien hij zo weinig licht gaf dat het water oranje leek en natuurlijk het ergste... alle planten gingen langzaam aan dood. Dus nou heb ik dus de tl veranderd in de retroled combi van superfish (ben ik erg tevreden mee) en ik heb nieuwe plantenvoeding gehaald want die had ik nog niet voor dit aquarium (had ik natuurlijk al veeeeel eerder mee moeten beginnen) dus ik hoop dat dat nou wat beter gaat.

Foto's!:

De planten zien er nu echt verschrikkelijk uit dus ik ben van plan om nog even af te wachten of een paar het nog overleven en dan ga ik al het dode spul eruit trekken en nieuw kopen :D



Afbeelding

Dat is heel wat beter dan eerst! :lol:

Close upje van de antenne baarsjes met wat vellere kleuren dan eerst!



Afbeelding

En ik had nog een vraagje.... is het het geld waard km met een aquariumpje zoals ik heb met Co2 te starten?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Afbeelding

Dit is een iets betere foto :D

Het water lijkt nog steeds een beetje geel maar dat komt dor het licht hier in de kamer :?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door amber98 »

Ik zie dat je de planten nog in de potjes heb staan (of in ieder geval een aantal) Dit kan ook de reden zijn dat je planten niet willen. Het is de bedoeling dat je na aankoop de potjes verwijderd, het Steenwol volledig verwijderd en de planten met de wortels in de bodem zet. Het potje is puur om de plant tijdelijk in te kweken. Er gaan ook verhalen rond dat er stoffen in het Steenwol zit welke giftig zijn voor vissen. ;) en natuurlijk is plantenvoeding heel belangrijk.

Overigens zie ik nu pas dat de kardinaaltetras hebt en geen neon tetras (weet niet of je hier al achter was?) Kardinaal tetras hebben een hogere temperatuur nodig dan neons en een grotere bak met veel soortgenoten. Ze voelen zich het prettigste in een groep vanaf 20 stuks en een bak vanaf een meter. Terwijl neons het prima vinden om met zn 10en in een 60cm bakje te zitten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Hoi Amber!

Ik zie inderdaad nu je het zegt pas dat het kardinaaltjes zijn (erg slordig van me eerlijk gezegd). Dan is mijn aquarium inderdaad (veel) te klein! Dus als iemand toevallig nog kardinaaltjes wilt!! :lol: of wat kan ik anders met ze doen want dit is zielig!

Wat betrefd de plantjes zijn ze allemaal geplant op één na aangezien we die hoger wouden hebben staan dus die gaan we dan denk ik ook planten :D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door amber98 »

Je raakt ze vaak snel via marktplaats kwijt ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Oké dankjewel :lol:

Dan zal ik dat proberen want dit is natuurlijk zielig ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Nogmaals hallo iedereen!😁

Update: het heeft een tijdje absoluut niet goed gegaan met het aquarium! 1 van de 2 ramirezi's heeft cottonmouth gekregen wat natuurlijk absoluut niet moest gebeuren..... omdat we hier niet op voorbereid waren hadden we pas een dag later medicijnen kunnen halen, we hadden haar al in een leeg aquarium gezet met wat nepplantjes zodat ze zich een beetje op haar gemak voelde. Ondertussen waren we de volgende dag naar de lfs gegaan voor een medicijn wat ze gellukig wel hadden, we hadden het gelijk in het aquarium waar ze in zat gedaan en ook voor de zekerheid een paar druppeltjes in het normale aquarium waar ze vandaan kwam zodat het daar niet zou spreiden wat we niet zouden verwachten omdat cottonmouth normaal gesproken alleen bij gestresde of zwakke vissen komt (ze was trouwens gestresd door de sumatranen dus dat was al niet goed)

Volgende ochtend keken we waar ze zat en voor mijn gevoel was het al een stukje uitgespreidt, er zat nu een wit bolletje op haar lip waar witte draden uit kwamen (niet goed dus). In het "normale" aquarium was om de één of andere rede de andere ramirezi (het mannetje) overleden! Geen tekens dat hij ook cottonmouth had en ook geen andere ziektes of schimmels te zien wat ook apart was. Toen bedachten we dat de lfs (was trouwens een klein winkeltje waar we nog nooit eerder vissen hadden gekocht, maar ze hadden de ramirezi's nergens anders gezien dus we gokten het erop) misschien een ziekte in zijn bak had.... dus we hadden hem gebeld en ja hoor, zijn volledige bak was uitgeroeid door 2 verschillende ziektes (en je raad het al) cottonmouth en met de andere dode vissen was bij hem ook niks te zien waardoor ze dood konden waren gegaan. Bij hem was het ook niet zo vreemd dat ze cottonmouth of een andere bacterie kregen aangezien ze met ruim 50 ramirezi's in 1 bak van ik denk 30 liter wild door elkaar zaten te zwemmen (over het algemeen veel stress dus)

Het is nu een week later sinds de ziekte en alles in de vak gaat weer goed en er is geen teken meer van witte lipjes of andere schimmels/bacterien, ook doen de planten het met de nieuwe lamp al een stuk beter en zijn ze al een flink stuk gegroeid!

Foto:


Afbeelding

De kardinaaltetra's zijn aan de andere kant nog steeds jammer genoeg niet verkocht😐

Het koffervisje word nu extra bijgevoerd zodat hij nu zonder voor problemen te zorgen weer in het normale aquarium zit en de L144 is ook overgezet naar het normale aquarium daardoor heb ik weer een 60 liter vrij die ik vandaag heb leeggemaakt (weer een leeg canvas dus!!😁😀) daarvoor ga ik weer een nieuwe thread aanmaken🤗


Omdat alles nu goed gaat en er eigenlijk niks bijzonders meer is om te updaten verklaar jk deze post officieel voor gesloten😃😅

Bedankt iedereen voor het meehelpen en het beslissen! En ik hoop dat jullie de volgende keer weer helpen😉

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”