regelen CO2 installatie

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 mar 2008 22:57
Locatie: eindhoven

regelen CO2 installatie

Bericht door Gerard_zzz »

sinds afgelopen weekend heb ik een co2-installatie, de JBL Proflora CO2 Set Profi 3. Een complete set met magneetklep en ph-controller. Omdat de ph-electrode kapot was heb ik in eerste instantie het CO2 overdag laten lopen. Gisteren heb ik een nieuwe electrode gekregen en kon ik de ph-controller gaan gebruiken. Ik heb de electrode gekalibreerd volgens de gebruiksaanwijzing en vervolgens in het apparaat aangegeven dat de CO2 aan moet als de ph boven 6.9 komt. Normaal is mijn ph 7,5 (Kh 7)gisteren nadat het CO2 al gelopen had was het in eerste instantie 7.1 en het daalde vrij snel naar 6.9 (eventjes zelfs naar 6.8) Vanmorgen stond de controller op 7.36 en daar blijft het ook staan (het varieert tussen 7.31 en 7.45). Ik heb al wat meer belletjes laten lopen maar dat maakt niets uit, het daalt niet. Als ik hem nog hoger zet, krijg je op het laatst heel grote gasbellen die er uit ploppen, daar neemt het water dan niets meer van op.
De reactor is groot genoeg voor dit aantal liters (netto 210 liter) en een KH van 7 dus daar kan het niet aan liggen. Ik vind het vreemd dat het gisteravond wel meteen zakte en nu zo hoog blijft. Het lijkt me ook niet zo goed voor de vissen als de ph-waarde zo op en neer gaat van 6.8 naar 7.44 .
Is het normaal bij een ph-controller (volgens mij is de controller van JBL een goede) dat het zo varieert? Is er iets wat ik kan doen om dit te veranderen zodat het stabiel blijft op een ph van 6.9
:?:

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: regelen CO2 installatie

Bericht door Rob Bosman »

Hoi Gerard,

de bellen teller is ervoor dat er niet te veel Co2 in een keer in je bak komt en dat het ook niet wordt opgenomen als je de bellen te snel laat lopen blaast deze het water uit je reactor dus je moet ongeveer 60 tot 100 bellen per minut aan houden.

Het schommelen van je Ph waarden heb ik hier ook, het zijn de cijfers achter de komma als hij per tiende verspringt is het niet erg het moet gaan stappen worden van 1 a 2 hele cijfers voor de komma.

Verder adviseer ik je om naar een horeca groothandel te gaan en daar een fles Co2 te nemen deze is zuiver en goedkoper, je betaald eenmalig statie geld en dan is het gewoon omruilen en de inhoudt betalen en die ligt een stuk lager dan bij de LFS.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 mar 2008 22:57
Locatie: eindhoven

Re: regelen CO2 installatie

Bericht door Gerard_zzz »

maar als het verschilt van 6,8 naar 7,45 dan is dat toch wel veel; dat is meer dan een half. Een heel cijfer voor de komma is 10 keer zo zuur, dus dat is dan toch 5 keer meer of minder zuur?

Op dit moment heeft hij ongeveer 88 bellen per minuut; dus dat is dan toch redelijk? Een echte bellenteller zit er niet bij maar deze reactor is zo dat je precies kunt zien hoeveel bellen er komen.

Zo'n fles van de horecagroothandel kun je die ook gewoon op de drukregelaar van de jbl-installatie die ik heb aansluiten??

In elk geval bedankt voor je reactie

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”