DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

Hallo allemaal:

O.a. door een eerder geplaatste link op dit forum (https://fishyjoe.com/2014/08/17/hands-d ... tric-acid/) en het zien van een aantal YT filmpjes heb ik besloten om aan de slag te gaan met een nieuw DIY CO2systeem. Het systeem is gebaseerd op de reactie tussen citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat (bakingsoda) waarbij CO2 wordt gevormd.
Het verloop van deze reactie zou veel stabieler moeten zijn dan de reactie van gist met water en suiker (het systeem dat ik nu gebruik) en zou ook langer moeten lopen.

Het ‘apparaatje’ dat ik gekocht heb bestaat uit een druk meter en naadventiel. Het voordeel hiervan is dat je kunt instellen met hoeveel bellen per minuut de CO2 je bak in gaat. Ook is er een veiligheid ventiel die automatisch opengaat als de druk te hoog is. Er staat echter niet bij vermeld bij hoeveel bar dit is.
De druk zou daarnaast hoog genoeg moeten zijn om het aan te sluiten op een atomizer e.d. Hierdoor is het niet meer nodig om met die onhandige omgekeerde bakjes te werken.

Aangezien ik het niet in Nederland heb besteld kan het nog wel een aantal weken duren voordat het hier is.
Veel ervaringen met deze manier van CO2 toedienen in het aquarium ben ik nog niet tegen gekomen op de Nederlandse aquarium fora. Ik wil hier dus graag mijn ervaringen met jullie gaan delen.

Toch vroeg ik mij af of er mss andere mensen hier op het forum zijn die ervaring hebben met dit systeem?
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door Linda »

LEX! Top van je dat je dit systeem gaat uitproberen. Ik denk dat het een mooi systeem is waar in Nederland nog veel te weinig over bekend is. Je zegt zelf al dat je de apparatuur uit het buitenland moet halen..Dat is toch jammer niet?
Ik lees graag met je mee. Ik heb er nul ervaring mee, maar als het goed werkt denk ik dat er meer mensen geïnteresseerd in zullen raken. :duim:

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door AquaInfo »

Het omgekeerd bakje is niet alleen bedoeld om Co2 in het water te brengen maar meer nog om te voorkomen dat je teveel Co2 in het water brengt. Bio Co2 laat zich niet stoppen in de nacht en daardoor blijft het Co2 produceren.....vandaar het omgekeerd bakje. Stopt dit systeem 's nachts wel als er geen Co2 nodig is voor de planten?
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Kopstubber
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 okt 2016 11:06

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door Kopstubber »

Hallo Lex,
Ben zeer benieuwd naar je ervaringen met voornoemde chemicaliën, het verhaal komt mij nogal technisch voor en niet bijzonder geschikt voor simpele lieden (zoals ondergetekende :) )
Ik heb nog een neven hobby nl metaaldetectie op bodemvondsten, bij het reinigen van bijv. zilveren munten waarop vaak een dikke zwarte koek van vuil aanwezig blijkt reinig ik deze met een combinatie van Bakpoeder en Citroenzuur.
Dit geeft een heftige reactie in de vorm van een bruisend geheel.
Na een uurtje is het spul wel uit gewerkt en kun je de munt zo onder de kraan afspoelen en blijkt dat hij weer glimt als een hondekeutel in de maneschijn.
Mvg,
Kopstubber

P.S. Ik blijf je bevindingen met belangstelling volgen. :duim:
"Only dead fish go with the flow"

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

Zo technisch is het denk ik niet. Het is gewoon alles op elkaar aansluiten en wat kleine handelingen om het aan de praat te krijgen. Mss oogt het nu wat abstract maar ik hoop dat het dadelijk wat duidelijker wordt als ik het heb en wat foto's kan plaatsen.

Goed om te horen dat het bruist want dat is namelijk het gevolg van de gevormde CO2
Hobbykwekers schreef:Het omgekeerd bakje is niet alleen bedoeld om Co2 in het water te brengen maar meer nog om te voorkomen dat je teveel Co2 in het water brengt. Bio Co2 laat zich niet stoppen in de nacht en daardoor blijft het Co2 produceren.....vandaar het omgekeerd bakje. Stopt dit systeem 's nachts wel als er geen Co2 nodig is voor de planten?
Ja ik ben bekend daarmee. In principe ook heel handig maar het oogt niet altijd zo mooi.

Ik weet dus niet of het systeem 's nachts echt is af te sluiten. Ik denk dat dit handmatig wel zou moeten kunnen maar ik heb hier nog niets specifiek over gelezen. Hopelijk komt hier over een aantal weken dus duidelijkheid in.
Linda schreef:LEX! Top van je dat je dit systeem gaat uitproberen. Ik denk dat het een mooi systeem is waar in Nederland nog veel te weinig over bekend is. Je zegt zelf al dat je de apparatuur uit het buitenland moet halen..Dat is toch jammer niet?
Ik lees graag met je mee. Ik heb er nul ervaring mee, maar als het goed werkt denk ik dat er meer mensen geïnteresseerd in zullen raken. :duim:
Volgens mij is het idd nog niet in Nederland te koop. Zeer jammer idd. Lees maar gerust mee hoor ;)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door Linda »

Haha, hou me maar eens tegen :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

:lezen: :nope:
:lachen:
Zou je ook interesse hebben in dit systeem als het goed werkt? Of blijf je liever bij de non-CO2 aquaria?
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door Linda »

Hmmm.....Het voordeel van een co2 systeem is dat je er meer licht op kunt zetten en meer plantenkeuze hebt. Dus misschien doe ik het wel dan :)
Ben alleen geen fan van dingen uit het buitenland bestellen..

Gebruikersavatar

CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door CrisB »

Hi Lex,
Het is een oud thread, maar heb je de DIY CO2 systeem gebouwd?
Ik heb vandaag ook een besteld op Ebay :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

Nee ik wacht er nog steeds op helaas. Het zou onderweg moeten zijn...

Tof dat je er ook een besteld heb :)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door CrisB »

Ik heb ook een elektrisch sluit ventiel bij besteld :lol:
Als het goed is zit bij de set ook een overdruk ventiel, hopelijk kan ik het zo instellen dat het enkel overdag aangaat. Ik ga een glas diffuser gebruiken.
Weet je waar je de "citric acid" en de "backing soda" kan vinden in Nederland? Volgens mij backing soda wordt ook bicarbonat genoemd. Maar geen idee waar ik het kan vinden. En citric acid helemaal niet.
Ik wilde eerst met gist proberen, makkelijke grondstoffen te vinden :D

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door Menky »

"citroenzuur(poeder) " en de "bak soda" kun je in elke reform / biologische of natuurwinkel kopen.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

Ik moet ook nog even kijken waar het te krijgen is.
En anders is het vast wel ergens bij een webshop te vinden.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

Een aantal weken geleden is het apparaatje al binnen gekomen. Helaas heb ik het de laatste tijd wat druk met mijn studie. Gelukkig had ik vanmorgen tijd om het aan te sluiten. Het ging veel gemakkelijker dan gedacht. Ik was binnen een kwartiertje klaar. Daar zit het plaatsen van de diffuser bij. Ik denk dus dat het normaal gezien wel binnen 5 mibuutjes te doen is.

Het loopt tot nu toe erg goed. Over een tijdje zal ik mijn ervaringen op langere termijn met jullie delen.

Een paar foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door AquaInfo »

Ik ben benieuwd hoe eea op de langere termijn blijft werken. Wel een vraagje over de hoeveelheid Co2....krijg je nu niet veel te veel Co2 in het water. Zo te zien geeft hij behoorlijk veel bellen?
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”