Beste co2 diffuser

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Beste co2 diffuser

Bericht door ApistoPeter »

Beste mede aquarianen!,

Ik ben nu al dagen bezig met het zoeken naar het beste merk/soort Co2 diffuser aangezien ik best moe wordt van de in-tank atomizer van Dupla (zie link voor de gene die ik bedoel) die ik nu heb. Erg lastig door heel de tank te krijgen en je verliest volgens mij redelijk wat door vuil en gewoon door de manier van verspreiding.
Ik begin nu gewoon hoofdpijn te krijgen van het zoeken en youtube kijken etc.

Ik neig daarom erg naar een in-line atomizer. Maar andere ideeën worden zeer op prijs gesteld.

Wat ik veel vind is de JBL Proflora Direct bijvoorbeeld of een atomizer van greenleafaquaria.com of Planted-box bijv.. Maar ik wil geen 180 liter over mijn vloer i.v.m slechte kwaliteit en de daarbij komende lekkages etc.

Wie van jullie heeft ervaring met atomizers e.d en kan mij wijzen naar een zeer goed model die past op een aansluiting van 16/22.
Ik heb namelijk een Eheim eXperience 350. Het Co2 systeem dat ik heb is van Dennerle. Ik heb 2x hervulbare 500gram flessen met een drukregelaar in de vorm van een ei zonder meters o.i.d eraan. Ik kan wel de druk aanpassen met een klein schroefje in dat ei.

Natuurlijk ben ik door het forum gaan zoeken maar ik vind vooral oude posts en dus outdated stuff.

Super bedankt alvast voor elke hulp die gegeven kan worden over dit onderwerp.

(Ps, Dit is de Dupla Atomizer die ik heb: https://www.nikoi.nl/en/dupla-co2-atomizer )

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door Menky »

Je zou voor een inline diffuser kunnen gaan, deze werkt prima icm je Dennerle eitje en je Eheim
Afbeelding
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door ApistoPeter »

Menky schreef: 06 jan 2019 16:13 Je zou voor een inline diffuser kunnen gaan, deze werkt prima icm je Dennerle eitje en je Eheim
Afbeelding
Awesome. Ik heb inmiddels een in-line atomizer besteld! Alleen ik lees dat die idd veel sneller en efficienter je co2 oplost dan reguliere diffusers. Alleen hoe zit dat met in-line diffusers? Begin je dan ook met 60bpm of begin je dan met zeg de helft? En die dingen hebben geen ingebouwde bubble counter geloof ik he? Ik heb nog wel een bubbelcounter liggen ergens :P

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door Menky »

Ik maakte eerst gebruik van een normale glazen diffuser maar bemerk wel dat ik de BPM nu met zo'n 30% minder kan om tot
dezelfde hoeveelheid PPM CO2 te komen. Maar dat is natuurlijk per bak verschillend.

Een bellenteller is wel erg makkelijk om de CO2 af te stellen en te finetunen. ;)

(trouwens een inline Atomizer is eigenlijk hetzelfde als een inline Diffuser)
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door ApistoPeter »

Menky schreef: 06 jan 2019 22:54 Ik maakte eerst gebruik van een normale glazen diffuser maar bemerk wel dat ik de BPM nu met zo'n 30% minder kan om tot
dezelfde hoeveelheid PPM CO2 te komen. Maar dat is natuurlijk per bak verschillend.

Een bellenteller is wel erg makkelijk om de CO2 af te stellen en te finetunen. ;)

(trouwens een inline Atomizer is eigenlijk hetzelfde als een inline Diffuser)
Yea ik dacht dat zown in-line diffuser (ik zal atomizer niet meer gebruiken dan haha) een ingebouwde bellenteller had :P. Ik heb ook nog geen idee hoe dat werkt. Dat schuine stuk waar je je co2 slang aansluit, vul je die volledig met water of ook net als met een reguliere tot 2/3e en dan de bellenteller ertussen of die diffuser vol met water en de bellenteller gewoon zoals altijd tot 2/3e?

Lijkt alsof je er redelijk wat ervaring mee hebt dus bedankt voor je hulp tot nu toe! ^^

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door Menky »

Die inline word automatisch met water volgepompt door je filter, dus hoef je die niet te vullen met water.
Je moet de keramische ring wel 24 uur voorweken!
Bellenteller is een standaard manier van aansluiten op de CO2 slang, deze dus wel vullen met water.
Wel een terugslagventieltje gebruiken zodat water niet in je eitje terugloopt. :!:
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door ApistoPeter »

Menky schreef: 06 jan 2019 23:36 Die inline word automatisch met water volgepompt door je filter, dus hoef je die niet te vullen met water.
Je moet de keramische ring wel 24 uur voorweken!
Bellenteller is een standaard manier van aansluiten op de CO2 slang, deze dus wel vullen met water.
Wel een terugslagventieltje gebruiken zodat water niet in je eitje terugloopt. :!:
O goeie info :). Handing om te weten idd haha. Kwa bubble counter maakt dat nog uit wat voor een? Heb der wel eentje die is iets groter en van hard plastic. Geen idee of je een glazen of metalen nodig hebt ivm druk?

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door Menky »

Nee maakt voor de werking niet zoveel uit, als je maar een originele CO2 slang gebruikten geen zuurstofslangetje. :lol:
Ikzelf gebruik altijd een metalen (2e van links) die netjes naast mijn bak hangt.
Gebruik ook zo'n lelijke kunststof op een andere bak, maar die hangt ergens onderin de kast naast de CO2 fles.
Je hebt ook mooie slanke bellentellers van glas. Maar ja, glas is nogal breekbaar...

Afbeelding
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door ApistoPeter »

Menky schreef: 07 jan 2019 16:52 Nee maakt voor de werking niet zoveel uit, als je maar een originele CO2 slang gebruikten geen zuurstofslangetje. :lol:
Ikzelf gebruik altijd een metalen (2e van links) die netjes naast mijn bak hangt.
Gebruik ook zo'n lelijke kunststof op een andere bak, maar die hangt ergens onderin de kast naast de CO2 fles.
Je hebt ook mooie slanke bellentellers van glas. Maar ja, glas is nogal breekbaar...

Afbeelding
Oo die is wel mooi zeg. Is die niet te zwaar om zo los te laten hangen aan je co2 slang dan?:o

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door Menky »

ApistoPeter schreef: 07 jan 2019 21:47 Oo die is wel mooi zeg. Is die niet te zwaar om zo los te laten hangen aan je co2 slang dan?:o
Nee hoor, die hangt gewoon aan de slang
FF een snelle pic:
Afbeelding
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Beste co2 diffuser

Bericht door ApistoPeter »

Menky schreef: 07 jan 2019 22:05
ApistoPeter schreef: 07 jan 2019 21:47 Oo die is wel mooi zeg. Is die niet te zwaar om zo los te laten hangen aan je co2 slang dan?:o
Nee hoor, die hangt gewoon aan de slang
FF een snelle pic:
Afbeelding
Mooie bak zeg! Netjes!
Ik ga is kijken naar die dan. Ik heb er nu een liggen van Dennerle van hard plastic.

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”