Het zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem van Tumke

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tumke
0-200
0-200
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2009 22:43
Locatie: Helden

Het zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem van Tumke

Bericht door tumke »

Hey allemaal, ik ben nieuw hier. Ik was aan het zoeken naar bio co2 systemen, en ik ben via wat zoektermen hier terecht gekomen.

Ik heb nu ongeveer een maand een rio 180 draaien. Waterwaardes zijn bij mijn weten prima in orde. Echter lijkt het me een mooie toevoeging om dus een bio co2 systeem te gaan gebruiken, ik vind het leuk om zo'n dingen uit te zoeken, dus ik dacht: waarom niet!

Ik ben me er al een tijdje in aant verdiepen, echter zijn een aantal dingen mij nog niet duidelijk. Ik heb een SIMPEL tekeningetje gemaakt van hoe ik denk dat het werkt, daarbij heb ik nog wat vragen, dus ik stel ze hier maar gewoon!

Ok, de SIMPELE tekening:
Afbeelding
In de 1e spa fles(1,5l) komt dus een mengsel van wat gist, suiker en water. Dit gaat aan het gisten, er word co2 opgebouwd, en door de druk verplaatst er zich co2 naar de 2e fles.

De 2e fles(0,5 l) is gevuld met water, ter bescherming van het aquarium. Stroomt hier de co2 gewoon door naar het aquarium?

Wat vragen:
1.Moet ik dat flesje helemaal vullen, of voor 75%, of voor 50%?

2. Kan ik dan zo'n diffusor zelf maken, of waar kan ik ze kopen?

3. hoe bevestig ik die diffusor aan het slangetje?

4. hoe bevestig ik die slangetjes aan de doppen van de flessen?

5. Ik heb een rio 180 bak, netto inhoud is ongeveer 150-160 liter. Hoe groot moeten mijn flessen co2 zijn, voor voldoende co2 in de bak te krijgen?

6. Hoelang kan ik ongeveer met zo'n fles co2 doen?

7. ik heb hier:
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua ... ecept.html
een aantal bio co2 recepten gevonden. Wat is nou echt een goed recept?

8. Wat is nou de handigste manier om dit proces snachts te verminderen/stoppen? dmv een kraantje of iets dergelijks?

9. Verder las ik dat zon systeem op kamertemp (ong 23 graden) moet draaien, wat als het kouder word?(mijn slaapkamerraam staat snachts bijvoorbeeld open) stopt het proces dan, en start het hierna weer?

Graag hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen, want dit gedeelte is mij nog niet duidelijk!

Groetjes!

Gebruikersavatar

sam
0-200
0-200
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 jul 2009 22:39
Locatie: ravenstein

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door sam »

de andwoorden

1. ik gebruik geen 2e flesje als je de gist fles 3/4 vol doet komen er geen gist resten door de slang

2. de diffusor moet je zelf maken, naar mijn weten staat dit 100% uitgelegt

3. door een gaatje te boren dat net iets klijner is dan de slang en de slang er dan doorheen te wurmen

4. zie 3

5. 1,5 lieter fles tot 3/4 vol lijkt mij voldoende

6. ± 2 weeken

7. de eerste geeft het meest co2 en gaat het kortst mee dan hoe verder naar beneden hoe monder co2 maar hoe langer het mee gaat

8. is niet nodig, de overtollige co2 loopt gewoon weg

9. het gisten gaat gewoon langzamer

een terugslagvenriel zou ook nog mogen maar is niet nootzakelijk

gr sam
juwel record 110
amazone

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tumke
0-200
0-200
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2009 22:43
Locatie: Helden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tumke »

Ok, bedankt voor je duidelijke antwoorden, ik ga vandaag eea in huis halen, ik houd jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tumke
0-200
0-200
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2009 22:43
Locatie: Helden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tumke »

Goed, het is helemaal niet zo moeilijk gebleken idd! Ik had alleen wat moeilijkheden met het plaatsen van het bakje in het aquarium. Het staat nu een beetje scheef, is dit erg?

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

nee hoor, als er maar een gasbel gemaakt wordt. Het is niet de bedoeling dat elk belletje eruit loopt... maar een beetje scheef...als jij het mooi vind, dan heb ik er geen problemen mee :)
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tumke
0-200
0-200
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2009 22:43
Locatie: Helden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tumke »

Hehe het mooi vinden is wat anders, ik wil eerst eens zien of het me lukt, en zo te zien lukt het, want er lopen nu al belletjes :)

Te gek dat het al direct werkt! Alleen ben ik nu benieuwd hoe mijn waterwaardes zullen reageren, ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik m snachts aan zal laten, of dat ik het kraantje, wat ik er in heb gemaakt open zal zetten, gevolg van dat laatste is dat de ph zal dalen als ik het goed heb?
Wat is wijsheid ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tumke
0-200
0-200
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2009 22:43
Locatie: Helden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tumke »

of wacht even, nou ik erover nadenk, dat bakje zorgt ervoor dat er juist nooit teveel co2 in het water kan komen, right?

Gebruikersavatar

sam
0-200
0-200
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 jul 2009 22:39
Locatie: ravenstein

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door sam »

ja helemaal goed! dat is het goede aan dit syseem!

je moet de fles zeker niet afsluiten wand dan boud de druk zich op tot de boel uit elkaar sprinkt en dat moetten we niet hebben. 8)
juwel record 110
amazone

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tumke
0-200
0-200
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2009 22:43
Locatie: Helden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tumke »

het loopt allemaal prima, alleen valt het me op dat er nu ook "brouwsel" in de 2e fles, gevuld met water komt. Deze heeft een inhoud van 0,5l en heb ik voor 60% gevuld met water. De slang vanuit de co2 fles steekt onderwater, de andere slang naar het aquarium boven water. Gaat dit niet zo ver aan het "bubbelen" dat er na vannacht nog inhoud van het 2e flesje in mijn aquarium komt?

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

mmm, lijkt me niet. En, als het wel zo is, is dat geen groot probleem...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

sam
0-200
0-200
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 jul 2009 22:39
Locatie: ravenstein

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door sam »

hee ja dat wou ik ook nog even weten, het is dus geen ramp als er een beetje van je brousel in je aqua komt?

dit gebeurt nog wel eens bij mij.
juwel record 110
amazone

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tumke
0-200
0-200
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2009 22:43
Locatie: Helden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tumke »

momenteel staat alles even op de hold bij mij-->witte stip heeft toegeslagen :evil:

Gebruikersavatar

sam
0-200
0-200
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 jul 2009 22:39
Locatie: ravenstein

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door sam »

je temp. verhogen naaar een graat of 28 / 30 als ik het goed heb of niet?
dan dood je de bacterien die de stip veroorzaken. als het dan nog niet weg is kun je medicatsie gebruiken.
dit is niet uit ervaring maar van wat ik overal een beetje lees.
juwel record 110
amazone

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tumke
0-200
0-200
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2009 22:43
Locatie: Helden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tumke »

Jep ik weet het, ik heb in 1e instantie de bijlzalmen uit mn bak gevangen, die witte stip hadden, en in een aparte bak met een zoutoplossing gedaan, voor een minuut of 45. De helft van de witte stip was eraf. Toen heb ik de temp. omhoog gezet naar 28, en exit toegediend. Dit is de 3e dag, ik hoop dat morgen alles weg is...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tumke
0-200
0-200
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2009 22:43
Locatie: Helden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tumke »

Ik merk nu dat er van die grote fles bioco2 een enorme stank af komt. Dit terwijl hij luchtdicht is, er komen gewoon bubbels in het 2e flesje, en in mijn aquarium.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan, en of die stank normaal is, en wat ik er mogelijk tegen zou kunnen doen?

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”