Uitbreiding visbestand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Uitbreiding visbestand

Bericht door lex »

Hallo allemaal,

Ik wil mijn visbestand gaan uitbreiden maar weet nog niet zo goed met wat. Daarom vraag ik hier om jullie hulp. :D
:vis: :vis:
Ik heb een juwel rio 125 (80cm) met de volgende vissen: Kegelvlekbarbeel, Bijlzalmen, Kuhli's
Hier komen binnenkort ook nog cory's bij (wss panda's) maar ik ben nog bezig met de overstap naar zand.

Graag zou ik er nog wat visjes bij willen. Een harem of koppel zou mij wel leuk lijken.

Ik zat in de eerste plaats te denken aan dwerg cichliden. Ik meen echter gelezen te hebben dat dit niet een hele goeie combi is met de cory's. Is dit juist?

Verder heb ik ook nog gekeken naar de gouramies, voornamelijk de dwerggourami. Deze blijkt echter door de kweek heel zwak te zijn geworden. Dat lijkt mij dan niet zo'n heel goed plan. De honinggourami is mss een alternatief en ook de knorgourami leek mij mss wel iets. Hebben mensen ervaring met deze vissen? Waar ik dan vooral nieuwsgierig naar ben is de hoeveelheid stroming die zij kunnen verdragen. I.v.m. de voedingstoffen voor de planten heb ik namelijk graag een iets harder stroming. Hoeveel stroming is echt te hard voor deze vissen?
:vis: :vis:
Wellicht dat een van jullie ook nog een ander idee heeft voor een leuke koppel of harem vis .

Alvast bedankt.

Lex
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door amber98 »

Dwergcichliden kun je inderdaad beter niet doen. Gaat vaker fout dan goed met corys. Misschien vind je een koppel of harem Dario Dario wat?

Je hebt ook nog de chocoladegourami. Verder kan ik je niet helpen wat gouramis betreft

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door lex »

Bengaals vuurtje is mss wel iets ja.
Had ik zelf nog niet aan gedacht, thnx!

Chocolade gourami stelt best veel eisen volgens mij. Ga er toch ook eens naar kijken.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door Linda »

Bedenk wel dat de dario dario enkel levend voer eet..

Pauwooggrondeltjes niks? Vriendin van mij heeft ze samen met cory's en dat gaat goed.
Kaap lopez?

Knor- en honinggoerami's heb ik beide gehad. Ze zijn beide erg leuk maar geen enkele goerami houdt van veel stroming...
Chocoladegoerami's zijn inderdaad niet makkelijk en kun je beter een speciaalbak voor inrichten.

Als je een dwergcichlide overweegt zou ik de dambordcichlide aanraden. Zijn heel vriendelijk, ook naar mijn bodembewoners.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door lex »

Dat zijn ook nog goede ideeën. Ik ga verder op onderzoek uit. Bedankt!
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door amber98 »

Dario Dario schijnt ook diepvries te eten. ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door Linda »

amber98 schreef:Dario Dario schijnt ook diepvries te eten. ;)
Dan is dat niet vaak :nope:
Vriendin van mij heeft ze recent nog gehad en zij voert regelmatig diepvries. Toch hebben ze het niet gered :kwnie:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door lex »

De dario dario (bengaalsvuurtje) vind ik een erg mooi visje. Ik lees idd op meer plekken dat het vrij moeilijke eters zijn. Voor mijzelf is het in principe geen probleem om bv levend voer te geven. Ik vind het echter lastig als ik op vakantie ga.
Het Bengaalsvuurtje valt dus af helaas.

De Pauwooggrondel vind ik een zeer mooi visje en zou denk ik goed geschikt zijn voor mijn bak. Het is zeker een kandidaat. Ik vind het echter wel een nadeel dat ze zo makkelijk blijken te kweken. Leuk, maar ik zou niet weten waar ik de kleintjes eventueel kwijt kan.

De kaap lopez is ook zeer mooi maar moet ik nog even verder naar kijken. Het eerste wat ik lees is dat ze 22-24 graden prefereren. Ik moet even controleren of dat niet te koud is voor de rest van de vissen in mijn bak.

De knorgourami's staan ook nog steeds op mijn onderzoekslijstje :mrgreen:
Ze moeten in een harem gehouden worden maar heb nog niet zo snel gevonden hoe je het geslacht kunt zien.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door Linda »

Bij knorretjes hebben de mannen een puntigere rug en buikvin :)
Ze zijn zo leuk!
Vooral dat geluid dat ze maken Krrrrrrrrrr :D
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/tag/Knorgoerami

Ik heb ook pauwoogjes gehad maar geen baby gezien hoor. Bij vriendin van mij ook niet. Plus dat ik denk dat veel kleintjes worden opgegeten...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door lex »

Ik heb nog even verder gezocht op internet en kwam helaas vaker verhalen tegen dat de pauwoog agressief is tegen medebewoners. Vooral cory's zouden vaker het slachtoffer zijn.

Bij de Kaap lopez wordt geadviseerd om over turf te filteren i.v.m de ph. Dit zie ik niet zo zitten.

De knorretjes staan nu boven aan mijn lijstje.

Daarnaast vroeg ik mij af of de Betta splendens in mijn bak zou kunnen. Is mijn bak niet te groot en wat zou een goede verhouding m/v zijn?
Zou ik ook alleen 1 man kunnen houden?
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door Linda »

Een betta man kan zeker.
Maar ook die kunnen agressief zijn en ze eten garnalen..Al heb ik er één die ze niet te pakken krijgt samen in een nano zitten van 20 liter :mrgreen:
De sufferd dreigt/showt ook tegen de geweislakken :lachen:

Ze zijn wel kleurrijker dan de knorretjes. Maar toch zijn die ook wel eeerrug leuk ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door lex »

Garnalen heb ik niet.
Kunnen ze zo agressief zijn dat ze de kegelvlekbarbelen of cory's aanvallen/verwonden?
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door amber98 »

De corys en kegelvlekbarbelen zullen ze met rust laten, maar het gaat niet goed samen met bijlzalmen. Het kan dat ze er agressief op reageren, omdat ze in dezelfde waterlaag zitten, kan ook dat een betta of meerdere bettas zich gewoonweg niet prettig voelt en daardoor ziek wordt. Een agressieve betta, wat zowel een man als vrouw kan zijn, vermoord met gemak medebewoners wanneerdie niet gewenst zijn. niet agressieve kwijnen vaak weg bij verkeerde medebewoners.

Bovendien geef je aan redelijk veel stroming te hebben, bettas willen bijna stilstaand water, zeker langvinnige mannen zullen anders niet heel lang leven vanwege uitputting gevolgd door vinvrot ed. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door lex »

Oke bedankt voor de uitleg.
Ik heb veel informatie opgedaan en ga er eens rustig over nadenken.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Uitbreiding visbestand

Bericht door lex »

Zoals een aantal mss hier al wisten, heb ik besloten om voor de Kaap Lopez te gaan.
Ik heb van een mede forumlid ook de bevestiging gekregen dat ze ze hier in de buurt verkopen :Cheer: :party:
Ik weet echter niet zo goed hoeveel ik er moet kopen.
Ik zat in eerste instantie te denken aan 1m met bijvoorbeeld 3v. Toch lees ik ook dat 2 mannen in een vrije grote bak samen zouden moeten kunnen en dat dit juist mooi pronkgedrag oplevert.
Ik zou graag weten waar jullie in mijn geval voor zouden kiezen.
(bak is 125 liter, 80cm)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”