Algen, CO2 en hulp gevraagd

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bernhard
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2020 20:33

Algen, CO2 en hulp gevraagd

Bericht door Bernhard »

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier en ik hoop dat jullie me een beetje verder willen helpen. Ik werk op een school en in het lokaal staat sinds de zomervakantie een nieuw aquarium. Dit is een tweedehands bak: een Juwel 180 met een binnenfilter. Onze oude aquarium was enorm oud, meerdere lekkages overleefd maar nu tijd voor iets nieuws.

We hebben de bak ingericht, hulp hebben we gekregen van iemand die er veel verstand van heeft. We hebben oude planten van de oude bak overgezet en nieuwe planten en hout erin gedaan en uiteindelijk ook de vissen. Dat leek allemaal goed te gaan. De LED verlichting stond in de eerste week op 5 uur en hebben we omhoog geschroefd.

Helaas maakte ik toen een enorme blunder door 1x de tijdklok niet goed in te stellen waardoor het aquarium een weekend lang 48 uur licht heeft gehad en we last hadden van algen. Stom, maar helaas. Vanaf toen is het evenwicht uit de vak verdwenen en modderen we aan. Elke week gaven we netjes plantenvoeding en in eerste instantie ook nog Carbo van Easy Life.

Ik heb geprobeerd de planten en bladeren die erg waren aangedaan door de algen te verwijderen, ondertussen kregen we ook groene algen op het hout.

Na lang wikken en wegen zijn we nu ook gestart met CO2. Ondertussen draait de bak ruim 2 maanden en sinds deze week voegen we nu CO2 toe. Daarnaast hebben we ook een week of 2 geleden het water uitgebreid getest:
-pH 7,5 (het kraanwater heeft een enorme hoge pH meten we steeds)
-kH 5,5
-NO3 10
Po4 0
NO2 0
GH 10

Omdat de algen die vrolijk groeiden hebben we in eerste instantie de verlichting teruggeschroefd maar veel effect had dit niet, nu met het CO2 hopen we een nieuwe balans te vinden waarbij uiteindelijk ook de algen gaan verdwijnen en ik misschien desnoods weer wat nieuwe planten kan planten, want veel planten zijn nu aangedaan.

Op dit moment tel ik 40 bellen per minuut maar de CO2 verklikker kleur nog blauw. Het licht gaat om 10.00 aan en rond 17.00 uit en de CO2 gaat nu om 09.00 aan en rond 21.00 uit. Waar we ook over twijfelen is de diffuser. De diffuser staat nu naast de uitlaat van het filter (pijpje) maar geen idee of dit de exacte goede plaats is omdat het CO2 natuurlijk mee moet worden gevoerd in de stroming. DE CO2 loopt keurig, komt vrij en lost op. Dat zien we.

Wat kunnen we nu het beste doen qua CO2 hoeveelheid en verlichting? De algen lijken overigens bijzonder veel zuurstof te maken (er komen allemaal belletjes uit) maar met name de bruine algen op de bladeren doen het nu ook te goed helaas. Moet ik nog even geduld hebben of hebben jullie ook andere tips? Elke week verversen we 1x 20-30L en voegen we plantenvoeding toe (ongeveer 15 ml).

Ik heb wat foto's toegevoegd om jullie een beeld te geven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Algen, CO2 en hulp gevraagd

Bericht door Hans »

---
Ten eerste ....Welkom ;)

Ik ben zeker geen expert in co2 "gebeuren".

Die systemen bestonden toen niet eens en nu proberen allerlei fabrikanten ons

ervan te overtuigen dat we niet zonder kunnen :mrgreen:

Ik ben zeker geen fan van alle toevoegingen die mensen aan een aquarium doen

zoals bijvoorbeeld plantenvoeding en ph verlagers of verhogers en spullen voor

of tegen nitraat en nitriet etc etc etc.

Ik ben misschien nog heel erg "ouderwets", maar ik heb nog nooit in mijn leven

water getest in alle bakken die ik gehad heb en ben gewoon op "gevoel" afgegaan.

het probleem met al die "lapmiddelen" is dat je eerst het ene probleem probeert

op te lossen, maar daardoor weer tegen een andere oploopt en daarvoor ook weer

"medicijnen " gaat gebruiken en ga zo maar door :roll:

Begin de bak gewoon weer opnieuw en probeer zo min mogelijk troep in het water

te gooien die bijna alleen maar worden verkocht om geld te verdienen :evil:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Algen, CO2 en hulp gevraagd

Bericht door Muppet1987 »

Welkom! Als eerst: algen verschijnen sneller dan dat ze verdwijnen. De kans is groot dat er nu teveel plantenvoeding wordt toegevoegd. Als er dan te weinig planten zijn om die voeding op te nemen, komen de algen om de hoek kijken. De kunst is dus om daar balans in te vinden. CO2 is niet per se nodig om algen te laten verdwijnen. Als je zonder CO2 wil werken (scheelt geld en een hoop gedoe), moet je zorgen dat vraag en aanbod qua plantenvoeding in balans is. Omdat er nu planten aangetast en verwijderd zijn, is er wellicht teveel voeding aanwezig, die normaal gesproken door de planten opgenomen wordt. Nu leven de algen ervan. Je zou een bult waterpest in de bak kunnen stoppen. Dit zijn snelgroeiende planten, dus die kapen de voeding voor de algen weg. Deze hoef je overigens niet te planten, je kan ze rustig op het wateroppervlak laten drijven.
Qua CO2 heb ik er verder geen verstand van. Ik heb zelf een non-CO2 bak. Hier op het forum zijn er genoeg die er wél verstand van hebben.
Belangrijkste om te onthouden is in ieder geval dat algen niet zomaar verdwijnen na een paar dagen het licht teruggeschroefd te hebben!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Algen, CO2 en hulp gevraagd

Bericht door amber98 »

Heb je het aantal licht uren terug geschroefd of de licht intensiteit? De LED verlichting van tegenwoordig is ontzettend sterk, waardoor er veel vraag is naar voeding (dus ook CO2) om de planten perfect te laten groeien en dus algengroei te verminderen

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”