Visbestand Juwel Rio 180

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MrSanderse
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 21:18

Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door MrSanderse »

Goedenavond iedereen,

ik heb net mijn tweede aquarium gekocht en nu heb ik op internet al mijn selectie gemaakt van welke vissen ik erin wil doen..
Met de temperatuur op 24 graden en links en rechts een aantal stenen en in het midden een mooi stuk kienhout met daaromheen een mooie selectie van een viertal soorten planten wil ik graag weten of deze samenstelling samen met elkaar kan leven:

5 corydoras julii
2 marmer gouramis
3 dolfijncichlide
4 pantsermeervallen
4 borstel harnasmeervallen
3 haaivin barbelen
10 neontetra's innesi
8 knorgoeramis
2 diamant gouramis

in afwachting van informatie, verblijf ik :-)
met vriendelijke groeten van michael

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door amber98 »

Leuk dat je een tweede aquarium hebt gekocht. Heb je toevallig de wetenschappelijke namen van de vissen? Nederlandse namen veroorzaken verwarring ;) (corydoras julii vallen namelijk ook onder pansermeervallen)
Ik kan je er in ieder geval wel al op voorbereiden dat het een en ander niet samen zal kunnen helaas, als het de vissen zijn die ik denk dat je bedoeld.

Verder wat voor bodem heb je? Zand is namelijk wel een vereiste voor de meeste bodemvissen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door Linda »

Ik was een reactie aan het typen (een lange!) maar mijn browser flipte en sloot af :cry:
Even geduld, er komt een reactie aan...........................

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door Linda »

Nou...poging twee....

Ik heb dezelfde maat bak als jij. Ik weet dus wat er ongeveer in kan qua vis. ;)

5 corydoras julii
Ja kan zeker, mits je zand hebt. Dit is wel een vereiste voor cory's.
2 marmer gouramis
Zou ik niet doen. Ze worden vrij groot en agressief. Ik heb zelf twee diamantgoerami's in mijn meter gehouden dit ging goed. Deze blijven wat kleiner en zijn liever.
3 dolfijncichlide
Neen! Deze vissen kunnen wel 30 cm worden en hebben hard water nodig (malawi meer)
4 pantsermeervallen
Welk soort bedoel je hier? Cory's zijn namelijk ook pantsermeervallen.
4 borstel harnasmeervallen
Hier zou ik er maar één van houden omdat ook deze toch de 15 cm kunnen bereiken.
3 haaivin barbelen
NOPE! Kunnen 35 cm worden!
10 neontetra's innesi
Kan prima!
8 knorgoeramis
Niet samen met andere goerami's deze delven het onderspit. Ze zijn kleiner en minder strijdlustig dan de grotere soorten.
2 diamant gouramis
Zie mijn opmerking bij de marmergoerami's.

Heb je wel onderzoek gedaan naar de groottes, temperamenten ed van deze vissen?
De vissen die je hebt uitgekozen zijn bijna allemaal veel te groot voor jouw bak.
Wat een mooie stelregels is voor een rustige aanblik in je aquarium is een scholenvis, een koppel of harem een bodemvis en evt nog een solitaire vis.
Nog een ongeschreven regel is om niet te grote vissen in je bak te nemen omdat dan je bak al snel erg klein lijkt. Hoe kleiner de vissen die je hebt, hoe groter je aquarium oogt.

In jouw geval bv:
10 corydoras Julii
10 Inessi
2 diamantgoerami's OF 5-6 knorgoerami's
1 ancistrus

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door amber98 »

Ik wil er verder nog even op aanmerken dat de Paracheirodon innesi NIET geschikt is, vanwege de temperatuur. 24 graden is te warm, deze zitten liever rond de 20 graden. Bij een hogere temperatuur worden ze hyper en zullen ze niet echt oud worden. Beter zou je dan kunnen kijken voor de paracheirodon simulans, die kan wat beter op hogere temperaturen. ;)

Corydoras julii zijn trouwens moeilijk te vinden. 9 van de 10 keer verkoopt de winkel ze als julii, maar zijn het trilineatus.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MrSanderse
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 21:18

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door MrSanderse »

Bedankt voor jullie reacties! Vanwege het feit dat ik net Feyenoord zat te kijken en morgen weer supervroeg op moet heb ik niet de tijd om de wetenschappelijke namen op te zoeken van de vissen maar volgens mij is dit ook niet meer nodig... ik zal mn bestelling in ieder geval niet plaatsen vanwege de beknopte reactie van Linda. Jij weet er zeker meer van dan mij want ik weet hier eigenlijk weinig van af.. Alleen in mn andere bak zitten wel 4 albino corydoras en daar heb ik fijn zwart grind in en volgens mij gaat dat wel goed met hun...
Ik heb wel gekeken naar het temperament en volgens mij waren ze allemaal vrij rustig.. Daar zitten ook twee verschillende soorten "grotere" goeramis in en vooralsnog gaat dat ook nog goed... Ik weet niet wanneer vissen volwassen zijn maar ik heb die bak en vissen ongeveer een jaar.

Het liefst wil ik (als het mogelijk is) een bak met algeneters, grondverschoners, 2 soorten scholen, 2 verschillende soorten iets grotere vissen, iets wat op een kleine haai lijkt en dan een mooie solitaire vis... Die voorstelling van jouw Linda kan ik me niet echt in vinden wanr dat lijkt me zo leeg... Mn aquarium hoeft niet groot te lijken, als ie maar mooi, bevolkt en vreedzaam is! :-)
Wel bedankt voor de input so far!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door amber98 »

Corydoras hebben zand nodig zodat hun baarddraden intakt blijven en om voedsel te kunnen filteren uit het zand waarmee ze ook hun kieuwen spoelen. Dit is een van de weinige activiteiten waar corydoras zich mee bezig houden in hun natuurlijke omgeving, dus ik ben eigenlijk van mening dat je ze dat niet af kunt nemen.;) Als je dus zand hebt, kun je een groep van 10 erin zetten. 5 is wat weinig, dan voelen ze zich niet zo prettig en laten ze zich niet zoveel zien bij de meeste soorten.

Algeneters eten vrijwel geen algen. Je zult ze moeten nemen voor hun uiterlijk en gedrag. Als je van plan bent een borstelneus (=ancistrus soort) te nemen, dan moet je er wel genoegen mee nemen dat zachte planten soorten opgegeten gaan worden. Die vinden ze namelijk veel lekkerder dan algen. Deze hebben een best pittig karakter, vechten nogal eens onder elkaar. Ik raad je er dus ook maar 1 aan. Ook deze soort vind zand prettig.

Als vissen bij elkaar zitten die niet bij elkaar horen, hoeft dit niet direct fout te gaan. Dit kan ook opeens een bloedbad worden terwijl het voorheen goed ging. Te grote vissen in aquarium houden is geen optie. Vissen kunnen je niet vertellen dat ze zich niet prettig voelen met zoveel in een te kleine bak. Als jij denkt dat het goed gaat, kan het voor de vissen een hel zijn in jouw aquarium ;)

2 soorten scholenvissen raad ik je af, in jouw bak kun je helaas niet genoeg vissen van beide soorten plaatsen en het hen naar hun wens te maken. Met te weinig soortgenoten worden ze erg schuw. Zoveel verschillende soorten grotere vissen is ook niet echt de bedoeling. Eigenlijk is wat jij wilt een zooitje aan vissen om het zo maar even te verwoorden. Vind jij misschien mooi, maar voor de vissen alles behalve een prettige leefomgeving. De kleinste haaiachtigen vissen, zijn die wat jij al noemde en met 35cm niet echt geschikt. Ze vreten ook alles wat in hun mond past en geloof me ze zullen dan echt wel een grote gourami erin kunnen proppen. ;)

Het bestand wat Linda noemde, is eigenlijk wel een mooi bestand.
10 corydoras van dezelfde soort
Als je voor de p. simulans of gelijke grootte vissen kiest, kunnen er 15 in.
2 diamantgoerami's OF 5-6 knorgoerami's.
1 ancistrus.
Denk er wel aan dat gouramis drijfplanten wensen en niet al te veel stroming.
Qua bevolking zit je dan wel aan de max. Ga je erover heen, zullen vrij snel vissen sterven aan een nitriet vergiftiging omdat het filter het niet volhoud.

Een aquarium ziet er mooier uit als hij groter lijkt dan dat ie is. Dat is wat Linda bedoelde. Ga je voor kleinere vissen, dan wordt het aquarium mooier dan wanneer er grote vissen inzitten die veel plaats innemen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MrSanderse
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 21:18

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door MrSanderse »

Oke dank jewel voor de opheldering!
Is het mogelijk om een combinatie van grind en zand in de bak te hebben?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door Linda »

Ja hoor, je hebt alleen wel kans dat het op een gegeven moment door elkaar gaat liggen. Je zou een afscheiding kunnen maken tussen zand en grind.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MrSanderse
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 21:18

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door MrSanderse »

met welk materiaal moet ik die scheiding dan maken?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MrSanderse
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 21:18

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door MrSanderse »

en ik heb 24 kg edelsplit besteld en hoeveel kilo zand zal erin gaan? Moet ik ook voedingsbodem doen voor de planten of is plantenvoeding geven voldoende?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door Linda »

De afscheiding zou je onzichtbaar kunnen maken van bv plexiglas. Of zichtbaar met bv stenen of hout :)

Ik denk (laatst uitgerekend voor mijn bak) dat als je een laag van +/- 5 cm wilt in je bak je ongeveer 25 kilo nodig hebt. Dus het ligt eraan hoeveel zand/grind je wilt hebben. Ik zou toch voor de cory's een aanzienlijk stuk zand nemen zodat ze een groot oppervlak hebben om te grondelen.
Misschien 1/3?
Een voedingsbodem wordt, zul je merken, hier op het forum sterk afgeraden. Dit omdat het na een half jaar is uitgewerkt en dan vervangen moet worden wat ten koste gaat van je scape en je zult je bak weer volledig opnieuw moeten opstarten/inrichten. Erg jammer natuurlijk. Dat en een voedingsbodem kan gaan rotten (en is duur..)
De meeste planten halen hun voedingsstoffen sowieso uit het water zelf. Voor de planten die hun voedingsstoffen uit de bodem halen (de moerasplanten zoals echtinodorussen en crypto's) kun je een kleibol of voedingstablet bij de wortels steken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door amber98 »

Als je voor lichtgekleurd zand gaat, kun je filterzand kopen. Bij wildkamp kost dit nog geen 8,- voor 25kg en dan heb je sowieso genoeg. Ik heb 50kg zwart zand erin liggen, voor een 120cm bak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MrSanderse
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 21:18

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door MrSanderse »

Bedank!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MrSanderse
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 21:18

Re: Visbestand Juwel Rio 180

Bericht door MrSanderse »

weet iemand waar ik mooie achterwanden voor mijn aquarium kan vinden?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”