Hoe optimaal co2 op te lossen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Dante »

ik zit met een vraag,

ik heb een CO2 set staan, inclusief controller en alles erop en eraan.
(KH = rond de 10)

maar nu stoort het me iedere keer dat altijd een 10 tot 20% van de CO2 verloren gaat. dit omdat het niet voor de volle 100% is opgelost in het water.

nu ben ik met de reactor van JBL begonnen. (soort spiraal) waarbij de bel door een soort van wenteltrap naar het oppervlakte gaat. deze loste zo'n 80 tot 90% van de bel op, maar is nogal groot in het aquarium.

daarna een glazen diffusor geprobeerd. waarbij de CO2 foor het membraan wordt geperst, en als minuscule bellen naar het oppervlakte drijft. echter heb ik het gevoel dat ik hier maar een 70% (maximaal) van me CO2 oplos.

op Youtube veel filmpjes gevonden, hoe mensen een systeem hadden waar 100% word opgelost, maar dan moet je wel weer een hele colafles in je bak hangen. naar mijn inziens ziet dat er niet uit, dus dat valt ook weer af.

nu zag ik dat er diverse artikelen in de handel zijn om CO2 op te lossen.

zo zag ik de "Aquatic-Nature CO2 Tornado" welke mij wel interessant leek, gezien de prijs. maar hoe goed lost deze op en dergelijke? heeft iemand ervaring met dit product?

ook zag ik de "Red Sea Reactor 500" welke een tikje duurder is dan die tornado, maar wel 180 bellen per minuut kan verwerken, zo word verteld. maar dat is toch afhankelijk van mijn KH ? nu zit ik bij de reactor op ongeveer 1 bel per minuut.
ook hier dus weer de vraag, wie heeft ervaring met dit apparaat ? mijn eerste indruk is namelijk dat deze me ideaal lijkt, maar ik vergis me wel vaker.

ook was ik nieuwsgierig of er mensen zijn die zelf een systeem hebben bedacht voor een optimale CO2 oplossing. tevens ben ik nieuwsgierig naar zowel de interne als de externe systemen die mensen zelf hebben gemaakt.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Kees »

Is een goede eigenlijk, nooit over nagedacht.
Hangt bij mij 2 a 3 cm onder het wateroppervlak en eigenlijk alleen maar opgelet dat daar stroming is.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Patman »

Dan verwijs ik je graag naar de site van charles buddendorf, die heeft de CO2-worst uitgevonden. In feite laat je de belletjes via een spons naar boven gaan, zo worden ze gevangen, zodat de verblijftijd in de bak veel langer is, en dus ook de oplosbaarheid vergroot.'


CO2 worst van Charles Buddendorf
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Kees »

Ziet er mij te optimaal uit haha.
Houd het wel zo,
Don't change a winning team.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Dante »

nadeel van zo'n co2 worst is dan weer dat het in de bak moet hangen, en je dus weer met zo'n lelijk ding in de bak zit.

misschien ga ik wel proberen zelf wat te maken, want ik gewoon extern van de bak kan hangen. :idea:

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Rob Bosman »

ik zou een externe nemen :roll:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Dante »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:ik zou een externe nemen :roll:
nadeel van die externe dingen is de prijs.

maar ik heb eens goed gekeken hoe die werken. misschien dat ik eens ga kijken of ik er zelf eens 1 (of meerdere) kan maken

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re:

Bericht door Rob Bosman »

niet zo moeilijk pijp met bioballen co2 gaat er van bovenaf in samen met de aanvoer van water een T stuk en onder in de uitstroom van het water (retourbak) een 5 watt pompje er op is al voldoende.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Dante »

ik zat er aan te denken een stuk pvc buis te nemen, boven en onderkant een in en uitlaat. co2 halverwege erin laten komen. ook een paar bioballen erin. en dan nioet op een aparte pomp, maar op de uitstroom van me filter (extern) en dan gaat hij pas echt de bak in.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Dante »

in de tussentijd al druk bezig met het maken van het apparaat.

wanneer hij klaar is, en helemaal getest enzo. zal ik dan ook een verslag maken hoe iedereen er zelf 1 kan maken :)

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

ondanks dat ik ze zelf verkoop stimulier ik eigenbouw en ben dus heel erg benieuwd naar je verslag. Niet erg commercieel van mij.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Kevin »

Ben benieuwd Dante, ik vind knutselen altijd leuk om te volgen helemaal als het goed uitpakt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

vandaag getest of hij volledig waterdicht was, op het begin wat lekken e.d. maar dit was gelukkig alweer snel verholpen. (zat een rubbertje scheef :) )

foto's komen spoedig. maar dan maak ik gelijk het verslag en alles er ook bij :)

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Hoe optimaal co2 op te lossen.

Bericht door Herman »

Ik ben ook erg benieuwd, omdat ik het zeer waardeer wanneer iemand iets zelf uit vogelt, en knutselt! :vis: :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

helaas weer een piepklein lek over het hoofd gezien... het lekt niet veel, drupje per minuut, maar toch. wil het waterdicht hebben :)

weet wel hoe ik het de volgende keer zou doen om dit te voorkomen :)

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”