Nitraat, fosfaat 0, geen algen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Nitraat, fosfaat 0, geen algen

Bericht door karinD »

Ik heb net mijn aquarium schoongemaakt, en tot mijn grote opluchting hoefde ik nu eens geen groene alg van mijn ramen te vegen. Ook mijn achterwand, waar altijd penseelalg op groeit, was nog schoon.
Normaal zorg ik altijd dat mijn nitraat ± 2 en mijn fosfaat ± 1 1/2 is. Maar lekker slim, dat was ik de afgelopen paar weken dus vergeten en nu zijn beide waardes gewoon 0.
Kan het zijn, dat mijn vissen precies genoeg ervan aanmaken zodat mijn planten alles opverbruiken en er niks overblijft voor alg?
Mijn planten groeien gewoon goed, dus te weinig zullen ze neit krijgen. Gewoon mar even aan blijven kijken zo, zonder aan te vullen?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Nitraat, fosfaat 0, geen algen

Bericht door lex »

Tja de een zegt dat je deze waardes zo laag mogelijk moet houden om geen algen te krijgen en de andere zegt juist dat je deze waardes hoog moet houden zodat je plantjes genoeg voeding krijgen en zo de algen weg concurreren. Je kent deze tegenstrijdigheden vast.

Wat waar is weet ik niet. Ik weet alleen dat voor mij de waardes hoog houden helpt om de algen weg te houden. Een nitraat waarde van normaal 2 vind ik wel erg laag eerlijk gezegd. Bij de EI-methode adviseren ze iig een waarde rond de 20-30ppm.

Zou het verdwijnen van de groene alg geen andere oorzaak kunnen hebben? Buiten is het steeds minder lang licht dus wellicht dat er minder licht op de aquariumruiten valt waardoor de groene alg niet gevormd is.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Nitraat, fosfaat 0, geen algen

Bericht door karinD »

Ja, je hebt gelijk, ik bedoel 20. Tikfout.
Ja, dat blijft altijd een lastige discussie. Zelf ben ik van mening, dat planten gewoon alle voedingsstoffen ruim nodig hebben om optimaal te kunnen groeien, maar dat teveel voedingsstoffen ook weer algen geeft.
Het zou inderdaad een andere oorzaak kunnen hebben. Hmm, misschien toch maar proberen met weer gaan toevoegen, kijken wat er dan gebeurt. Lastig.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”