nieuw aquarium - vragen over jbl proflora m2003

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gerson
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2021 00:19

nieuw aquarium - vragen over jbl proflora m2003

Bericht door Gerson »

Hallo!

Hopelijk kunnen jullie me helpen met mijn beginnersvragen. Ik ben hier nieuw, want ik heb zojuist mijn aquarium hobby gestart en mijn (400L) aquarium opgestart. Ik heb gisteren voor het eerst een CO2 systeem aangesloten, een JBL Proflora M2003, en heb een lijstje met vragen. :-)

1) Ik heb de KH ingevoerd op het computertje.
1.a) Moet ik de KH waarde elke keer aanpassen op het computertje wanneer ik zie dat de waarde verandert in mijn aquarium?
1.b) Hoe vaak moet ik de KH waarde meten?
1.c) Hoe hou ik de KH waarde stabiel?

2) Hoe vaak moet er een kalibratie uitgevoerd worden?

3) Wat gaat er allemaal automatisch en wat moet ik handmatig bijhouden?

4) Bij het opstarten heb ik m.b.v. de bellenteller de bellen op 60 per minuut afgesteld. Moet ik hier verder nog iets mee of wordt dat automatisch aangepast door het systeem indien nodig?

5) Mag ik de diffuser aan de kant van het aquarium plaatsen in de buurt van de instroom naar het filter of is dat slecht voor de goede bacteriën of de kwaliteit van het CO2?

6) Mag de meetsensor vlakbij de diffuser hangen of moet deze op een heel andere plek?

7) Is er verder iets waar ik rekening mee moet houden?

Heel erg bedankt voor de hulp alvast!
Groet, Gerson

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: nieuw aquarium - vragen over jbl proflora m2003

Bericht door Neil »

Hoi Gerson,
Dat zijn best wel wat vragen.
Laten we het proberen.
1) Je zal zien dat de KH best wel een stabiele waarde is. Dit verandert niet ineens van de ene dag op de andere dag.
Stel de KH waarde in en laat dit ongeveer een week staan. Meet de KH waarde 1 keer in de week.
Laat de KH waarde op de computer staan. Bij geringe veranderingen in het meten niet gelijk de computer bijstellen.
Je zult zien dat de KH waarde stabiel is.

2) kalibratie van de pH sensor doe ik zelf iedere 14 dagen. In het begin doe je vaker maar je zult zien dat dit niet iedere dag nodig is.

3) in de gebruiksaanwijzing staat wat er geregeld wordt. Dit wordt dan automatisch bij gehouden.
Voor zover ik zie is de de pH controller bedoeld om de pH bij te houden.

4) inderdaad je moet ergens beginnen. Als de pH niet zakt dan kan je er iets meer CO2 toevoeren. Als je iets meer toevoert dan wacht je een week. Iets meer toevoeren zijn een paar bellen extra.
Als er weinig gebeurt dan kan je dit herhalen. Net zo lang dat de pH geregeld wordt. Dus dat de magneetveld open en dicht gaat. Het mooiste is dat de open tijd lang is. Dus lang open en maar een paar keer dicht.

5) CO2 doseer je om de C (koolstof) aan de planten te geven. Die gebruiken dit als voeding. Over doseren zal schadelijk zijn voor je vissen, maar dankzij je aankoop wil je dat voorkomen. Zelf heb ik bij mijn aquariums de diffuser op verschillende plaatsen hangen. Dus daar maak ik geen zorgen over.

6) je pH sensor kan je aan de andere kant als je diffuser hangen. Wederom heb ik zelf mijn pH sensor vlak bij mijn diffuser hangen, maar altijd op dezelfde locatie.

7) Lees de handleiding van je aankoop. Stel als doel dat je weet wat de KH is. Wat de relatie is tussen de CO2 en de pH.
Doe het in het begin rustig aan met de instellingen. Houd als minimum een KH van 5 aan. Als je KH waarde hoger is maak daar geen probleem van. Leer er mee om te gaan. Maak een logboek aan.

Met vriendelijke groet,
Neil

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”