Knallende CO2 fles na opnieuw gevuld te zijn

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Janalbert
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57

Knallende CO2 fles na opnieuw gevuld te zijn

Bericht door Janalbert »

Ik had mijn CO2 fles weer laten vullen bij GD-Aquarium in Dalen. Na thuiskomst de fles op de vloer gezet naast het aquarium.
4 uur later een enorme knal en een hard brommend geluid en daarna veel gesis. De gehele fles was aan de buitenkant daarna
helemaal wit (leek wel een ijslaag). De fles op zich was wel heel gebleven.

Heeft iemand dit ook al meegemaakt misschien?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Knallende CO2 fles na opnieuw gevuld te zijn

Bericht door Neil »

Nee, dat heb ik nog niet meegemaakt.
Lijkt op een beveiligings prop/ventiel die geactiveerd is.
Fles is wel heel hard leeggelopen, dit omdat er een ijslaag op de fles was.

Groet, Neil

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Janalbert
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57

Re: Knallende CO2 fles na opnieuw gevuld te zijn

Bericht door Janalbert »

Neil bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Knallende CO2 fles na opnieuw gevuld te zijn

Bericht door amber98 »

Niet meegemaakt. Wat zegt de zaak ervan die hem gevuld heeft?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Janalbert
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57

Re: Knallende CO2 fles na opnieuw gevuld te zijn

Bericht door Janalbert »

Het was een fles van het merk Ösaka" en de zaak begreep het zelf ook niet. Ze hebben daarom de fles
verstuurd naar de fabrikant in Polen. Het is inmiddels al 4 weken geleden en voor mij zit er niets anders op dan afwachten.

Gebruikersavatar

SpongeBob
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2021 16:50

Re: Knallende CO2 fles na opnieuw gevuld te zijn

Bericht door SpongeBob »

Allemachtig, wat een bericht. Dat had anders af kunnen lopen, niet?

Dergelijke drukhouders zijn voorzien van een keurmerk en nieuwe keuringsdatum, die ingeslagen is op de fles. Koolzuurcilinders vallen onder de PGS15 in NL en worden hoofdzakelijk gebruikt in de drankenindustrie en horeca. Zelfs de mini flessen om thuis frisdrank te maken. Die flessen voor het maken van frisdrank vliegen er doorheen en worden regelmatig gewisseld en gecontroleerd.

Bij aquarium liefhebbers gaat er bijna geen gas doorheen en doe je lang met een vulling. Maar ook een drukhouder die over de keuringsdatum heen is moet het gewoon blijven doen.

Volgende keer graag contact met de NVWA omdat we niet zitten te wachten op ongelukken onder aquarium liefhebbers. https://www.nvwa.nl/onderwerpen/melden- ... n-non-food

Je leest het in bovenstaande link. Het terugsturen naar fabrikant door verkopende partij in NL is niet de manier!

Achtergrond informatie: https://www.infomil.nl/onderwerpen/veil ... eiding-h6/

Maar koop een drukhouder bij een bedrijf (voorbeeld, geen reclame) als Kuipers Gassen in Eemnes. Vertel dan eerst waarvoor je de drukhouder gaat gebruiken, welke DIN aansluiting je hebt - neem die mee, dat je een nieuwe en schone fles wilt en waarschijnlijk de eerste tijd niet langs komt om te vullen. Dat vullen kan in 2 minuten bij hun geregeld worden. Je krijgt dan een helder advies en de juiste spullen mee naar huis. https://www.kuipersgassen.nl/vulstation

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Janalbert
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57

Re: Knallende CO2 fles na opnieuw gevuld te zijn

Bericht door Janalbert »

Goedendag.
Bedankt voor uw reactie. Het gaat hier over een hervulbare CO2 fles van 1,5 kg. Boven op de fles zit een koperen kraangedeelte, welke voorzien is van een overdrukventiel. Het betrof een fles van het merk "Osaka" en volgens de verkoper zit de fabriek hiervan in Polen.
Volgens de verkoper heeft hij de fles (die ik terug gestuurd had) naar de fabriek gestuurd. Na ruim 4 weken kreeg ik het volgende bericht van de verkoper:

we hebben vandaag bericht gehad, morgen (verwacht ik) is de fles weer bij ons.
Zal ik die doorsturen naar U?
In de fles zit een overdruk ventiel, als de druk opbouwt gaat deze open en loopt hij leeg.
Dit was er met de fles aan de hand. Vaak gebeurt dit volgens de fabriek als de temperatuur snel veranderd.
Dit is logisch te verklaren wellicht, mijn collega had uw fles leeg laten lopen omdat hij nog vol was.
Hieierdoor wordt de fles erg koud, wij vullen hem, als hij dan bijv. op de vloerverwarming komt (of überhaupt in
een warme kamer) is dit "veiligheidssysteem" mogelijk te triggeren.
Buiten dat de schok natuurlijk groot was, is er dus gelukkig niks mis. De fles heeft juist veilig "gehandeld".

Ik heb aangegeven dat ik die fles niet weer terug wil, omdat ik er geen vertrouwen meer in heb (de angst voert nu de boventoon).
Aan de fles was aan de buitenkant niets te zien, zelfs de gekleurde prop voor het overdrukventiel zat er nog in. Ik blijf van mening dat er al iets niet heeft gedeugd aan die fles, omdat er niet genoeg bubbletjes meer uit de diffusor kwamen. Ik heb toen een nieuwe fles gekocht en
toen was het wel weer goed.
Bovendien geven ze mij geen duidelijk op de vraag, als het veiligheids ventiel zijn werk doet, of dit dan gepaard gaat met een enorme knal!!

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”