Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Door veel aquarianen wordt CO2 ingezet als middel om planten beter te laten groeien. Onterecht wordt vaak ook beweerd dat CO2 gebruikt kan worden om een bepaalde pH waarde te bereiken. Dit is echter ten dele waar. Als de KH niet in acht wordt genomen, en de pH wordt gestuurd met CO2 dan kan het zomaar gebeuren dat het gehalte zo hoog wordt, dat het dodelijk is voor de bewoners. Bezint dus eer ge begint!

Ik heb me verdiept in de website van Adriaan Briene en hierop goede info gevonden over Bio-CO2, en vooral over de Diffusor. ( Helaas is Adriaan in 2010 tijdens een poging om iemand van de verdrinkingsdood te redden zelf om het leven gekomen. Een groot verlies voor de aquaristiek. Adriaan Briene - in Memoriam.)



Het hele idee is dat als je de diffusor-grootte berekend, en deze koppelt aan een Bio-CO2 fles je nooit teveel CO2 toevoegt. (Mijn systeem staat dag en nacht te pruttelen).

Namelijk, de diffusorgrootte bepaald de hoeveelheid CO2. Zit er al voldoende CO2 in het water dan wordt er geen CO2 meer opgenomen uit de diffusor, en wordt het overschot 'overboord' gekiept.

foto van mijn diffusor, een doodnormaal plastic bakje van +/- 100 cm2 (oftewel 10x10 cm).

Afbeelding

De maanvis wijst hem met zijn neus aan...

In de overzichtsfoto zie je als je heeeeeel goed kijkt de difussor aan de rechterzijde.

Afbeelding

En nu het punt. Het werkt!


Blijft de fles dag en nacht doorlopen?
inderdaad, de fles loopt door.. overtollig kan niet worden opgenomen (evenwichtsinstelling en zo) en vormt een gasbel in het bakje, als het bakje vol is zal er eerst een gasbel onder het bakje gevormd worden en uiteindelijk zal deze leeglopen' naar de oppervlakte.

de pH blijft dientengevolge van deze overtollige CO2 lozing zo goed als constant. mijn KH is 7,5 en de pH is continu 6.9 (en dus 26 mg/l co2). Diffusorgrootte is voor mij overigens niet 100, maar 144 cm2. Voor een RIO240. De diffusorgrootte is
afhankelijk van de oppervlakte van de bak, en het gewenste CO2 gehalte. (zie rekenvoorbeeld verderop)

Bijkomstig voordeel van BIO-co2 is de prijs,... een kilo suiker van 39 ct en een zakje gist van 60 ct gaat een hele poos mee. Als je rekent op 200 gram suiker per liter voor twee weken bio-co2. (da's ongeveer 50 liter gas!! (atm)).. als je twee
identieke flesje hebt kun je de ene een dag vantevoren prepareren. doordat de diffusor wel een tijdje gevuld blijft zijn er ook weinig schommelingen in CO2 gehalte.

opmerking van een oplettende lezer;
toch klopt het niet helemaal als jij de boel bestudeerd hebt, moet je toch ook gelezen hebben dat het gebruik van co2 alleen aangeraden word tijdens die uren dat je lampen branden. Allen door photosynthese word co2 omgezet door planten in
zuurstof. en breken zij de nitraten af.

Tijdens de nachtelijke uren vebruiken planten zuurstof om te kunnen overleven en staan zij co2 af.

Daarnaast bepalen de ph en kh waarde de maximale oplosbaarheid van co2 in het water, echter deze maximale oplosing waar ijij nu over spreekt is giftig voor vissen.

De hoeveelheid CO2 is namelijk op te splitsen in 3 zones

1 te weinig dit zorgt voor slechte plantegroei en algvorming
2 genoeg goede planten groei weinig algvorming
3 te veel goede plantengroei te weinig zuurstof in het water , naar zuurstof
happende vissen en uiteindelijk door CO2 vergifigde dode vissen.

Antwoord
Ja en Nee... Het idee achter de Paffrath-diffusor is dat er een gecontroleerde hoeveelheid CO2 oplost in het water. En die hoeveelheid is afhankelijk van de diffusorgrootte. Alles wat toegevoegd wordt, maar niet kan oplossen wordt automatisch als een gasbel uit het bakje gegooid. Als er 's nachts CO2 wordt gevormd door de planten zal er meer CO2 uit het bakje stromen, omdat het niet op kan lossen.
Het principe is simpel, heel simpel! Op de eerste CO2 pagina hebben we kunnen lezen dat de concentratie aan kooldioxide boven het aquarium van invloed is op het gehalte in het aquarium. Bijvoorbeeld:

* 0,035% CO2 geeft in 't water 0,5 mg/ltr. (Standaard kooldioxide gehalte in de buitenlucht)
* 4% CO2 geeft 60 mg/ltr. (Kooldioxide gehalte in uitgeademde lucht)
* 100% CO2 geeft 1500 mg/ltr.

Bron: Adriaan Briene, http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/
Het diffusoroppervlak (in percentage van totale aquariumoppervlak) is bepalend voor de hoeveelheid CO2 er opgelost kan worden. Als er 's-nachts co2 door de planten wordt afgegeven, zal er minder CO2 vanuit de diffusor in het water opgelost worden. Dit overtollige gas zal uiteindelijk over de rand stromen, de atmosfeer in.

Praktijkvoorbeeld: Mijn diffusor is, 144 cm2. (ik zei 10x10, maar dat was mijn oude bakje, deze is 12x12.
Mijn Rio240 heeft een totaaloppervlak van 120x40 = 4800 cm2. 144cm2 = 3% van het totaaloppervlak.
Volgens de tabel van adriaan levert dat bijna 40 mg/l op. (en das best hoog).

mijn waterwaarden worden dagelijks, 's-ochtends en 's-avonds gemeten, en deze zijn
stabiel: KH 7,5 en pH 6.9. Volgens de bekende CO2 berekening is dat: 21 mg/l CO2 (met
een maximum van 27).

CO2 systemen waarbij de CO2 op een andere manier oplost in het water kunnen niet de hele nacht doorlopen. Het niet verstandig om het s-nachts te laten doorlopen omdat er bovenop de co2 uit de fles, ook de CO2 van de planten echt in het water terecht komt. Een andersoortige diffusor, zoals een flipper of een reactor lost door technisch vernuft en verdringing bijna 100% op in het water, een Paffrath-diffusor alleen dat wat door het oppervlak wordt toegelaten (met dus een ontsnappings-clausule voor de overtollige CO2..)
Het recept voor een werkende Bio-CO2 reactor;

Men neme
[a] een fles. Een limonadefles volstaat (1 liter)
een siliconenslang, met een interne diameter van minstens 4 mm.
[c] een klein flesje
[d] Een bakje dat kan dienen als diffusor.
[e] Bakkersgist. Te verkrijgen bij de supermarkt, zoek bij de taart-fabriceer afdeling.. Kleine zakjes met poeder.

Een aquarium van 80x40 heeft voor 25 ppm CO2 (maximaal!) een diffusor nodig met een oppervlakte van 55 cm2. Dus een bakje van 10 x 5,5. Of 7,5 * 7,5.. Of een rond bakje met een diameter van 8 cm... (zie berekening Diffussor verderop deze topic)

De fles heeft een dop, waarin je een gaatje boort ter grootte van de siliconenslang, liefst iets kleiner, zodat je het slangetje erin kan wurmen, zodat het goed afsluit.

Het slangetje leidt naar de dop van het kleine flesje, en je wurmt de slang er zover in dat hij later onder de vloeistofspiegel in het flesje komt.

In hetzelfde dopje (klein flesje) boor je nog een gaatje waar weer een slangetje uit komt (boven de vloeistof spiegel!) die uiteindelijk in de diffusor terecht komt.

Boor een gaatje in de diffusor en sluit het slangetje (die vanaf het kleine flesje komt) aan.

Bevestig de diffusor in het aquarium, zodanig dat de opening van het bakje net onder het wateroppervlak is.

Het recept voor de fles

- Vul de fles met water (temperatuur 23°C) tot ongeveer drie kwart. (Meestal is dat een 4 cm onder het punt waar de fles taps toe gaat lopen...)

- Doseer met een trechter 200 gram suiker in de fles.

- Sluit de fles af (met een dichte dop..duhhh)

- Schudde schudde schudde totdat het suiker is opgelost.

- Schenk een bodempje suikerwater vanuit de fles in een bekertje.

- Voeg 1 gram gist toe.

- roer in het bekertje totdat het gist een mooi egaal 'spulleke' wordt. Als je niet goed hebt geroerd zie je nog duidelijk de giststaafjes. Zorg ervoor dat je lekker veel lucht in het mengsel brengt.

- laat het brouwseltje een minuut of tien staan, terwijl je een paar keer goed doorroert.

-Breng het gistbrouwseltje terug in de fles, en schud de fles nogmaals goed. Ze kunnen het hebben.

(Eventueel een theelepeltje vloeibare plantenmest in de fles.. schijnen ze lekker te vinden.)

Draai de dop met de slang op de fles, en leidt de slang naar het wasflesje. En leidt de slang die uit het wasflesje komt richting de diffusor.

Dit mengsel gaat bij normale temperaturen zo'n 14 dagen mee. Een slimmerik maakt op de dertiende dag nog een flesje aan, die hij of zij er op de 14e dag aan kan koppelen.



Voorbeeldberekening Diffussor

Uitgaande van een co2 gehalte van 25 ppm (of mg/l) moet je een diffusoroppervlak hebben van:

Oppervlak Vision 180 = 41 bij 92 cm -> 41 * 92 = 3772

(3772 * (0,5 - 25)) / (-1499,5) = 62 cm2.

Met toeslag om het verlies te beperken mag de diffusor 75 cm2 zijn. Dat wil zeggen een bakje van ongeveer 10 bij 7,5... of 9 bij 8, of 6 x 12 cm.... enz. enz.

Tekening en plaatsing van CO2-Diffussor


Hier hebben we een tekening. Het blauwe is water (duhhh)..
Afbeelding

De belletjes stijgen zodra ze het slangetje verlaten direct naar het oppervlak, maar worden daar tegengehouden door het bakje. Doordat er onder het bakje een grote CO2-bel wordt gevormd, creeren we daarmee een bepaald oppervlak met 100% CO2. Het oppervlak van de bel bepaald uiteindelijk hoeveel CO2 er in het water terecht komt.

als 100% van het totale wateroppervlak op deze manier van CO2 wordt voorzien zal er uiteindelijk 1500 ppm CO2 in de bak zitten!!!

en 2% van het bakoppervlak resulteert in 25 ppm. Er kan dus nooit meer dan 25 ppm CO2 in de bak terecht komen! Als het CO2 niet oplost (evenwicht bereikt) zal het overtollige uit het bakje stromen, en in de lucht terecht komen. In theorie zou zo de kap van de bak gevuld kunnen worden met CO2, maar gelukkig geven we de beestjes nog wel eens wat te eten, dus gaat de kap ook wel eens open.

De maat van de diffussor is zo gekozen dat hij ongeveer 2% van het bakoppervlak is. De vision heeft een oppervlak van +/- 3700. 2% = ongeveer 2x 37 = 74 cm2... (ruwe berekening).

Kan ik ook een andere oplossing gebruiken om CO2 op te lossen zoals een bruissteentje of een ander type diffusor?

Jazeker, maar niet in combinatie met een Bio-CO2 systeem. Bij een Bio-CO2 systeem kun je in tegenstelling tot gasflessen-CO2 de toevoer niet regelen. Als je Bio-CO2 geforceerd oplost (dus met een bruissteen, of een glasdiffusor) dan kunnen er onacceptabel grote hoeveelheden CO2 worden opgelost in het water, met als gevolg dode visjes. (In een prachtige weelderige plantenbak, dat wel..).

Met andere woorden:

CO2, opgewekt met een Bio-CO2 setje, MOET met behulp van een Paffrath "omgekeerd bakje" diffusor in het water worden gebracht.

CO2, uit gasflessen, kan indien goed geregeld opgelost worden met alle type diffusors (inclusief de Paffrath-diffusor).
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Rico »

Een heel mooi en duidelijk verhaal!

Maar nu vraag ik me af of het mogelijk is om dit hele gebeuren in de bioloog weg te werken :roll:
Ik heb namelijk een paludarium en het ziet er natuurlijk niet uit om dan zo'n lelijke plastik bak in het zicht te hebben. (heb nog koppijn van al het denk werk om de slangen en dergelijke weg te werken :hammer: ) hahaha.
gr, Rico

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Kevin »

Werken dat doet het, ik heb het een tijd geleden op aanraden van Patman gebruikt.

Of het in een bioloog ook werkt :roll: had jij een sproeibuis als uitstroom, mogelijk dat daardoor weer een hoop Bioco2 verloren gaat.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Als jij dat nu eens gaat uitzoeken, dan blijf ik hier op je wachten...

Ik weet niet of er veel verloren gaat tijdens het transport van het water, terug naar boven... Maar het is het proberen waard toch? Er zal ook ongetwijfeld CO2 verloren gaan in de overstort... Nooit aan gedacht eigenlijk, ik heb geen bioloog..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Kevin »

Misschien wat overdoseren :roll: :oops: Mijn overloop in de bak doet niet veel, maar de uitstroombuis in de bioloog die bruis behoorlijk. Daar zal ongetwijfeld CO2 verloren gaan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Rico »

Daar gaat bij mij ook zekerweten heel veel co2 verloren.
Maar ik heb zoiets van: Geen bio co2 is helemaal geen co2 , wel bio co2 is tenminste nog een beetje co2 :wink: En iets is beter als niets toch?
gr, Rico

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Kevin »

Lijkt mij ook, misschien is het net genoeg. Je kan het testen natuurlijk, het is een goedkope simpele oplossing.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

En ergens tussen de planten... Het mag ook langwerpig zijn...

Of eventueel toch met een bruissteentje.. kijken of het niet te hoog wordt...Wordt er meer opgelost... maar dat kan hij hebben als er veel verloren gaat...

Maar Easycarbo, is dat niks voor jou? De voordelen van CO2, geen nadelen van diffussor..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Wij lijken wel twee verkopers die over elkaar heen buitelen om de klant te helpen... Ghegeh
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Kevin »

Ik moet nog even wennen aan het feit dat jij tegenwoordig ook mobiel bent met je internet. :lol:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

mol
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2007 13:09
Locatie: noordbroek (grunn)

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door mol »

hebben jullie ook een uitleg over de na en voordelen van co 2 bij gebruik van buitenpompen en biologiesche filters ?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Daar is rico net over begonnen... We verwachten wel verlies, door de overstort en het terugpompen..

Met een normale externe pomp valt het wel mee, als het water maar niet op het oppervlak klettert.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

kevin schreef:Ik moet nog even wennen aan het feit dat jij tegenwoordig ook mobiel bent met je internet. :lol:

Ik ben naar het moederschip gebeamd nu...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

mol
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2007 13:09
Locatie: noordbroek (grunn)

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door mol »

Patman schreef:Daar is rico net over begonnen... We verwachten wel verlies, door de overstort en het terugpompen..

Met een normale externe pomp valt het wel mee, als het water maar niet op het oppervlak klettert.
dat snap ik maar ik bedoel van de basis af aan. mischien is het handig om daar een topic aan te weiden voor mensen zoals ik die nog nooit met co 2 gespeelt hebben zeg maar. dus de basis beginselen voor de leek over hoe en wat de voordelen zijn in het algemeen en natuurlijk de nadelen. :oops:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Oh, een introductie op het gebruik van CO2 (Bio-CO2 of flessen-CO2) in het algemeen bedoel je? (toch?)
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gesloten

Terug naar “CO2 techniek en toediening”