Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Een mens ademt per dag 10.000 liter lucht in, en 6% van de uitgeademde lucht is Koolzuur. Dat is dus 600 liter koolzuur. In 14 dagen tijd pruttelt die fles 52 liter, dat 3,7 liter per dag... Laat er nu eens 25% verloren gaan... da's bijna 1 liter per dag dat ongemerkt je kamer instroomt...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Luuk
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jun 2008 13:24

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Luuk »

Klopt.

Patman, waarvan heb jij die diffusor dan gemaakt? Hoe heb je dat bakje gemakkelijk gemaakt, of was het al in de goede (standaard)maat?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

ik had bij toeval een bakje met de perfecte maat tot mijn beschikking. Ik raad altijd bakjes 'van de filet Americain' aan (of iets dergelijks).

Een paar tips aangaande het bakje (en slangetje)
- De oppervlakte moet goed zijn, maar komt niet op de mm nauwkeurig.
- Het bakje moet niet te hoog zijn. Die hele ruimte moet opgevuld worden met CO2. Een bakje van 2 cm hoog is daarom ruim voldoende.
- Zorg ervoor dat het slangetje onder de waterspiegel uitkomt.. Zo zie je of er daadwerkelijk belletjes gevormd worden.
- Zorg ervoor dat de interne diameter van het slangetje niet te klein is. 4 a 5 mm is minimaal.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Biker

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Biker »

Ik ben van plan om dit systeem te gaan maken van de week, maar ik heb nog een paar vragen.

- Als bakje wil ik een bakje gebruiken die de juiste oppervlakte heeft, maar 45mm hoog is. Nu las ik dat dit te hoog is, maar als je het bakje bijna helemaal vol water laat lopen en dan op zijn kop, dan is de hoeveelheid ruimte die gevuld moet worden met CO2 maar gering. Op deze manier blijft toch het water oppervlakte in contact met bijna puur CO2. Deze ruimte wordt steeds groter naarmate er meer CO2 bij komt aangezien dit het water eruit drukt, of zie ik dit verkeerd?

- Ik heb begrepen dat het de bedoeling is om de reator op kamer temperatuur te waren zodat de reactie op gang blijft. Ik heb echter dag en nacht mijn raam open staan waardoor s'winters de temperatuur vrijwel nooit boven de 15/20 graden uitkomt. Is het mogelijk om de reator in een bak water of iets te leggen en deze te verwarmen of misschien een handoek/noppenfolie om de fles?

- Wat is nu precies de juiste verhouding van suiker/gist per liter, aangezien er op internet meerdere antwoorden hierop zijn die allemaal de zelfde tijd aangeven voordat je weer moet bijvullen.
Ik had begrepen iets in de richting 200gr. suiker en een kleine theelepel gist per liter klopt dit?

Hopelijk heeft iemand antwoorden op mijn vragen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Biker schreef:Ik ben van plan om dit systeem te gaan maken van de week, maar ik heb nog een paar vragen.
Biker schreef:- Als bakje wil ik een bakje gebruiken die de juiste oppervlakte heeft, maar 45mm hoog is. Nu las ik dat dit te hoog is, maar als je het bakje bijna helemaal vol water laat lopen en dan op zijn kop, dan is de hoeveelheid ruimte die gevuld moet worden met CO2 maar gering. Op deze manier blijft toch het water oppervlakte in contact met bijna puur CO2. Deze ruimte wordt steeds groter naarmate er meer CO2 bij komt aangezien dit het water eruit drukt, of zie ik dit verkeerd?
Kun je het bakje niet lager maken? Je kan het bakje dieper in het water steken, maar dat is niet erg fraai, en een waterkolom 'omhoogtrekken' is niet echt mogelijk omdat het bakje d.m.v. het slangetje in verbinding staat met de fles... dus die kolom houdt waarschijnlijk niet...
Biker schreef:- Ik heb begrepen dat het de bedoeling is om de reator op kamer temperatuur te waren zodat de reactie op gang blijft. Ik heb echter dag en nacht mijn raam open staan waardoor s'winters de temperatuur vrijwel nooit boven de 15/20 graden uitkomt. Is het mogelijk om de reator in een bak water of iets te leggen en deze te verwarmen of misschien een handoek/noppenfolie om de fles?
De fles in een verwarmd badje zetten kan inderdaad een oplossing zijn.... (of een thermostaat in de fles... wel een hobby-werkje hoor) Sommige plaatsen de fles in het aquarium zelf... of de bioloog bijvoorbeeld...

Noppenfolie houd de fles niet lang genoeg op temperatuur vrees ik.. Misschien kun je de fles in de nabijheid van een adapter plaatsen, en dan die twee inpakken met isolerend materiaal...
Biker schreef:- Wat is nu precies de juiste verhouding van suiker/gist per liter, aangezien er op internet meerdere antwoorden hierop zijn die allemaal de zelfde tijd aangeven voordat je weer moet bijvullen.
Ik had begrepen iets in de richting 200gr. suiker en een kleine theelepel gist per liter klopt dit?

Hopelijk heeft iemand antwoorden op mijn vragen.
Een gram op 200 gram suiker... een klein theelepeltje komt wel in de buurt ja.


Succes, en we horen wel of het gelukt is!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Biker

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Biker »

Bedankt voor de antwoorden, ik zal proberen het bakje dan iets lager te maken. het ziet er inderdaad niet uit als er meer van het bakje in het water zit als nodig is.

Gebruikersavatar

lesley

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door lesley »

Wow dit is gaaf :D ik ga hier morgen meteen mee aan de slag :D mijn planten doen het weer slechter de laatste tijd.
Misschien domme vraag maar moet het bakje nu moet de dichte kant naar boven of naar onder ? Dit kon ik niet echt
duidelijk zien op de plaatjes/foto maar ik verwacht met de dichte kant naar boven.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Bericht door Patman »

De dichte kant moet naar boven gericht zijn. Als het ware een soort duikersklok, die gevuld raakt met CO2
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Outnumbered
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2008 21:54
Locatie: Reusel

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Outnumbered »

Om een oude koe maar even uit de sloot te trekken.

Ben daarnet bezig geweest om dit Bio-CO2 systeem te maken.

Het enige probleem is dat er niets gebeurt. Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen ?
Ik zal een foto toevoegen als bijlage zodat jullie kunnen zien waar de fout ergens zit.

Afbeelding
Afbeelding

Overigens staat het meer dan een uur dus zou het proces al gestart moeten zijn .

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Kevin »

De eerste fles kan wel wat langer duren dan een uurtje voor hij lekker begint te pruttelen, ook is de watertemperatuur bij het aanmaken heel belangrijk. Te koud en er komen geen borrels is mijn ervaring.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Even kijken, 2000 x 60 = 12000 cm2.

100% van de oppervlakte zou 1500 ppm CO2 geven (theoretisch)
Als je 15 ppm wil, dan heb je dus 1% van de oppervlakte nodig, en dat is 120 cm2.
Een diffussor van 10*12cm zou dus volstaan. Iets groter mag ook. Tussen de 120 en de 200 cm2..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Clubkop »

Ik ben vandaag ook even aan het knutselen gegaan.

Heb een Literfles gevuld met iets warm water, daar 200 gram suiker bij gedaan.
Goed geschud, en toen heb ik van dat water een heel klein bodempje in een bakje gedaan en een thee lepel gist van dr oetker toegevoegd.
Beetje geroerd en 10 min. laten staan en toen heb ik het erbij in gegooid.
In de dop een gaatje geboord en het slangetje ingedaan, die loopt naar een 0,33 cl flesje en die is 3/4 gevuld met water.
Dan zit er nog een flesje in de dop en die loopt naar mijn diffusor in het aquarium.

Maar er gebeurd echter helemaal niks.
Hoe kan dit nu?
Heb toch eigenlijk precies gedaan wat er hier gezegt wordt..

Gebruikersavatar

mus Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2008 13:16
Locatie: Halsteren

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door mus »

Gewoon een beetje geduld hebben, als het goed is doet hij het morgen gewoon.
Die bacterien groeien niet zo snel.

Wat ik altijd doe is als hij na 13/14dagen op is een klein beetje van het oude in de nieuwe fles en een beetje lauw warm water in het was flesje.
Daardoor gaan de bacterien sneller groeien en vermenigvuldigen.
Vaak begint hij dan al na een paar uur goed telopen.


groetjes Mus
Juwel rio125

Gebruikersavatar

Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Clubkop »

Oh ik dacht dat het na een uurtje al moest doen...
Dan blijf ik hopen :P Haha, bedankt!
Ik zal het nog laten weten

Gesloten

Terug naar “CO2 techniek en toediening”